دانشمندان علت نشت نکردن خون از پوست را یافتند

محققان انگلیسی به دلیل نشت نکردن پوست و خارج نشدن خون، عرق و مایعات دیگر در هنگام تعویض لایه بیرونی قدیمی پوست با لایه جدید، پی بردند. برای دانستن جزییات بیشتر در ادامه با ما همراه باشید.

دانشمندان علت نشت نکردن خون از پوست را یافتند

به گزارش کلیک ، ممکن است گاهی اوقات ظاهر پوستتان شما را ناراحت کند؛ اما باید بدانید که پوست شما دارای ویژگی فوق العاده منحصر به فردی است که باعث می شود هنگام تعویض لایه قدیمی پوست با لایه جدید، مایعات هرکز از آن خارج نشوند. آیا می دانید که در هر ۲۴ ساعت، ۵۰۰ میلیون عدد از سلول های پوست ما از بین می روند و سلول های جدید جایگزین آن ها می شود؟ بله درست است و پوست ما دارای ویژگی منحصر به فردی است که باعث می شود در هنگامی که سلول های قدیمی آن با سلول های جدید جایگزین می شوند، نشتی نداشته است و خون و عرق از آن خارج نشود.

جالب است بدانید که لایه بیرونی پوست هر دو یا چهار هفته یک بار کاملا از بین می رود و یک لایه جدید جایگزین آن می شود؛ اما این فرایند هرگز باعث خونریزی و یا خارج شدن هر مایع دیگری نمی شود و حالا دانشمندان مدعی هستند که به دلیل این اتفاق پی برده اند. پوست ما از اشکالی هندسی منحصر به فردی به نام etrakaidecahedrons تشکیل شده است (اشکالی شبیه اشکال هندسی چند وجهی که از ۱۴ وجه تشکیل شده است) که با نظم خاصی در کنار هم قرار گرفته اند و هیچ شکافی بین آن ها وجود دارند و همانند سلول های پوست از بین می روند و اشکال جدید جایگزین آن ها می شود.

یکی از اعضای این تیم تحقیقاتی که در حال تحقیق و بررسی درباره این موضوع است، به نام ریکو تاناکا از کالج سلطنتی لندن اذعان کرد که این تحقیق علاوه بر کمک بر یافتن دلیل نشت نکردن پوست در هنگام تعویض لایه بیرونی، می تواند یافته هایی را در اختیار ما قرار دهد که به کمک آن ها می توانیم بفهمیم که چگونه سلول های تشکیل دهنده پوست ما می توانند از مکانیسمی برای ایجاد نوعی چسب که می تواند سلول های پوست را به هم پیوند دهد و باعث یکپارچه شدن آن می شود، استفاده می کنند.

تاناکا و سایر اعضای تیم تحقیقاتی او تصمیم گرفتند که لایه های مختلف تشکیل دهنده اپیدرم را که لایه بیرونی پوست پستانداران است و به عنوان یک مانع محافظ از پوست ما عمل می کند، مورد تحقیق و بررسی قرار دهند.

محققان در مطالعات قبلی خود دریافته اند که در بالای لایه های اپیدرم پستانداران، دو مانع فیزیکی وجود دارد. یکی از این موانع فیزیکی که لایه شاخی یا stratum corneum نام دارد، توسط بیرونی ترین لایه پوست تشکیل شده است و در نزدیکی سطح پوست و در خط ارتباطی بین آب و هوا قرار گرفته است. در زیر این مانع نیز مانع دیگری وجود دارد که مانعی بین مایع و مایع است.

سلول های تشکیل دهنده پوست دائما از بین می روند و سلول های جدید جایگزین آن ها می شوند و دانشمندان با توجه به این شرایط لایه های بیرونی پوست را مورد مطالعه و بررسی قرار می دهند. سلول های جدید قاعدتا سالم تر است. لایه نازکی نیز در زیر این لایه اصلی قرار دارد که استراتوم گرانولوزوم نام دارد و دانشمندان اطلاعات کمی در مورد آن دارند

لایه استراتوم گرانولوزوم که اتصالات محکم در این لایه تشکیل می شود، بسیار مقاوم است و به نوعی مانع ترشح خون و عرق به بیرون از پوست می شود و یکی از بخش های اصلی بیرونی ترین لایه پوست محسوب می شود.

لایه استراتوم گرانولوزوم در هنگام از بین رفتن سلول های پوست نقش مهمی ایفا می کند.

هنگامی که سلول های لایه شاخی می ریزند، سلول های جدید باید جایگزین سلول های قدیمی شوند و لایه استراتوم گرانولوزوم به نوعی جایگزین سلول های قدیمی می شود. هنگامی که لایه استراتوم گرانولوزوم جایگزین سلول های قدیمی لایه شاخی می شود، در ساختار آن هیچ تغییری ایجاد نمی شود و مانع نشت پوست می شوند. تاکنون هیچ یک از محققان به دلیل این اتفاق پی نبرده بودند.

تاناکا و اعضای تیم تحقیقاتی او موفق شدند با استفاده از یک تکنیک تصویر برداری به نام کانفوکال میکروسکوپی، از لایه اپیدرم پوست گوش موش تصویربرداری کنند و آن را بررسی کنند و متوجه شدند که شکل سلول های لایه استراتوم گرانولوزوم موش به صورتی است که باعث شده است مقاومت آن به شکل چشمگیری افزایش پیدا کند. در واقع شکل این سلول ها نسخه ای باز شده از اشکال هندسی چند وجهی خاصی به نام etrakaidecahedrons هستند که از ۱۴ وجه متشکل از شش مستطیل و هشت شش ضلعی تشکیل شده اند.

tetrakaidecahedron_new

تاناکا و اعضای تیم تحقیقاتی او با بررسی تصویر گرفته شده از لایه های اپیدرم موش، یک نسخه صاف و مسطح از etrakaidecahedrons را دیدند که در هر یک از لبه های آن اتصالات محکمی وجود دارد که باعث می شود ساختار لایه استراتوم گرانولوزوم در هنگام از بین رفتن سلول های قدیمی و جایگزین شدن آن ها با سلول های جدید، تغییری نکند و همچنان استحکام خود را حفظ کند. تیم تحقیقاتی متوجه شدند که این شکل سلول ها این امکان را برای سلول های جدید پوستی فراهم می کند تا با تولید پروتئینی که شبیه به یک چسب موقت عمل می کند، جایگزین سلول های قدیمی شوند.

ارسال نظر