ناسا کل ماموریت مریخ خود را متوقف کرد

ناسا اعلام کرد به دلیل ایجاد مشکل برای هلی کوپتر خود در مریخ، کل ماموریت کاوش فعلاً متوقف خواهد شد.

ناسا کل ماموریت مریخ خود را متوقف کرد

ناسا کل ماموریت مریخ خود را متوقف کرد

بنا بر اعلام ناسا اخیراً این هلیکوپتر کوچک و خودکار به دلیل انباشت گرد و غبار روی صفحات پنل های خورشیدی خود با مشکلاتی مواجه شده است و امکان شارژ مجدد 6 باتری لیتیومی آن وجود ندارد. با توجه به نزدیک شدن فصل سرد و در مریخ تا دو ماه آینده، به نظر می رسد هلی کوپتر ناسا قادر به پرواز نخواهد بود چرا که دیگر توانی برای بلند شدن ندارد.

به دلیل مشکلات باتری هلی کوپتر، تیم کنترل پرواز در آزمایشگاه پیشرانش جت ناسا تماس خود را با هلیکوپتر در تاریخ 13 اردیبهشت قطع کرد. آن‌ها از نزدیک سلامت فضاپیمای کوچک خود، به ویژه وضعیت شارژ باتری‌های آن را رصد می‌کردند. پس از قطع ارتباط، مهندسان متوجه شدند که کامپیوتر پرواز آن به دلیل کمبود شارژ، خاموش شده است. در چنین شرایطی، تقریباً تمام وسایل الکترونیکی داخل هلیکوپتر خاموش می‌شوند تا آن را از دمای سرد شبانه، بیش از ۱۰۰ درجه فارنهایت زیر صفر محافظت کنند. این شامل ساعت داخلی آن نیز می‌شود.

ماموریت مریخ

متأسفانه، این موضوع ممکن است آغاز پایانی برای هلیکوپتری باشد که بسیار فراتر از همه انتظارات بوده است. مهندسان ناسا مجبور شده‌اند برای حفظ شارژ باتری هلی کوپتر خود اقدامات بیشتری را انجام دهند. به عنوان مثال، آن‌ها اکنون به بخاری هلیکوپتر فرمان داده اند که تنها زمانی که دمای باتری به 40- درجه کاهش یابد روشن شود که بسیار سردتر از نقطه قبلی است. مشخص نیست که چه تعداد از اجزای خارج از قفسه هلی کوپتر بدون این گرمایش اضافی در شب‌های سرد مریخی کار می‌کنند. این در حالی است که مریخ تنها تا ۱۰ هفته آینده سردتر و تاریک‌تر خواهد شد.

ارسال نظر