این ربات نگهبان ساعتی ۷ دلار اجاره داده می‌شود

رسانه کلیک - Knightscope در پی خودکشی یکی از ربات‌هایش اعلام کرد که دو ربات نگهبان جدید خود را به زودی به بازار عرضه می‌کند.

این ربات نگهبان ساعتی ۷ دلار اجاره داده می‌شود

به گزارش کلیک ؛ به نقل از وب‌سایت zdnet، ساختن ربات های امنیتی کار دشواری است. آنها احتیاج به تایید مقامات امنیتی و داشتن قابلیت های خاص مانند ناوبری مستقل و تعامل با انسان دارند و کوچکترین نقص در عملکرد آنها بسیار خبرساز می شود. مثل خبر خودکشی ربات K5 در ساختمان اداری واشینگتن دی سی. در این اتفاق یک ربات نگهبان در بخش امنیتی یک ساختمان در واشینگتن، با ژست خودکشی به طرز مشکوکی سراغ آبنما رفت و خود را داخل آن انداخت!

این اتفاق موجب شد که کاربران آمریکایی با توییت‌هایی با این مضمون که «همه چیز امن و امان است، خودکشی کنید!» یا اینکه «وضعیت امنیت پایتخت آنقدر خراب است که ربات نگهبان هم فهمید باید خودکشی کند!» سیاست‌های دولت این کشور را به سخره بگیرند.

پس از این ماجرا شرکت نایت اسکوپ (Knightscope) با انتشار خبر ساخت دو ربات نگهبان جدید قصد دارد تقاضا برای ربات هایش را بالا جلوه دهد.

ربات‌های امنیتی و نگهبان می‌توانند اموری چون نظارت بر تردد افراد در طبقات و بررسی اشیای مشکوک در ساختمان را انجام دهند.

یکی از ربات های جدید نایت اسکوپ K7 نام دارد. این ربات ۱۰ فوت طول دارد و می تواند در زمین های دشوار مانند زمین های خاکی و پرشیب حرکت کند. ربات نگهبان دیگر این شرکت، K1 توانایی حرکت ندارد، اما قادر به شناسایی اسلحه پنهان و دیگر اشیاء فلزی با استفاده از سنسورهای میلیمتری است.

ربات های جدید با توجه به درخواست مشتریان ساخته می‌شوند؛ مثلا K1 می تواند در ورودی ساختمان های حساس قرار بگیرد و تردد مراجعین را کنترل کند. سنسورهای میلیمتری تعبیه شده در این ربات شبیه به اسکنرهای فرودگاه ها است.

K7 به شکل یک ماشین کوچک طراحی شده و برای مناطقی مناسب است که در آن نگهبانان مجبورند به طور مداوم تردد کنند و نقاط مختلف آن را زیر نظر بگیرند (مانند فرودگاه ها، شرکت های آب و برق و مراکز توزیع گاز).

این ربات دارای فرمان holonomic است، به این معنی که تمام چهار چرخ آن قابل هدایت بوده و اجازه می دهد تا در فضاهای تنگ مانور دهد.

کمپانی Knightscope با اشاره به اینکه این دو ربات قادر به دستگیری افراد نیستند، اعلام کرد: «این ربات ها همانند K5 صرفا برای کمک به ماموران امنیتی ساخته شده اند و در حقیقت، واحدهای تشخیص و ردیابی هستند که می توانند به ماموران برای اقدام فوری هشدار دهند».

شایان ذکر است؛ نایت اسکوپ بیش از اینکه به دنبال ساخت قطعات سخت افزاری برای ربات هایش باشد، قصد دارد آنها را به فروش برساند. اکنون ربات امنیتی K5 را می‌توان حدود ۷ دلار به ازای هر ساعت اجاره کرد.

ارسال نظر