پاکسازی اقیانوس با ابتکاری جالب

اقیانوس‌ها و دریاها اهمیت زیادی برای انسان‌ها دارند و محافظت از آن‌ها اقدامی مهم است. محققان هلندی قصد دارند برای پاکسازی اقیانوس‌ها از مانعی شناور در آن‌ها با ارتفاع ۱۰۰ متر استفاده کنند که به زودی استفاده از آن عملی خواهد شد.

پاکسازی اقیانوس با ابتکاری جالب

به گزارش کلیک، زمین ۷٫۴ میلیارد نفر جمعیت دارد و قطعا حجم بسیار بالایی از زباله توسط انسان‌ها تولید می‌شوند. متاسفانه حجم بسیار بالایی از زباله در دریاها و اقیانوس‌ها دفع می‌شوند. زباله‌های دفع شده در آب‌ها برای موجودات دریایی خطر بزرگی محسوب می‌شوند و به دنبال آن انسان‌هایی که از موجودات دریایی آلوده تغذیه می‌کنند، نیز در معرض خطر قرار می‌گیرند. محققان موسسه‌ای غیر انتفاعی در هلند به راه حلی برای پاکسازی اقیانوس دست یافته‌اند. محققان موسسه Ocean Cleanup Foundation برای پاکسازی اقیانوس‌ها به تازگی از مانعی با ارتفاع ۱۰۰ متر رونمایی کرده‌اند که در اقیانوس‌ها شناور می‌شود و بطری‌های پلاستیکی، کیسه‌ها، تورهای ماهیگیری و دیگر زباله‌های رها شده در اقیانوس‌ها را جمع آوری می‌کند. این موانع ساخته شده می‌توانند جایگزین قایق‌هایی شوند که برای جمع آوری زباله‌ها در اقیانوس‌ها به کار گرفته می‌شوند.

۲۹۶۰۰FF200000578-0-image-a-15_1433503748631

آزمایش و بررسی نمونه اولیه این مانع قبلا آغاز شده است و موسسه مذکور نمونه‌ای ۱۰۰ متری از این مانع را در دریای شمال آزمایش کرده است. محققان قصد دارند سال آینده میزان کارآمد بودن این مانع را مورد آزمایش قرار دهند که شامل آزمایش میزان مقاومت این مانع در برابر امواج، جریان‌ها و عناصر اقیانوس‌ها خواهد بود. آن‌ها همچنین می‌خواهند مطمئن شوند که این مانع حیات دریایی را مختل نمی‌کند. این دستگاه از پرده‌ای با طول دو متر برخوردار است که همانند یک فیلتر عمل می‌کنند و زباله‌های موجود در آبی را که از آن عبور می‌کند، جمع آوری می‌کند و به این ترتیب عمل پاکسازی انجام می‌شود. در صورتی که نتیجه رضایت بخش باشد، نسخه کامل شده این مانع در آب‌های بین جزایر هاوایی و سواحل غربی ایالات متحده آمریکا به کار گرفته می‌شود. این مانع می‌تواند ۱۰۰ کیلومتر را پوشش دهد و در حدود نیمی از زباله‌ها را جمع آوری کند.

آلارد وَن هوکِرد، کارمند ارشد اجرایی موسسه، معتقد است این اقدام گام بزرگی در پاکسازی اقیانوس‌ها است و اذعان کرد که محققان این موسسه سال‌ها این مانع را با استفاده مدل‌های کامپیوتری شبیه سازی کرده‌اند و به نتایج موفقیت دست یاقته‌اند.

یکی از محققان دانشگاه هاوایی معتقد است که هنوز تردیدهایی در مورد سودمند بودن این مانع وجود دارد. زیرا همانطور که گفته شد ارتفاع پرده فیلتر کننده این زباله تنها دو متر است و وی معتقد است که بسیاری از ذرات به راحتی می‌توانند از زیر آن عبور کنند و این مانع اساسا یک شی شناور بزرگ است که تنها قادر است زباله‌های بزرگ را جمع آوری کند. وی بر این باور است که تلاش‌های افراد برای ایجاد مکانیسم‌هایی جهت پاکسازی اقیانوس‌ها ستودنی است، اما این کار تنها بخشی از راه حل‌های حفظ حیات دریایی است و نظر او این است که برای محدود کردن تولید مواد پلاستیکی و استفاده از آن‌ها باید یک سری اقدامات اساسی صورت گیرد و این اقدامات باید به منظور محافظت از حیات دریایی انجام شوند.

ارسال نظر