تولید انرژی الکتریکی با استفاده از بارش باران

رسانه کلیک - پژوهشگران به تازگی موفق به ابداع یک ژنراتور جدید شده اند که می تواند با استفاده از بارش قطره های باران انرژی الکتریکی قابل توجهی تولید کند.

تولید انرژی الکتریکی با استفاده از بارش باران

پژوهشگران اخیرا موفق به ابداع یک ژنراتور جدید شده اند که می تواند با استفاده از ساختار ترانزیستورهای اثر میدان و البته قطره های باران، ولتاژ بسیار بالایی را تولید کند. ظاهرا ولتاژ تولید شده هنگام بارش هر قطره چیزی حدود 140 ولت است. به بیان ساده تر، یک قطره کافیست تا بتوان انرژی لازم برای روشن کردن 100 لامپ LED کوچک را فراهم کرد. در اینجا باید خاطرنشان کرد که تاکنون تلاش های بسیاری برای تولید برق با استفاده از بارش باران صورت گرفته که هیچ یک از آن ها به این اندازه موثر نبوده اند. طبق گفته دانشمندان، چگالی توان تولید شده به وسیله ژنراتورهای اولیه بدون ساختار هزار برابر کمتر از ژنراتور جدید است.

در طراحی جدید یک الکترود آلومینیومی و یک الکترود اکسید قلع ایندیوم با PTFE لایه بندی می شوند. PTFE ماده ای است که قابلیت شارژ الکتریکی شبه دائم را دارد. هنگامی که قطره باران به سطع PTFE یا قلع برخورد می کند، پلی را میان دو الکترود به وجود آورده و یک مدار حلقه را تشکیل می دهد. این فرایند شارژ ذخیره شده را به صورن کامل آزاد می کند. فناوری جدید هنگام بارش پیوسته باران نیز قابل استفاده است؛ بدین ترتیب که با تداوم بارش قطره ها، بار سریعا جمع شده و در نهایت به یک نقطه اشباع می رسد.

البته هنوز آزمایش های بسیاری باید انجام شوند تا بتوان از ژنراتور به صورت عملی و موثر استفاده کرد. فوران مختصر انرژی امر چندان سختی نیست؛ اما نکته اینجاست که برای رسیدن به توان پایدار و پیوسته، باید به هر نحوی شده میزان کافی از این انرژی را جمع آوری کرد. توجه داشته باشید که می توان این ژنراتور را برای پدیده های شبیه به بارش باران نظیر آبشارها نیز به کار گرفت. با نصب این دستگاه در پشت بام منازل می توان حداقل بخشی از مصرف برق خانوار را جبران کرد. قایق های برقی نیز می توانند با آرامش خاطر دامنه مصرفی خود را افزایش دهند. البته موارد استفاده از این ژنراتور بسیار فراتر از این موارد خواهد بود.

ارسال نظر