کشف اقیانوس در سیاره پلوتو

بر اساس شواهد به‌دست‌آمده توسط ماموریت‌های فضایی ناسا بانام New Horizons، دانشمندان معتقدند در زیر سطح یخ‌زده سیاره پلوتو آب مایع وجود دارد. این نتیجه‌گیری به علت بررسی حرکات تکتونیکی سطح این سیاره است.

کشف اقیانوس در سیاره پلوتو

به گزارش کلیک، دورترین و مرموزترین همسایه ما در منظومه شمسی دائما ما را شگفت‌زده می‌کند. در آخرین بخش از پروژه پلوتو، دانشمندان متوجه شدنددر زیر سطح نازک این سیاره کوچک، ممکن است آب به‌صورت مایع وجود داشته باشد. طبق یک مقاله جدید که این هفته در تحقیقات ژئوفیزیک منتشر شد، با یخ‌زدگی جزئی در سطح این سیاره، اقیانوسی از آب مایع در زیر آن می‌تواند توضیحی برای فعالیت‌های زمین ساختی مشاهده‌شده در سطح این سیاره باشد.

نویسنده مسئول مقاله نوا هاموند می‌گوید "مدل ما نشان می‌دهد فعالیت‌های زمین‌شناختی اخیر در پلوتو تنها می‌تواند به دلیل تغییرات فاز در یخ باشد و هیچ جریان یا مواد فضایی عجیب و یا روند غیرعادی در کار نیست. به لطف داده‌های شگفت‌انگیز که توسط ماموریت‌های فضایی New Horizons به دست ما رسیده است، ما قادر بودیم ویژگی‌های تکتونیک در سطح این سیاره را مشاهده، مدل‌های حرارتی را با داده‌های جدید به‌روز کنیم و بفهمیم که پلوتو یک اقیانوس زیرسطحی دارد."

دانشمندان می‌گویند که شواهد مبنی بر اقیانوس آب مایع در تصاویری که توسط نیو هوریزن ارسال‌شده، قابل‌مشاهده است. شواهدی از ویژگی‌های فشار تکتونیکی وجود ندارد که نشان دهد آب زیر سطح یخ، تبدیل به یخ ضخیم‌تری به اسم لایه یخ دو شده است، بنابراین محققین دیگر معتقد نیستند که پلوتو یک سیاره تماما یخ‌زده است.

هاموند در ادامه می‌گوید "تشکیل یخ دو باعث می‌شود که پلوتو انقباض حجم و ویژگی‌های فشار تکتونیکی را تجربه کند. ازآنجاکه ویژگی‌های تکتونیکی سطح پلوتو همه کششی هستند و هیچ ویژگی آشکار فشاری وجود ندارد، درنتیجه یخ دو تشکیل نشده است و به‌احتمال‌زیاد اقیانوس زیرسطحی پلوتو هنوز وجود دارد.

در حال حاضر کمی زود است که تصور کنیم آب برای مصرف انسان در پلوتو وجود دارد اما قطعا سوالات مهمی مطرح می‌شود و زمان بیشتر(و البته ماموریت‌های فضایی بیشتر) به پاسخ این سوالات کمک خواهد کرد.

ارسال نظر