کشف روشی جدید برای مخفی کردن اطلاعات ژنی

رسانه کلیک - یکی از بزرگترین چالش های موجود در آزمایش های ژنتیکی مخفی نگه‌داشتن اطلاعات ژنی افراد است که اکنون محققان با روش خاص کدگذاری ژنی توانستند بر این مسئله غلبه کنند.

کشف روشی جدید برای مخفی کردن اطلاعات ژنی

دانشمندان اخیراً موفق به کشف روشی برای کدگذاری و تفکیک اطلاعات ژنتیکی سالم از ژن های جهش یافته شدند. در گذشته زمانی که پزشکان می‌خواستند بیماری‌های مرتبط با جهش ژن افراد را بررسی کنند، هزاران ژنوم را باید با هم مقایسه می‌کردند. حال با این روش، دیگر نیازی به داده‌های ژنتیکی افراد نیست و اطلاعات نامرتبط نمایش داده نمی‌شود.

سرپرست این پروژه می گوید: بر اساس یک باور عمومی، با بررسی کل ژنوم ها می‌توانیم تفاوت‌های معناداری را پیدا کنیم، اما از سوی دیگر این تفاوت‌های معنادار، قیاس ناچیزی از اطلاعات ژنی به ما می‌دهد».

حال با کمک دانش کامپیوتری و رمزنگاری، محققان می‌توانند تفاوت‌های مورد نظر خود را بیابند و اطلاعات ژنی سایر ژنوم ها را مخفی نگه دارند. از طرفی بیماران می‌توانند ژنوم های خود را رمزنگاری کنند و ببینند که آیا تحلیل ژنومی آن‌ها نوع ژن خاصی را نشان می‌دهد و پزشکان نیز می‌توانند، ژنوم‌هایی که به تحقیق آن‌ها مربوط می‌شوند را بررسی کنند.

گفتنی است؛ ۹۷ درصد اطلاعات ژنومی افراد مخفی است و تنها در صورت درخواست خودشان به آنها نشان داده می‌شود. با این روش، هم می‌توان اطلاعات ژنتیکی افراد را مخفی نگه داشت و هم از این اطلاعات در دانش ژنتیک بهره برد.

ارسال نظر