دانشمندان علت رد کردن واقعیت های علمی توسط مردم را کشف کرده اند

شاید شما هم از آن دسته افرادی هستید که در کنار خود دوستان و نزدیکانی دارند که هنگام خواندن و یا مواجهه با یک واقعیت علمی سعی در رد آن واقعیت دارند. این افراد معمولا با هیچ دلیل و مدرکی از عقیده خود دست بر نمی دارند و همچنان بر مخالفت خود پا فشاری می کنند.

دانشمندان علت رد کردن واقعیت های علمی توسط مردم را کشف کرده اند

به گزارش کلیک ، در سال ۲۰۱۶ میلادی اتفاقات زیادی رخ داد. اما یکی از مهم ترین این اتفاقات افزایش تعداد اخبار غیر واقعی که هیچ گونه سندیتی نداشته اند، بوده است. این اخبار غیر واقعی در کنار اخبار معتبر دست به دست شده اند.

دانشمندان از این موضوع به عنوان جنبش ضد روشنفکری یاد کرده اند. اما در این رابطه دانشمندان افراد و سازمان های زیادی را مقصر می دانند و انگشت اتهامشان به سمت آن ها است. اما برخی دیگر از دانشمندان سعی کرده اند تا برخی از عوامل کلیدی را که باعث می شود مردم حقایق علمی را رد کرده و پذیرا نباشند، مشخص کنند. نکته جالب در خصوص این عوامل این است که هیچ رابطه ای بین میزان هوش و سطح تحصیلات با این عوامل وجود ندارد.

در واقع دانشمندان به این نتیجه رسیده اند که افرادی که برخی از حقایق علمی مثل تغییرات جوی، ایمنی در واکسیناسیون و تکامل را رد می کنند افرادی هستند که به اندازه کافی علاقه مند به مسائل علمی بوده و از طرفی میزان تحصیلات آن ها نیز در حد مطلوب و قابل قبولی است.

موضوع اصلی این است که وقتی مطلبی به عنوان یک واقعیت علمی بیان می شود، افراد بیشتر شبیه وکلا فکر می کنند تا دانشمندان و این یعنی آن ها واقعیت را می شنوند و بر اساس مواردی که از قبل به آن معتقد بوده اند در خصوص صحت و یا عدم صحت آن نظر می دهند.

بنابراین اگر فردی در باور خود به این واقعیت که انسان ها باعث بروز تغییرات جوی هستند، ایمان نداشته باشد، بنابراین حتی اگر صدها مقاله در منار صدها دلیل و مدرک در خصوص مقصر بودن انسان ها در تغییرات جوی به وی ارائه شود، باز هم با ارائه دلایلی سعی در رد نتایج و مستندات ارائه شده خواهد کرد. از این موضوع به عنوان تعصب شناختی یا Cognitive bias یاد شده است.

تروی کمپل یکی از اعضای تیم تحقیقاتی دانشگاه ارگان می گوید: وقتی افراد با یک واقعیت علمی مواجه می شوند با آن واقعیت بر اساس اعتقادات مذهبی، سیاسی و حتی اعتقادات شخصی خود روبرو می شوند و سعی می کنند تا آن را بر اساس این فاکتورهای اعتقادی تحلیل و بررسی کنند. حتی برخی سعی می کنند تا در فضای اینترنت به دنبال مواردی بگردند که این واقعیت را رد می کند. البته گاهی این افراد واقعیت را چنانچه با اعتقاداتشان در تناقض باشد، رد نمی کنند بلکه سعی می کنند آن واقعیت را چیزی بی ربط به اعتقادات خود نشان دهند.

مواردی که در بالا به آن ها اشاره شد، در تحقیقاتی که با هدف یافتن عوامل در مقابل تبادل علم و راه کارهای برخورد با این عوامل انجام شده است، توسط دانشمندان یافت شده اند.

هر چند این نتایج نیاز به تحلیل و بررسی بیشتر دارند اما به طور کلی ازآنچه که توسط این تحقیقات به دست آمده می توان به این نتیجه رسید که تنها استناد به اسناد و داده ها نمی تواند نظر و عقیده افراد مختلف در زمینه های گوناگون علمی را تغییر دهد.

این واقعیت ها می تواند در خصوص تغییرات جوی و یا امنیت قدرت هسته ای باشد یا در خصوص قانون کنترل اسلحه در کشورهای مختلف. در واقع در تمام این موارد با افرادی مواجه می شویم که سعی در رد این واقعیت ها دارند.

دانشمندان عقیده دارند برای قبولاندن یک واقعیت به افراد مختلف در جوامع مختلف باید به ریشه ها و عوامل بنیادینی که باعث می شود افراد واقعیت های علمی را قبول نکنند، توجه کرد و سعی در یافتن نقاط مشترک بین واقعیت و آنچه افراد به آن اعتقاد دارند، داشت.

ارسال نظر