ضریب هوشی(IQ) چیست و چطور تعیین می شود؟

در سالهای اخیر صحبت در خصوص اینکه ضریب هوشی افراد تاثیر زیادی در زندگی شخصی و حرفه ای آنها دارد، مطرح شده است. اما ضریب هوشی(IQ) چیست و چطور تعیین می شود؟ آیا عوامل ثانوی مثل موقعیت جغرافیایی، تغذیه، بیماری و ... بر روی آن تاثیر دارد؟

ضریب هوشی(IQ) چیست و چطور تعیین می شود؟

ضریب هوشی(IQ) چیست و چطور تعیین می شود؟

میانگین IQ به نمره پایه هوش جمعیت یک جامعه اشاره دارد. بنابراین، داشتن ضریب هوشی متوسط به این معنی است که شما در محدوده هوش طبیعی قرار دارید.

با این حال، خیلی نگران این نباشید که نمره IQ شما چقدر است. برخی معتقدند نمرات IQ معیار خوبی برای موفقیت و سلامت تحصیلی هستند، اما برخی نیز این موضوع را قبول ندارند و نسبت به آن انتقاد وارد می کنند چرا که ضریب هوشی افراد تضمین کننده موفقیت آنها در زندگی فردی و اجتماعی نیست و به موفقیت فرد به عوامل دیگری بستگی دارد. در این مطلب نشان می دهیم که چگونه میانگین IQ بسته به سن، موقعیت جغرافیایی و شغل افراد متفاوت است.

IQ چیست؟

نمره ضریب هوش (IQ) عددی است که سعی می کند هوش افراد را بر اساس عملکرد آزمون در زمینه های درک کلامی، استدلال ادراکی، حافظه و سرعت پردازش اندازه گیری کند.

این کار را با اندازه‌گیری سن تقویمی شما - سن شما بر حسب سال - در مقابل سن ذهنی‌تان انجام می‌دهد، که با میزان عملکرد شما در تست IQ اندازه‌گیری می‌شود.

انواع مختلفی از تست‌های هوش وجود دارد که از معادلات مختلف برای محاسبه ضریب هوشی استفاده می‌کنند، اما نسخه چهارم مقیاس هوش بزرگسالان وکسلر (WAIS-IV) به عنوان استاندارد طلایی در اندازه‌گیری هوش در نظر گرفته می‌شود که دارای محدوده امتیازی زیر است:

130 و بالاتر: بسیار عالی
120 تا 129: برتر
110 تا 119: میانگین بالا
90 تا 109: متوسط
80 تا 89: میانگین پایین
70 تا 79: خط مرزی
69 و پایین تر: بسیار کم

وقتی ضریب هوشی در کودکان به درستی اندازه گیری و تفسیر شود، می‌تواند ناتوانی‌های یادگیری خاص را شناسایی کرده و به مربیان کمک کند تا مؤثرترین روش‌های آموزشی را پیدا کنند. با این حال، تلقی نمرات آزمون IQ به عنوان پایان تمام یادگیری ممکن است خطرناک باشد.

توجه به این نکته ضروری است که عوامل بسیاری بر ضریب هوشی افراد تأثیر می گذارد، از جمله درآمد خانواده، محل زندگی و حتی میزان ورزشی که انجام می دهید. بنابراین، همیشه نمرات IQ را بمعیار اصلی برای سنجش هوش افراد در نظر نگیرید.

کدام کشورها بالاترین ضریب هوشی را دارند؟

فرهنگ، فلسفه و رویکرد کلی یک کشور به یادگیری می‌تواند عمیقاً بر نحوه عملکرد شهروندان در آزمون‌های هوش تأثیر بگذارد. به همین دلیل است که ضریب هوشی متوسط ​​بسته به جایی که روی نقشه به آن نگاه می کنید می تواند به طور چشمگیری متفاوت باشد.

