طرح محرمانه سنتز ژنوم انسان به جنجال کشیده شد

دانشمندان در تاریخ ۱۰ می جلسه محرمانه ای در خصوص خلق ژنوم های سنتتیک انسانی بدون حضور رسانه ها در محل دانشگاه هاروارد برگزار کردند.

طرح محرمانه سنتز ژنوم انسان به جنجال کشیده شد

به گزارش کلیک، در این جلسه از حقوق دان ها، تجار و متخصصان حاضر در این جلسه نیز خواسته شد تا از افشای اطلاعات عنوان شده خودداری کنند. نگاه دانشمندان در این نشست به طور خاص به ساخت ژنوم انسانی و استفاده از مواد شیمیایی جهت خلق کل DNA موجود در کروموزوم انسانی بود.

در حالی که برگزاری این نشست در پشت درهای بسته رخ داد، در نتیجه نگرانی ها و شایعاتی به دنبال داشت. دانشمندان خود به خاطر این احتمال که طرح های مطرح شده به واقع مورد قبول واقع نشوند بیشتر نگران هستند. خلق ژنوم سنتتیک انسانی عملی به نظر می رسد؛ بدین معنی که به زودی متخصصان قادر خواهند شد این ژنوم ها را کلون کرده و از آن ها در راستای آفرینش انسان های بدون والدین بیولوژیکی استفاده کنند.

ویرایش ژن در برابر خلق ژنوم های سنتتیک انسان
مقوله خلق ژنوم سنتتیک انسان چیزی متفاوت از ویرایش ژن است؛ بدین گونه که در خلق ژنوم سنتتیک انسان از مواد شیمیایی در راستای تولید کل DNA به جای پیچاندن ژن ها که در مقوله ویرایش انجام می گیرد بهره گرفته می شود.
ژنومیک سنتتیک به ژن های جفت باز بستگی دارد که این موضوع خود درهای بی شمار احتمالات را به روی دانشمندان و محققان می گشاید؛ به گونه ایی که متخصصان فقط با دو جفت باز موجود در طبیعت با محدودیت مواجه نخواهند شد.

ژنومیک سنتتیک چیست؟
نسل شناسان یا ژنتیک شناسان به کمک علم ژنتیک سنتتیک و با معرفی ژن های خارجی یا تغییر حروف در ژن های فعلی به اصلاح DNA در سلول ها می پردازند. این راهبرد در ساخت داروهایی چون انسولین برای بیماران دیابتی و هم چنین اصلاح ژنتیکی محصولات کشاورزی کاربرد فراوان دارد.
سنتز یک ژن یا یک تولی کامل ژنومی به این معنی نیز است که متخصصان قادر خواهند بود تغییرات بسیار گسترده تری در DNA ایجاد کنند.
به عنوان مثال، در حال حاض در کارخانه های مواد غذایی از موادی چون مخمر برای تولید مواد شیمیایی پیچیده تر مثل طعم دهنده ها استفاده می شود. این فرایند نه تنها مستلزم یک ژن برای تولید یک شبکه کامل شیمیایی در داخل سلول می باشد که وجود ژن های متعدد را می طلبد. با توجه به این فرایند پیچیده، شاید بهتر این باشد که DNA از نقطه آغاز سنتز شود.

چالش های مواجه با ژنومیک سنتتیک
یکی از چالش های پیش روی ژنومیک سنتتیک، اصول اخلاقی است. فناوری به دانشمندان این امکان را می دهد تا اصلاحات و تغییراتی در جنین انسان ایجاد کنند.
سنتز DNA جدای از موضوع مرگ و میر، از مباحث بسیار چالش برانگیز به شمار می رود و همواره با خطاهایی همراه است. روش های فعلی تقریبا فقط ۲۰۰ جفت باز می توانند تولید کنند. در عوض، یک ژن واحد می تواند صدها یا هزاران جفت باز خلق کند. برای انجام یک سنتز موفقیت آمیز، قسمت های تک واحدی متعددی باید به هم گرافت یا پیوند زده شوند.
به گفته جیمز کولین، مهندس زیست پزشکی دانشگاه بوستون در ماساچوست، دانشمندان در حال حاضر مشغول کار روی مقیاس کوچک هستند. چرا که سئوالات متعددی توجهشان را جلب کرده است و باید تا نهایی شدن به این پرسش ها پاسخ داده شود.

ناگفته های جلسه
این نشست علمی عمدتا به خاطر اینکه به صورت محرمانه برگزار شد رازها و ناگفته هایی را در خود دارد. از آنجا که این پروژه مملو از موضوعاتی اخلاقی است، در نتیجه سئوالاتی در خصوص دانشمندانی که در نهایت قدرت خلق و نسخه برداری از انسان را دارند پیش آمد.
به عنوان مثال، دراو اندی مدعو این نشست از دانشگاه استنفورد این سئوال را مطرح کرد که در صورت عملی شدن طرح، توالی بندی و سنتز ژنوم آلبتر انیشتین نیز امکان پذیر می شود. در نهایت اندی و لوری زولوث بیو کارشناس اخلاق زیستی از دانشگاه نورث وسترن تحقق این اقدام و در نهایت پروژه را قبیح دانستند.
اندی به گفته خودش به خاطر برگزاری جلسه در پشت درهای بسته و عدم حضور مردم و عدم توجه به ملاحظات و اطلاعات اخلاقی از حضور در جلسه خودداری کرده است.
اندی و زولوث اینگونه استدلال کردند که خلق ژنوم انسان یک حرکت اخلاقی عظیم به شمار می رود که اظهار نظر در مورد پیامدهای آن به هیچ وجه فقط بر عهده و در تخصص حقوق دانان و قانون گذاران نیست. آنها در ادامه بیان داشتند که بحث و گفتگو در مورد سنتز ژنوم انسان آن هم برای اولین بار نباید پشت درهای بسته اتفاق بیفتد.
جرج چرچ برنامه ریز پروژه از دانشگاه هاروارد گفت: سوء تفاهم پیش آمده است و تحقق این پروژه فقط به معنای خلق ژنوم انسان نیست. هدف اصلی ما خلق سلول است نه فقط ژنوم. نیت اصلی ما این است که بتوانیم در کل سنتز DNA را ارتقا دهیم و از این موقعیت برای کاربردهای گیاهی، حیوانی و میکروبی بهره بجوییم.

چرچ علاوه بر این، دلیل برگزاری نشست پشت درهای بسته را نیز تشریح کرد. وی گفت افراد برنامه ریز پروژه از رسانه و عموم مردم برای حضور در جلسه دعوت نکردند چرا که قرار بر این بود نتایج حاصل از نشست در یک مجله علمی معتبر به چاپ برسد و محققان نمی خواستند تا پیش از این، اطلاعات به خارج نشر پیدا کند و دلیل دیگر این که از بروز شایعات بی پایه و اساس و همینطور پیش داوری ها ممانعت شود.

منبع: techtimes

ارسال نظر