دانشمندان موفق شدند وزن تمام ساخته های بشر را محاسبه کنند

تکنوسفر مفهومی است که تمام ابزار و وسایل ساخته شده توسط بشر را مشخص می کند؛ دانشمندان توانسته اند برای نخستین بار وزن همه چیزهایی را که توسط بشر خلق شده اند، محاسبه کنند که معادل ۳۰ تریلیون تن است!

دانشمندان موفق شدند وزن تمام ساخته های بشر را محاسبه کنند

به گزارش کلیک ، برای نخستین بار دانشمندان جرم تخمینی ترکیب تکنوسفر را محاسبه کردند؛ تکنوسفر مفهومی است که تمام وسایل ساخته شده توسط انسان بر روی کره زمین را نشان می دهد. این مفهوم مطلقا شامل همه چیز است از جمله ساختمان ها، جاده ها و پل ها، و حتی سازه های کوچک ترمثل گوشی های تلفن همراه، لباس ها و حتی کتاب ها؛ مطلقا هر چیزی که توسط انسان به جود آمده است. به احتمال زیاد نیازی به گفتن نیست که حتی فاضلاب و زباله های تولید شده توسط انسان هم در مفهوم تکنوسفر گنجانده شده اند!

علاوه بر این ها، حتی تمام چیزهای طبیعی که ما شبیه سازی کرده ایم تا به کمک آن ها خودمان را زنده نگه داریم، مانند مزارع برای غذا و معادن برای انرژی هم بخشی از تکنوسفر به شمار می روند!

خب جرم تمام این ها چقدر است؟ براساس مطالعات یک گروه ۲۰ نفری از دانشمندان تحت رهبری دانشگاه لیستر در بریتانیا، تکنوسفر چیزی است که حدود ۳۰ تریلیون تن وزن دارد!

بله این رقم خیلی زیاد است! اما هیچ کس تا به حال نگفته است که مجموع مواد و مصالحی که انسان تولید می کند و تا به حال کرده، رقم کمی بوده است!

پژوهشگران تخمین های خود را بر مبنای حجم عظیمی از مطالعات آنالیزی از محیط فیزیکی شامل داده های حاصل از توپولوژی، زیر زمینی و زیر دریایی انجام داده اند.

با این همه، دانشمندان می دانستند که ۳۰ تریلیون تن رقم بسیار بزرگی برای تخمین اولیه است، و شاید با توجه به این که این رقم باید با دقت بیشتری محاسبه شود تا وزن دقیق تر تکنوسفر و اثرات احتمالی آن برای کره زمین مشخص شود.

خب اجازه بدهید اینطور بگوییم که اگر رقم ۳۰ تریلیون تن، رقم دقیق وزن تکنوسفر باشد، که به این معنا است که وزن تقسیم شده تکنوسفر بر تمام سطح کره زمین به ازای هر متر مربع ۵۰ کیلوگرم است، به تخمین دیگری می رسیم که کمک بهتری می کند برای این که بتوانی درک کنیم که وزن این تولیدات تا چه اندازه بزرگ است و چه تاثیر بزرگی ممکن است بر روی محیط اطراف ما بگذارد.

یکی از این دانشمندان به نام "کالین واترز" گفته است: درباره تکنوسفر چیزهایی وجود دارد که از وزن آن بسیار مهم تر است؛ بسیاری از وسایلی که در مفهوم تکنوسفر جای می گیرند، در لایه های زیرین زمین مدفون شده اند به نظر می رسد که در اینده ای بسیار دور به "تکنوفسیل" تبدیل شوند و به آیندگان کمک کنند تا دوران ما را بهتر بشناسند.

از این منظر، تکنوسفر متعلق به "اشرف مخلوقات" است، نوعی مبدا جغرافیایی جدید که بر روی آن زندگی می کنیم. اما به گفته بسیاری از دانشمندان تکنوسفر را باید از جغرافیا جدا دانست. در مقابل، تکنوسفر نوعی سیستم انگاشتی جدید است که برای اولین بار در سال ۲۰۱۴ در مقاله ای توسط "پیتر هاف" که یک جغرافیدان و مهندس محیط زیست است، بیان شد. پیتر هاف که در دانشگاه دوک فعال است، بر روی همین ایده مطالعات دیگری هم داشته است.

براساس گفته دانشمندان، اثرگذاری عظیم انسان ها بر روی زمین، ناشی از مهارت های اجتماعی پیچیده ما و پیشرفت هایی ایجاد شده در استفاده از ابزار است که ما را از سایر سیستم های بیولوژیکی موجود جدا می کند.

ولی آیا واقعا این برای کره زمین ما بهترین چیز است؟

به گفته مارک ویلیامز که یکی از پژوهشگران این طرح بوده است، می توان گفت که تکنوسفر به بیوسفر نفوذ کرده و حتی تا حدودی مثل نوعی انگل رفتار می کند.

وی ادامه داد: در مقایسه با بیوسفر، تکنوسفر به طرز چشمگیری در بازیافت خود ناتوان و ضعیف است. این چیزی است که با نگاه کردن به سایت های دفن زباله ما هم مشخص است. این دقیقا همان چیزی است که موفقیت آینده تکنوسفر را محدود خواهد کرد یا حتی ممکن است آن را به کلی متوقف کند.

با این که مفهوم تکنوسفر چیزی است که به نظر می رسد تا مدت های زیادی شک دانشمندان و توجه آن را به خود جلب کند، چیزی که نمی توان درباره آن شک کرد، این است که انسان ها تاثیر عظیمی را بر روی محیط اطراف خود ایجاد کرده اند.

با این همه، اگر نظریه تکنوسفر بتواند به دانشمندان برای کشف و توضیح عواقب این فرایند کمک کند، یک بخش مهم از تصمیم گیری علمی محسوب می شود؛ حتی اگر کمی عجیب و غریب به نظر برسد.

ارسال نظر