کشف راه جوانسازی انسان از طریق آزمایش بر روی یک موش پیر

دانشمندان موفق شدند تا را با تزریق خون جوان انسانی به یک موش پیر، این موش را جوان کنند! به این ترتیب توانستند ثابت کنند که افسانه جوانسازی می تواند حقیقت داشته باشد.

کشف راه جوانسازی انسان از طریق آزمایش بر روی یک موش پیر

به گزارش کلیک، شاید این ایده کمی شبیه داستان های علمی تخیلی و افسانه های قدیمی به نظر برسد، اما واقعیت این است که دانشمندان توانسته اند گواهی پیدا کنند که ثابت می کند که تزریق خون یک فرد جوان به بدن های با سن بالا، می تواند منجر به جوانسازی این بدن پیر شود؛ حتی اگر این بدن های پیر متعلق به یک انسان نباشد!

در این مطالعه جدید، دانشمندان نمونه های خونی را از یک گروه از داوطلبان سالم و ۱۸ ساله گرفته و بعد این نمونه ها را به موشی که ۱۲ ماه داشت، تزریق کردند. در واقع یک موش در ۱۲ ماهگی در میانه سن خود قرار دارد و مثل یک انسان ۵۰ ساله به حساب می آید.

به مدت سه هفته، این موش ها هفته ای دو بار تحت تزریق پلاسمای خون انسان قرار گرفتند. دانشمندان فکر می کنند پلاسما، یا همان محتوای مایع خون است که مسئول بروز ویژگی های جوانسازی است.

پس از این سه هفته، این گروه از دانشمندان که در شرکت زیست دارویی "آلکاهست" کالیفرنیا کار می کنند، رفتارهای بدنی موش ها را با گروه هایی از موش های جوان (سه ماهه) و پیر (۱۲ ماهه) که تزریق بر روی آن ها صورت نگرفته بود، مقایسه کردند. نتیجه این که تزریق خون جوان باعث شده بود تا موش های پیر، دوباره مانند جوان ترها فعالیت کرده و درست مانند آن ها به این سو و آن سو سرک بکشند!

حتی شواهد دیگری هم وجود داشت که نشان می داد که توانایی های مربوط به ذهن و حافظه این موش ها هم پیشرفت کرده است! دانشمندان این موش ها را در دستگاهی به نام مارپیچ پلکانی بارنس قرار دادند. مارپیچ پلکانی بارنس ابزاری است که برای اندازه گیری میزان یادگیری و حافظه در حیوانات جونده محسوب می شود.

موش های پیرتر به دلیل ضعف در حافظه، توانایی کمتری در مسیریابی در مارپیچ پلکانی دارند. در این آزمایش مشخص شد که موش های پیری که با تزریق خون جوان تحت درمان قرار گرفته بودند، به خوبی موش های جوان می توانند در جهت یابی و مسیریابی موفق عمل کنند.

Red Blood Cells, streaming of human blood cells.

"ساکورا مینامی" که از پژوهشگران شرکت آلکاهست است، در گفتگو با نیو ساینتیست گفته بود: ما در این آزمایش با فرایند جوانسازی مواجه شدیم! پلاسمای افراد جوان واقعا در درمان پیری موثر بود و حافظه موش ها بهبود یافت.

بر اساس گفته "کارولی نیکولیچ" که یک عصب شناس و بنیانگذار شرکت آلکاهست است، ویژگی های جوانسازی در خون جوان به پروتئین های مختلفی که در پلاسمای خون جوان و پیر وجود دارند، بر می گردد.

پلاسما شامل هزاران پروتئین است؛ خون جوان دارای تعدادی از پروتنیئن ها در پلاسمای خود است که موجب جوان سازی بافت می شود و این در حالی است که با بالا رفتن سن، این پروتئین ها از بین می روند و مولکول های آسیب دیده جای آن ها را می گیرند.

نیکولیچ درباره این مطالعه گفته است: ما در واقع نخستین کسانی هستیم که توانسته ایم کشف کنیم که صدها نوع پروتئین وجود دارند که با بالا رفتن سن تغییر می کنند. چیزی که درباره پیر شدن پلاسما شاهدش بوده ایم، این بود که با بالا رفتن سن، نوعی پروتئین در پلاسما افزایش می یابد که باعث مرگ سلولی می شود.

