دنیا را از چشم حیوانات ببینید!

فناوری جدید به کار گرفته  شده در دوربین‌ها که به ما کمک می‌کند دنیا را از دید حیوانات ببینم، توسط  دانشگاه اکستر طراحی و ارائه شده است. 

دنیا را از چشم حیوانات ببینید!

نرم افزار دیجیتالی که عکس را به دید حیوانات تبدیل می‌کند، می‌تواند برای تحلیل رنگ‌ها و الگوها مورد استفاده قرار گیرد و در مطالعات در مورد ارسال پیام توسط حیوانات و گیاهان، استتار و شکار حیوانات واقعاً مفید باشد. همچنین برای کسی که قصد دارد که رنگ‌ها را با دقت بررسی و ارزیابی کند، هم می‌توانند مفید واقع شود.

به گزارش کلیک، این نرم افزار قبلا توسط گروه‌های که به مطالعات زیستی می‌پرداختند، در سطح وسیعی از پژوهش‌ها مورد استفاده قرار گرفت، عوض شدن رنگ خرچنگ‌های سبز ساحلی، بررسی تغییر رنگ صورت زنان در هنگام چرخه تخمک گذاری آن‌ها و تحقیق و بررسی در مورد استتار جغدهای اروپایی که آن ها را دید شکارچیان بالقوه پنهان می‌کند، در زمره این پژوهش ها قرار می‌گیرند.

جلیون توسارکو از مرکز محیط بانی دانشگاه اکستر به بیان این مطلب پرداخت که به لطف این نرم افزار دیدن دنیا از دید حیوانات دیگر آسان‌تر شده است. وی افزود که دوربین‌های دیجیتال ابزار خوبی برای پژوهش در مورد رنگ‌ها و الگوها و سنجش دقیق آنها در طبیعت هستند اما تا کنون استفاده از عکس‌های دیجیتال برای سنجش دقیق و قابل اعتماد رنگ‌ها حقیقتاً دشوار بوده است. این نرم افزار این امکان را برای ما فراهم می کند تا تصاویر را کالیبره کنیم و آن ها را به دید حیوانات تبدیل کنیم؛ بنابر این می‌توانیم ببینم که چگونه ممکن است انسان و غیر انسان منظره‌ای را به صورت مشابه ببینند.

امید است که در آینده نزدیک دانشمندان از این نرم افزار که دسترسی به آن از طریق اینترنت آزاد است، به منظور تحلیل تصاویر دیجیتال استفاده کنند

تا کنون هیچ نرم افزاری طراحی و ارائه نشده است که استفاده از آن آسان باشد و دانشمندان برای کالیبره کردن تصاویر، ترکیب کردن لایه‌های چند گانه (کانال‌های مرئی و فرابنفش)، تبدیل کردن به رنگ‌های قابل تشخیص برای حیوانات و بررسی تصاویر از آن استفاده کنند. محققان باید قسمت عمده این کار را به صورت دستی انجام دهند که گاهی اوقات برنامه نویسی‌ها و محاسبات پیچیده‌ای را می‌طلبد. این نرم افزار که به صورت رایگان در دسترس است راه حلی آسان را در اختیار محققان قرار می‌دهد.

تشخیص رنگ در میان گونه‌های مختلف حیوانی متفاوت است و حتی در میان یک گونه خاص حیوانی هم این تفاوت دیده می‌شود. چشمان بیشتر گونه‌های انسانی و نژادهای اولیه میمون‌ها سه رنگ را می‌توانند ببینند: قرمز، سبز و آبی، که این میزان بیشتر از پستانداران است که تنها دو رنگ را می‌توانند ببینند. برای انسان‌ها تصور دیدن دنیایی با بیش از سه رنگ اصلی غیر ممکن است، اما برای بیشتر پرندگان، خزندگان، دوزیستان و بسیاری از حشرات دیدن با چهار رنگ و یا بیشتر، امری متداول و معمول است. بیشتر آن‌ها می‌توانند امواج فرابنفش را هم ببینند، که ما بدون استفاده از دوربین‌های با طیف کامل هرگز قادر به دیدن آنها نیستیم، بنابراین دانشمندانی که گونه‌های حیوانی را مورد مطالعه قرار می‌دهند، برای فهمیدن اینکه آن‌ها چگونه دنیا را می‌بینند، باید طول امواج فرابنفش را اندازه گیری کنند.

در دوربین‌هایی که قادر هستند با طیف کامل نور عکاسی کنند، با استفاده از فیلتر گذر معمولی (قطعه‌ای شیشه‌ای که در جلوی حسگر دوربین نصب می‌شود) عکس می‌گیرد و با استفاده از نرم افزار آن را با عکسی ترکیب می‌کند که با فیلتر فرابنفش گرفته شده است.

محققان اطلاعات خاصی را در مورد تنظیمات دوربین برای مطالعات متداول در مورد حیوانات و انسان ارائه کرده اند که مطالعاتی در مورد انسان، چرخ ریسک سر آبی (گونه ای از پرندگان)، زنبور عسل، موش خرما و برخی از ماهی‌ها را شامل می‌شود.

اگر با چشم حیوانات، یعنی با امواج فرابنفش به گل‌ها نگاه کنیم جذاب و گیرا به نظر می‌رسند زیرا برای موجودات گرده افشان مثل زنبور عسل که قابلیت دیدن امواج فرابنفش را دارند، پیام‌هایی می‌فرستند و آنها را جذب خود می‌کنند. امواج فرابنفش برای پرندگان، خزندگان و حشرات هم مهم است، زیرا در هنگام جفت گیری برای جذب جفت خود از آنها استفاده می‌کنند.

منبع: sciencedaily

ارسال نظر