در اینجا کشورهایی که دارای بالاترین میانگین امتیاز IQ هستند ذکر شده است:

108: هنگ کنگ، سنگاپور، کره جنوبی
105: چین، ژاپن، تایوان
101: ایسلند، ماکائو، سوئیس
100: اتریش، لیختن اشتاین، لوکزامبورگ، هلند، نروژ، بریتانیا
99: بلژیک، کانادا، کرواسی، استونی، فنلاند، آلمان، نیوزیلند، سوئد

متغیر دیگری که ممکن است بر نمرات IQ تأثیر بگذارد، میزان بیماری های عفونی است. محققان بر این باورند که عفونت باعث می‌شود بدن انرژی بیشتری را برای بهبود عملکرد سیستم ایمنی صرف کند که این موضوع به رشد مغز آسیب می‌رساند.

یک مطالعه در سال 2011 نشان داد که در برخی ایالات آمریکا که با با ضریب هوشی متوسط و ​​پایین تر از حد نرمال بودند، حتی پس از در نظر گرفتن تنوع ثروت و تحصیلات اما سطوح بالاتری از بیماری های عفونی در بین جمعیت آنها وجود داشت.


میانگین بهره هوشی بر اساس شغل

مسیرهای شغلی مختلف معمولاً به مجموعه مهارت‌ها و روش‌های تفکر متفاوتی نیاز دارند، بنابراین جای تعجب نیست که میانگین ضریب هوشی برای یک شغل با دیگری متفاوت باشد.

با این حال، تحقیقات در این مورد بسیار محدود است. ما توانستیم یک مطالعه کوچک در سال 1967 پیدا کنیم که از WAIS برای مقایسه میانگین نمرات IQ دانشمندان مرد در دانشگاه کمبریج استفاده کرده بود:

دانشمندان علوم اجتماعی: 121.8
دانشمندان کشاورزی: ​​121.6
ریاضی دانان، بیوشیمی دانان و شیمی دانان: 130
زیست شناسان: 126.1
پزشکان: 127
فیزیکدانان: 127.7

محققان خاطرنشان کردند که به نظر نمی رسد بهره هوشی با موفقیت شغلی مرتبط باشد. از آنجایی که این مطالعه کوچک بود و بیش از 50 سال پیش انجام شد، نتایج ممکن است در شرایط امروزی متفاوت باشد.

با این حال، برخی از کارشناسان این تصور را که نمره IQ با عملکرد شغلی مرتبط است - به ویژه برای مشاغل پیچیده - به چالش می کشند و در توانایی آن در پیش بینی میزان موفقیت یک فرد در حرفه خود تردید دارند.

تست‌های هوشی چگونه پدید آمدند

مقیاس بینه-سایمون، اولین تست هوش، در سال 1905 توسط آلفرد بینه و تئودور سایمون ایجاد شد. Binet توسط دولت فرانسه مأموریت یافت تا آزمونی ایجاد کند که دانش‌آموزان کم استعدادی را که می‌توانند در مدارس ویژه قرار گیرند، شناسایی کند.

در حال حاضر، تست‌های هوش موجود به طور مداوم اصلاح و بهبود می‌یابند تا پیشرفت‌های تحقیقاتی در روان‌شناسی عصبی را در نظر بگیرند. با وجود این، بسیاری هنوز این نوع تست های سنتی را به عنوان معیارهای منسوخ شده هوش انسانی در نظر می گیرند.

سخن پایانی

نمرات IQ از فردی به فرد دیگر متفاوت است و تحت تأثیر عوامل متعددی قرار می گیرد. اگرچه می تواند مهارت های استدلال انتزاعی و تفکر منطقی شما را اندازه گیری کند، اما ممکن است تمام توانایی های ذهنی شما را در بر نگیرد.

انگیزه، فرصت و دسترسی به منابع همیشه بیش از چند نکته در تست هوش اهمیت دارد. در مورد چه چیزی مهارت دارید، خود را وقف بهتر شدن در آن کنید و بهترین کاری را که می توانید انجام دهید. ماتزل می‌گوید: هرگز به این فکر نکنید که ضریب هوشی شما چقدر است و همواره خود را فردی با هوش تلقی کنید.

ارسال نظر