دانشمندان موفق به کشف آتشفشان های زیردریایی شدند

محققان در ادامه تحقیقات خود آتشفشان هایی را کشف کردند که درست در زیر آب قرار دارند و همین موضوع زمینه ساز تحقیقات بیشتر آن ها در رابطه با کوه های زیردریایی شده است!

دانشمندان موفق به کشف آتشفشان های زیردریایی شدند

به گزارش کلیک، کوه های دریایی معمولا آتشفشان هایی هستند که از کف دریا برمی خیزند و شکل می گیرند. برخی از آتشفشان ها باستانی هستند و برخی نیز هنوز فعال اند. اما مشکل این جاست که پیدا کردن آن ها کار آسانی نیست، چون آتشفشان های دریایی به سطح آب نمی رسند!

دانشمندان می گویند کوه های دریایی مساحت بیشتری از سطح زمین را نسبت به بیابان ها،تندرا ها و دیگر زیستگاه های زمینی تصرف کرده اند. زندگی دریایی وابسه به کوه های دریایی است و در گرداگرد آن می توان زندگی در زیر دریا را به خوبی مشاهده کرد؛ چرا که آن ها حامل آب غنی از مواد مغذی به سمت بالا هستند که از کف دریا نشات می گیرد.

مرجان دریایی در اعماق دریا نشسته در بالای کوه دریایی کوک؛ دیده شده از شناور در سواحل هاوایی در 6 سپتامبر. متخصصین معتقدند حدود 29 میلیون کیلومتر مربع از این سیاره را کوه های دریایی تشکیل می دهند. مرجان دریایی در اعماق دریا نشسته در بالای کوه دریایی کوک؛ دیده شده از شناور در سواحل هاوایی در ۶ سپتامبر. متخصصین معتقدند حدود ۲۹ میلیون کیلومتر مربع از این سیاره را کوه های دریایی تشکیل می دهند.

در ماه سپتامبر، یک گروه از دانشمندان شروع به کشف کوه دریایی Cook کردند. این کوه دریایی تقریبا ۴۰۰۰ متر از کف اقیانوس آرام به بالا رشد کرده و در حدود ۱۶۰ کیلومتری جزیره هاوایی قرار دارد. انسان ها هیچ گاه این کوه دریایی را این قدر نزدیک به سزح دریا مشاهده نکرده بودند!

آسوشیتد پرس با دانشمندان گفتگویی انجام داد و تصاویر منحصر به فرد و اطلاعات ویژه ای را در مورد این کوه دریایی و زندگی دریایی در اطراف آن ارائه کرده است.

شناور Pisces IV نشسته در بالای کوه دریایی کوک،در طی یک شیرجه به آتشفشان زیر آب ناشناخته در سواحل جزیره بزرگ هاوایی. کوه های دریایی دانشمندان را قادر ساخته تا موجودات جدیدی را کشف کنند! (عکس از آسوشیتدپرس / کالیب جونز) شناور Pisces IV نشسته در بالای کوه دریایی کوک،در طی یک شیرجه به آتشفشان زیر آب ناشناخته در سواحل جزیره بزرگ هاوایی. کوه های دریایی دانشمندان را قادر ساخته تا موجودات جدیدی را کشف کنند! (عکس از آسوشیتدپرس / کالیب جونز)

سه نفر در یک زیر دریایی به عمق بیش از ۹۰۰ متری زیر سطح اقیانوس رفتند تا به بالای کوه دریایی برسند. همان طور که آب های آبی تیره تر می شدند، موجودات زیر آب که به صورت شیمیایی از خود نور تولید می کردند و درخشان به نظر می رسیدند، در حال شنا کردن از کنار زیردریایی می گذشتند.

دانشمندان رفته رفته به قسمتی از زیر دریا رسیدند که دیگر نور خورشید به آن نفوذ نمی کرد. آن ها با برخی از شگفتی ها روبرو شدند؛ مانند یک اختاپوس نادر با باله های بزرگ که مانند گوش های فیل نگاه بود و در حال عبور از زیردریایی نیز حتی تغییر رنگ داد و بیشتر باعث شگفتی دانشمندان شد!

یک هشت پای Dumbo. با باله های مانند گوش های فیل، در حال شنا به سمت شناور در نوک کوه دریایی کوک، دیده شده در طی یک شیرجه به آتشفشان زیر آب کشف نشده در جزیره بزرگ هاوایی یک هشت پای Dumbo. با باله های مانند گوش های فیل، در حال شنا به سمت شناور در نوک کوه دریایی کوک، دیده شده در طی یک شیرجه به آتشفشان زیر آب کشف نشده در جزیره بزرگ هاوایی

دانشمندان همچنین انواع مختلفی از مرجان های دریا عمیق را در اطراف کوه دریایی یافتند که شامل یک گونه جدید احتمالی مرجان بنفش رنگ که دانشمندان نام "مه بنفش" را برای آن برگزیدند. این در حالی است که حفاظت بین المللی و دانشگاه هاوایی با هم برای سفر به کوه دریایی کوه برنامه ریزی کردند.

