کشف کوچکترین ردپای دایناسور جهان در کره جنوبی

رسانه کلیک - کوچکترین ردپای دایناسور در جهان توسط تیمی بین المللی از دانشمندان در کره جنوبی کشف شد. این دایناسور اندازه ای برابر با یک گنجشک داشته است.

کشف کوچکترین ردپای دایناسور جهان در کره جنوبی

تیمى بین المللى از دیرینه شناسان به تازگى موفق به کشف کوچکترین ردپاى دایناسور در جهان در کره جنوبى شدند. این ردپا تنها یک سانتى متر طول دارد. مینى دایناسورى که این ردپا را بر جاى گذاشته، حدود 110 میلیون سال پیش در کره زمین زندگى مى کرده و تنها به اندازه یک گنجشک بوده است.

محققان معتقدند که این حیوان در دسته بندى گوشتخواران شکارچى قرار مى گیرد و یکى از دایناسورهایى است که در پارک ژوراسیک به محبوبیت رسیده است. در حال حاضر متخصصان نمى دانند این ردپا به دایناسورى بالغ تعلق داشته یا این دایناسور نابالغ بوده است.

یافتن این ردپا که به هیچ یک از ردپاهای تاکنون کشف شده شباهتی ندارد، موجب شگفتی دانشمندان شده است. این دایناسور Dromaeosauriformipes rarus نام گرفته است.

تیم تحقیقاتى بررسى کننده این ردپاى دایناسور شامل دانشمندانى از کره جنوبى، ایالات متحده، چین، اسپانیا و استرالیا بود. این تیم تحقیقاتى از روى ردپاى کشف شده توانستند اندازه تقریبى این دایناسور را تخمین بزنند. آن ها معتقدند شرایط دریاچه گچى که ردپا در آن یافت شده براى سالم باقى ماندن آن تا به امروز، مناسب بوده است.

دانشمندان معتقدند که این ردپاها با ردپای شکارچیان تاکنون کشف شده نیز تفاوت دارد؛ زیرا شکارچیان تنها دو انگشت پای خود را روی زمین قرار می دادند اما در این ردپا اثری از انگشت سوم نیز به چشم می خورد.

آن ها همچنین معتقدند که ردپای دایناسور به تازگی کشف شده اگرچه شباهت بسیاری به ردپای میکروشکارچیان چینی دارد؛ با این وجود نمی توان این دایناسور کوچک را در آن دسته قرار داد. زیرا دایناسورهای کوچکی همچون شکارچیان چینی اگرچه به اندازه یک گنجشک بوده اند؛ اما ردپای آن ها بسیار بزرگتر از ردپای دایناسور به تازگی یافت شده است.

اگر این ردپاها متعلق به یک بچه دایناسور باشند، دانشمندان فعلا قادر به تشخیص گونه آن نخواهند بود؛ زیرا گونه هایی همچون Velociraptor و Utahraptor ردپایی بسیار بزرگتر از ردپای به تازگی کشف شده دارند.

نکته قابل توجه دیگر آن است که ردپای برخی پرندگان، مارمولک ها، لاک پشت ها، پستانداران و حتی قورباغه ها ممکن است به ردپای دایناسوری کوچک شبیه باشند. دانشمندان از این ردپاها تحت عنوان Dromaeosauriformipes rarus یاد می کنند. این عبارت به معنای ردپاهای نادری است که توسط عضوی از خانواده شکارچیان dromaeosaurs بر جای مانده است.

ارسال نظر