تولد انسان از سلول های بنیادی

شاید زمان آن رسیده باشد که به جای استفاده از سلول های بنیادی برای ساختن گونه و یا پوست انسان به فکر استفاده از این سلول ها برای ساخت سلول های جنسی یعنی اسپرم ها و تخمک ها برای خلق انسان باشیم.

تولد انسان از سلول های بنیادی

به گزارش کلیک ، روند استفاده از سلول های بنیادی برای تولید سلول های نطفه که به IVG معروف است هرگز به مرحله کامل شدن نرسیده است. در واقع مطالعات در این زمینه همواره با محدودیت هایی مواجه بوده است.

اما حقیقت این است که موجودات زنده دیگری مانند موش ها و غیره با این روش خلق شده اند و به نظر می رسد به زودی از این روش ها برای خلق انسان ها استفاده شود.

در مقاله ای که روز ۴ شنبه هفته گذشته در مجله Science Translation Medicine منتشر شد، ۳ محقق در خصوص موضوعاتی از قبیل سؤالات اعتقادی، فرهنگی و علمی در خصوص استفاده از سلول های بنیادی برای خلق انسان ها به بحث و تبادل نظر پرداخته بودند.

الی آداشی، استاد علوم پزشکی دانشگاه براون که یکی از نویسندگان این مقاله است عقیده دارد استفاده از این تکنولوژی در پزشکی مزایای منحصر به فرد خود را دارد که بسیار واضح و مشخص است. او می گوید: دختری را تصور کنید که برای مدت طولانی با سرطان دست و پنجه نرم می کرده است و به همین دلیل تحت شیمی درمانی و رادیو تراپی قرار گرفته است. این دختر خوشبختانه توانسته است بر این بیماری غلبه کند. او هم اکنون زنی بالغ است که به دلیل ابتلا به سرطان در گذشته قادر به باروری نیست. افرادی مانند این دختر در سراسر دنیا بسیار زیاد هستند که احتیاج به اهدا تخمک دارند. اما اهدا تخمک و تولید تخمک های زنان کاری بسیار دشوار است و قابل مقایسه با عمل باز تولید اسپرم در مردان نیست.

اما روش IVG نیتزی به انجام مراحل طولانی و هزینه بر اهدا تخمک از طرف شخص سوم برای لقاح مصنوعی ندارد. در عوض با استفاده از سلول های بنیادی که از خود شخص گرفته شده است در آزمایشگاه تخمک های مورد نیاز تولید می شود.

همچنین این روش برای مردانی که به صورت ژنتیکی دچار اختلالات بارور سازی هستند نیز قابل استفاده است. با این روش می توان ژن های اسپرم این مردان را دست کاری کرد و آن ها را قادر به باروری سازی کرد. البته چالشی که در این زمینه ممکن است با آن مواجه شد جمع آوری تعداد مناسب اسپرم است. IVG می تواند به عنوان یک منبع نا محدود در زمینه درمان های پزشکی باشد.

همچنین IVG می تواند جایگزین ارزان قیمت تری برای روش IVF باشد. این روش بسیار ساده است و تنها نیاز به سلول های بنیادی دارد. هر چند استفاده از این روش برای خلق انسان مورد انتقادات بسیاری بنا به اعتقادات مذهبی و فرهنگی قرار گیرد.

اما مسئله دیگر این است که هر مرحله از روند خلق انسان باید ابتدا تمام آزمون های ایمنی را از سر بگذراند. به همین دلیل این مراحل ابتدا بر روی موجودات دیگر غیر انسان آزمایش می شود و پس از کسب نتیجه موفق بر روی انسان ها پیاده می شود.

از طرفی هر نوزادی که تحت این روش به دنیا می آید باید تحت آزمایش ها و بررسی کامل باشد تا وجود هر گونه بیماری و یا آُسیب احتمالی در او فورا تشخیص داده شود.

اما شاید یکی از مشکلات استفاده از روش IVG مربوط به مسائل رشد جنین و مراحل ابتدایی زندگی جنین باشد. یعنی وقتی لقاح تخمک و اسپرم صورت می گیرد شاید تعداد زیادی جنین تولید شود که در مدت زمان رشد هر کدام از این جنین ها بنا به دلایلی آسیب دیده و یا به اصطلاح سقط شود، این سقط جنین از نظر بسیاری از مذهبیون و حتی از نظر فرهنگی به عنوان یک قتل نفس در نظر گرفته می شود که تبعات خود را به همراه خواهد داشت.

البته این مسائل موضوعات جدید نیستند و استفاده از سلول های بنیادی برای خلق موجودات زنده به خصوص انسان همواره با چالش ها و پرسش های مذهبی و فرهنگی همراه بوده است.

ارسال نظر