البته هنوز پژوهشگران جزییات این آزمایش را منتشر نکرده اند اما مینامی می گوید که نتیجه این آزمایش فقط بر روی بافت های بدن تاثیرگذار نبوده و این تزریق تاثیراتی هم بر روی خود مغز گذاشته است.

وقتی اعضای این گروه موش ها را از نظر تاثیر درمان تزریق پلاسمای جوان مورد بررسی قرار دادند و آن ها را با موش هایی که مورد تزریق قرار نگرفته بودند مقایسه کردند، متوجه شدند که موش هایی که تحت درمان بودند، نورون های جدیدی در مغز خود داشتند!

مینامی گفته است: این موضوع بسیار جالب است و وقتی این درمان را اجرا می کنیم، این تعجب حتی دو برابر می شود. نتایج این مطالعه طی همین هفته در گردهمایی سالانه انجمن عصب شناسی که در سان دیه گو برگزار شده بود، ارائه شد. اما هنوز این نتایج منتشر نشده و توسط سایر دانشمندان مورد بررسی قرار نگرفته اند.

پس تا وقتی که پتانسیل واقعی این تحقیقات بررسی نشده و مهم تر از آن تا زمانی که آزمایشات فقط بر روی موش صورت گرفته است، نمی توان با قطعیت درباره این نتایج صحبت کرد.

البته این اولین آزمایشی نیست که درباره جوانسازی با خون جوان بر روی موش انجام گرفته است؛ تعدادی مطالعه دیگر هم در سال ۲۰۱۴ نشان داد که تزریق خون از موش جوان به موش پیر باعث افزایش قدرت و قوای جسمی موش پیر می شود. اما مطالعه آلکاهست اولین سری آزمایشی است که بر روی تزریق خون انسان به موش، یا در واقع درباره تزریق خون یک گونه به گونه دیگر تحقیق می کند.

در حال حاضر پژوهشگران آلکاهست می خواهند بررسی کنند که آیا تزریق پلاسمای خون افراد جوان تر به افراد مسن هم می تواند نتایج مشابهی ایجاد کند یا نه. به همین دلیل این دانشمندان در صدد هستند تا یک سری آزمایشات جدید را در دانشگاه استنفورد ترتیب دهند که در آن ۱۸ نفر از افراد دارای بیماری الزایمر قرار است تحت درمان به این روش قرار بگیرند.

اگر این آزمایش هم موفقیت آمیز باشد، گروه امیدوار است تا بتواند یک آزمایش بزرگ تر را ترتیب دهد که در آن بیماران بیشتری تحت درمان با دوزهای بالاتری از پلاسما قرار خواهند گرفت! قرار است که در این آزمایشات، گروه تحقیق کنند که آیا می توان بیماری های عصبی مانند آلزایمر یا پارکینسون را با استفاده از این روش درمان کرد یا نه.

البته آلکاهست اولین شرکتی نیست که بر روی چنین آزمایشاتی کار می کند. یک استارتاپ آمریکایی دیگر هم به نام Amborsia در حال حاضر مشغول جمع آوری داوطلب برای انجام آزمایشات پزشکی بر روی افراد ۳۵ سال به بالاست تا تزریق پلاسمای خون جوان را بر روی این افراد انجام دهد.

هنوز نمی توان به طور قطعی اعلام کرد که آیا این روش درمان قطعی خواهد بود یا نه و حتی در صورتی که این درمان پاسخگو باشد، هزینه ای معادل ۸۰۰۰ دلار آمریکا برای بیماران در بر خواهد داشت.

گفته می شود که هر نوع آزمایشی در زمینه جوانسازی می تواند توجه افراد بسیاری را به خود جلب کند. یکی از این افراد "پیتر ثیل" است که یکی از بنیانگذاران PayPal محسوب می شود. علاقه شخصی پیتر ثیل به درمان های جوان سازی مبتنی بر خون، باعث شده است تا به میلیون ها تحقیق حوزه سلامت دست پیدا کند.

با این همه، در حال حاضر تمامی چشم ها به روی اولین سری آزمایشاتی است که قرار است بر روی انسان صورت بگیرد تا ببینیم که آیا واقعا خون جوان توانایی این را دارد که به افراد پیر در بهبود اوضاع سلامتشان کمک کند یا نه.

ارسال نظر