گرگ استون، دانشمند رهبر این سفر دریایی با حفاظت بین المللی است. او هنگامی که بر روی کشتی بود، با سرویس خبری AP صحبت کرد.

او گفت: "این سفر سه روزه شروع یک تلاش برای بررسی کوه های دریایی در سراسر اقیانوس آرام در طول پنج سال آینده است و ما امیدواریم که در نهایت مجموع ۵۰ کوه دریایی را مورد مطالعه قرار دهیم.

او در ادامه خاطر نشان کرد: انسان ها شناخت بسیار کمی در مورد کوه های دریایی دارند، در حالی که همین کوه های دریایی بخش مهمی زندگی موجودات در زیر اقیانوس هستند. استون در ادامه گفت که می خواهد تمام موجوداتی که بر روی کوه های دریایی زندگی می کنند را شناسایی کند و نیز تاثیر آن ها بر زندگی در زیر اقیانوس را کشف کند.

در حقیقت، هدف او از این اقدام این است که راجع به سلامت اقیانوس ها تحقیقات جامعی را شکل دهد و از آن جا که سلامت اقیانوس ها به طور مستقیم به سلامت انسان ها مربوط است، اهمیت اقدام او دو چندان می شود.

یک کوسه در اعماق دریا و چند مارماهی به دنبال غذا در نوک کوه دریایی کوک، دیده شده از شناور Pisces V در طی یک شیرجه به کوه دریایی ناشناخته در سواحل هاوایی در 6 سپتامبر 2016. (عکس از آسوشیتدپرس / کالیب جونز قرار داده آمده ) یک کوسه در اعماق دریا و چند مارماهی به دنبال غذا در نوک کوه دریایی کوک، دیده شده از شناور Pisces V در طی یک شیرجه به کوه دریایی ناشناخته در سواحل هاوایی در ۶ سپتامبر ۲۰۱۶٫ (عکس از آسوشیتدپرس / کالیب جونز )

آقای سانجایان، معاون اجرایی سازمان حفاظت بین المللی است. او به آسوشیتد پرس گفت که ۱۰ هزار و شاید ۱۰۰ هزار کوه دریای در سراسر اقیانوس های جهان وجود دارد. او آن ها را "عامل مهمی برای گوناگونی موجودات دریایی عنوان کرد. به دلیل این که اکثر کوه های دریایی کشف نشده اند، او امیدوار است تا زمانی که آن ها شناسایی شوند، دانشمندان به اطلاعات و اکتشافات بسیار نویدبخشی دست پیدا کنند.

سونیا راولی، یک محقق در دانشگاه هاوایی است که در این پروژه شرکت می کند. در حقیقت، اونمونه های گرفته شده از کوه دریایی کوک را مورد مطالعه قرار می دهد.

آن ها واقعا با شکوه بودند؛ این ساختار های بزرگ که صدها متر ارتفاع دارند و سپس بر روی لبه آنها به نوعی جلوه خاصی داشتند.

کوه دریایی Cook یک آتشفشان خاموش است. این کوه بخشی از گروه آتشفشان های زیردریایی شناخته شده به عنوان Geologist Seamounts است که حدود ۸۰ میلیون سال قدمت دارند و می تواند زیستگاه بسیاری از گونه های جانوری جدید باشد. همچنین دور از ذهن نیست که حاوی عناصری مانند نیکل و کبالت باشد که شرکت های استخراج معدن برای آن ها دست و پا می شکنند.

یکی دیگر از این دو کوه دریایی که مورد مطالعه قرار گرفت، Lo'ihi بود که یک آتشفشان فعال است. Lo'ihi در طول ۳۰ سال گذشته با استفاده از شناورهای زیردریایی با سرنشین مورد تحقیق قرار گرفته است.

دانشمندان شاهد یک "دوست قدیمی" در Lo'Ihi بودند و آن چیزی نبود جز کوسه ای که آن ها قبلا دیده بودند. آنها همچنین شاهد یک مارماهی دو متری و تعدادی از ساختارهای زمین شناسی جدید در اطراف دهانه آتشفشان بودند.

دانشمندان معتقدند Lo'ihi روزی می تواند جدید ترین جزیره در زنجیره هاوایی شود؛ آن چنان که فعالیت های آتشفشانی منجر به بالا آمدن کوه های دریایی می شود. اما به نظر نمی آید به این زودی ها کوه های دریایی به سطح اقیانوس برسند! شاید صد ها هزار سال دیگر بتوان منتظر این پدیده بود!

ارسال نظر