کشف اتمسفری جدید در اطراف یک سیاره مشابه زمین

ستاره شناسان یک اتمسفر در اطراف یک اگزوپلنت شبیه به زمین به نام Gliese 1132b کشف کردند که حدود ۳۹ سال نوری از زمین فاصله داشته و در صورت فلکی ولا واقع شده است.

کشف اتمسفری جدید در اطراف یک سیاره مشابه زمین

به گزارش کلیک، این اولین باری است که اتمسفری اطراف یک سیاره با جرم و شعاع بسیار شبیه به زمین کشف شده است، و این کشف بسیار امیدوار کننده است تا محققین به تلاش خود در یافتن علایم حیات فرازمینی ادامه دهند.

جان ساوث ورث رهبر پروژه از دانشگاه کیلی انگلستان می‌گوید: «هرچند این کشف به معنی حیات در سیاره دیگر نیست، اما قدم مهمی در جهت درست است: شناسایی یک اتمسفر دیگر اطراف GJ 1132b اولین اتمسفر کشف شده در اطراف یک سیاره به جز زمین است.»

هنوز چیزهای بسیاری باید در مورد اتمسفر GJ 1132b بدانیم اما مشاهدات اولیه نشان می‌دهند که این اتمسفر می‌تواند یک "دنیای آبی با یک اتمسفر از بخار داغ" باشد که می‌تواند مکان خوبی برای جستجوی حیات باشد.

تاکنون ما میدانیم که GJ 1132b جرمی حدود ۱٫۶ برابر زمین و شعاعی تقریبا ۱٫۴ برابر زمین را دارد که به عنوان یک اگزوپلنت بسیار شبیه سیاره زمین است. اما مانند تمام اکتشافات اگزوپلنت ها، محققین فورا به عموم مردم یادآوری می‌کنند که مشاهدات تا به امروز دید چندانی از شباهت آن‌ها با زمین یا میزان قابل سکونت بودن آن‌ها به دست نمی‌دهد.

خبر بد در این مورد این است که طبق برآوردها دمای سطح آن ۳۷۰ درجه سلسیوس(۶۹۸ درجه فارنهایت) است که با این وضعیت بعید است مانند زمین میزبان حیات باشد.

فراموش نکنیم که اخیرا با شناسایی TRAPPIST-1، خواهر منظومه شمسی و همسایه شبیه به زمین، Proxima b نامید شدیم، زیرا هر دوی آن‌ها بعید است مکانی برای حیات باشند. اما هیچ کدام از این سیارات تاکنون اتمسفری نداشته اند، بنابر این GJ 1132b در این میان می‌تواند گزینه خوبی برای شناسایی حیات باشد.

در حال حاضر استراتژی برتر برای جستجوی حیات درمیان سیارات دیگر، شناسایی ترکیبات شیمیایی در اتمسفر سیاره است. در جستجوی عدم تعادل در مواد شیمیایی مشخصی که می‌تواند علامتی بر وجود ارگانیسم زنده در آنجا باشد. برای مثال در زمین میزان زیادی اکسیژن در اتمسفر ما وجود دارد.

هنوز تا کسب اطلاعات کافی از GJ 1132b راه درازی در پیش داریم اما کشف یک اتمسفر قدم بزرگی است. این سیاره به دور ستاره کوتوله سرخ Gliese 1132 می‌گردد که ساوث ورث و تیمش با استفاده از تلسکوپ ESO/MPG در شیلی آن را بررسی کرده اند.

آنها کاهش اندک در روشنایی را در هفت طول موج نور طی عبور GJ1132b از جلوی ستاره میزبان را در هر ۱٫۶ روز زمینی اندازه گرفتند تا بتوانند اندازه سیاره را به دست آورند.

هنگامی که متوجه شدند سیاره در یکی از انواع طول موج مادون قرمز بزرگ‌تر از سایر وقت ها به نظر می‌رسد، بسیار متعجب شدند، زیرا این مسئله نشان می‌داد سیاره اتمسفر دارد و همین باعث کدر شدن این طول موج می‌شود.

سپس این تیم به سراغ مدلسازی از انواع مختلف این اتمسفر احتمالی رفت و متوجه شد که یک اتمسفر غنی از آب و متان می‌تواند مشاهدات آنها را توضیح دهد.

ارسال نظر