دانشمندان صدای شما را خوشحال یا ناراحت می کنند!

شاید برایتان جالب باشد که بتوانید لحن صدای خود را از ناراحت به غمگین یا برعکس تبدیل کنید! ظاهراً محققین این امکان را فراهم آورده اند.

دانشمندان صدای شما را خوشحال یا ناراحت می کنند!

به گزارش کلیک، محققان یک پلتفرم دیجیتال صدا ساخته اند که می‌تواند تون صدای افراد را به حالت غمگین یا ناراحت تبدیل کند.

عجیب است که نمی دانیم دقیقا چه چیز احساس را در صدای ما می‌سازد. به بیان دیگر نمی دانیم چه چیز صدای ما را خوشحال، عصبانی، ناراحت یا نگران می‌کند. به علاوه نمی دانیم تون صدایی که استفاده می‌کنیم چه تاثیری روی خود ما دارد؛ یکی از اولین چیز هایی که محققان متوجه آن شدند این بود که خلق شرکت کنندگان هنگام شنیدن صدای تغییر یافته خود تغییر کرد.

نویسنده اصلی مقاله، ژان جولین اوکوتریر از مرکز ملی تحقیقات ملی فرانسه می‌گوید:

"درباره مکانیزم تولید احساسات آوایی چیز‌های کمی می‌دانیم. تحقیقات قبلی نشان داده که افراد سعی در کنترل و مدیریت احساساتشان دارند، برای مثال یک تجلی احساس یا برداشت خود را پنهان می‌کنند. ما می‌خواستیم بدانیم مردم خودآگاهی افراد درباره تجلی احساسات خودشان چگونه است."

David1 این مطالعه گزارش داد که شرکت کنندگان از دستکاری صدایشان حتی بعد از شنیدن نسخه ضبط شده آن آگاه نشدند. این یعنی آن‌ها از جزئیات تون صدای خود آگاه نبوده اند.

پیتر یوهانسون از دانشگاه لاند سوئد و یکی از نویسندگان مقاله می‌گوید:

"رابطه و تفاوت بین تجلی و تجربه احساس، یعنی چیزی که بروز می‌دهیم و چیزی که واقعا حس می‌کنیم، همیشه در معرض بحث‌های جدی در روانشناسی بوده است. این اولین مدرک از اثرات بازخورد مستقیم شنیدن صدای خود روی احساسات است."

دستکاری صدا از طریق الگوریتمی انجام شد که ویژگی‌های مختلف احساس در صدا‌های ما را شبیه سازی می‌کند. اوکوتریر ادامه می‌دهد:

"قبلا چنین تغییراتی روی صدا‌های در حال تولید انجام نشده بود و تنها روی صدا‌های ضبط شده این کار صورت گرفته بود. ما این نرم افزار را روی وبسایت خود می‌گذاریم تا هر کس که می‌خواهد از آن استفاده کند."

این نرم افزار توسط آزمایشگاه عصب شناسی CREAM در مرکز موسیقی کامپیوتر IRCAM در پاریس ساخته شده است. کد منبع نرم افزار DAVID آزاد است و می‌تواند همزمان که صحبت می‌کنید صدای شما را دستکاری کند. DAVID کاربرد‌های بسیاری دارد که شامل روان درمانی هم می‌شود. از آنجایی که ممکن است خلق افراد به خاطر شنیدن صدای عوض شده خودشان تغییر کند، روانشناسان می‌توانند صدای شما را ضبط کرده و با شاد کردن تون آن باعث شوند شما واقعا احساس کنید خوشحال هستید.

منبع : zmescience

ارسال نظر