بازی های آموزشی هیچ کمکی به مغز نمی کنند

بازی های آموزش مغز ممکن است باعث اتلاف وقت شوند. دانشمندان هنوز شواهد قابل توجهی در مورد مزایای استفاده از این نوع بازی ها پیدا نکرده اند.

بازی های آموزشی هیچ کمکی به مغز نمی کنند

به گزارش کلیک، بازی های متعددی برای بهبود حافظه و توجه طراحی شده وجود دارد. اما یک مطالعه جدید نشان می دهد که ادعاها در خصوص بهبود عملکرد مغز با استفاده از بازی آموزشی توسط علم حمایت نمی شود.

پژوهشگران هیچ شواهد قانع کننده ای پیدا نکرده اند که این نوع از بازی ها به مردم در زندگی روزمره آن ها کمک می کند.

دانشمندان نشان داده اند بازی های رایانه ای مرسوم آموزش مغز، ممکن است اتلاف وقت و پول باشد.

در حالی که این نوع از بازی ها ممکن است به مردم کمک کنند که در فعالیت های روزانه شان بهتر عمل کنند، با این حال شواهد بسیار کمی در این خصوص وجود دارد.

شرکت های متعددی مجموع بازی ها، پازل ها و تمرینات را برای بهبود حافظه، افزایش دامنه توجه و یا ماندگاری زیرکی در سن بالا طراحی کرده اند.

درحالی که این نوع از بازی ها ممکن است به مردم کمک کنند که در فعالیت های روزانه شان بهتر عمل کنند، با این حال شواهد بسیار کمی در این خصوص وجود دارد.

بازی های آموزش مغز نینتندو یا Nintendo از جمله بازی هایی هستند که توسط افراد مشهور از جمله نیکول کیدمن، پاتریک استوارت و جولی والترز مورد توجه قرار گرفتند. با این حال ، یک بررسی جامع به این نتیجه رسیده است که ادعاهای این شرکت ها توسط علم تایید نشده است.

محققان بریتانیا و ایالات متحده بیش از ۱۳۰ مطالعه در مورد آموزش مغز را به شیوه بازی مورد بررسی قرار دادند. آن ها معایب زیادی در مطالعات یافتند.

ایده پشت آموزش مغز این است که اگر شما یک کار را تمرین کردید که باعث به خروش آمدن بخش اصلی توانایی شناختی مانند حافظه بشود، این آموزش باعث ارتقای توانایی های شما در درگر وظایف و کارها که بر روی حافظه تکیه دارد می شود. این مورد نه تنها که در آزمایشگاه درست است، بلکه در دنیای واقعی نیز صحیح می باشد. اما تا کنون شواهد اندکی در مورد مزایای دنیای واقعی از آموزش مغز وجود دارد.

یک مقاله در ژورنال Psychological Science in the Public Interest برخی از کارهای انجام شده برای تقویت قدرت مغز را لیست کرده است. این کمک کننده های حافظه یا به عبارتی دیگر حافظه یارها از تصاویر و ریتم ها برای به خاطر سپاری وقایع استفاده می کنند و به جای اینکه همه مطالب در یک جلسه پوشش داده شود، از این روش ها برای به خاطر سپاری مطالب استفاده می کنند.

تاثیر آموزش مغز

محققان بیش از ۱۳۰ مطالعه روی آموزش مغز را مورد بررسی قرار دادند. آنها چند نقص در این مطالعات یافتند.

پژوهشگران همچنین نگران این هستند که کارهای انجام شده عمدتا در گروه های خاص، مانند اسکیزوفرنی یا افراد دچار زوال عقل بوده است و این در حالی است که شرکت ها ادعا دارند که این آموزش ها برای عموم مردم مناسب است.

گاهی اوقات نتایج حاصل از یک مطالعه در بسیاری از مجلات مختلف گزارش شده است. همچنین علی رغم تصوراتی که موجود است، شواهد بیشتری نیز وجود دارد ولی نمی توان همه این شواهد را مورد بررسی قرار داد.اما در کل هیچ شواهد قانع کننده ای وجود ندارد که بازی های آموزش مغز برای مردم سودمند است.

بنابراین اگر فردی قادر به تکمیل تست های حافظه است یا یک نوع خاص از عمل جمع در یک خط را انجام می دهد، این به معنای بهتر شدن حافظه فرد نیست، با به عبارتی دیگر، فرد مثلا در به خاطر سپردن لیست خرید یا تقسیم صورتحساب رستوران نیز بهتر نخواهد بود.

بازی ویدیویی SHOOT-EM-UPS باعث بهبود عملکرد مغز می شود.

تحقیقات نشان داده است که برخی از بازی ها، از جمله بازی های اکشن خاص ، می تواند عملکرد مغز را تقویت کند. حتی مزایای بیشتری نیز حاصل می شود که از برخی تمرینات آموزش مغز که به طور خاص برای افزایش توانایی شناختی فرد طراحی شده بودند نشات می گیرند.

این یافته ها نشان می دهد که بازی های اکشن ویدیویی به طور خاص، بازی هایی که از ویژگی های اهداف متحرک سریع شامل مقادیر زیادی درهم ریختگی هستند و نیاز دارند که کاربر عکس العمل سریعی داشته باشند، به بهبود تصمیم گیری ها می انجامد.

پژوهشگران توضیح دادند که بازی های اکشن با مهارت های بهبود توجه، پردازش مغز و عملکرد های شناختی از جمله تصور سطج پایین از طریق توانایی شناختی سطح بالا در ارتباط است.

ارسال نظر