کمبود فلزات کمیاب می تواند تکنولوژی های پیشرفته را تهدید کند

به دلیل نیاز جهانی به کامپیوترهای سریعتر، تلفن های هوشمندتر و لامپ هایی با بازده بالاتر، درخواست برای فلزات کمیاب که اندک هم هستند و در بسیاری از صنایع الکترونیک جهانی به کار می روند، به شدت افزایش یافته است.

کمبود فلزات کمیاب می تواند تکنولوژی های پیشرفته را تهدید کند

به گزارش کلیک، محدودیت ها در تولید فلزات کمیاب به این معنا است که عرضه آن ها را نمی توان به راحتی افزایش داد تا جوابگوی نیاز نوآوری در وسایل الکترونیکی مصرفی و تکنولوژی های پاک باشند.
فلزات کمیاب مانند گالیوم ،ایندیوم و سلنیوم که با نام فلزات Hitchhiker شناخته می شوند جزو محصولات فرعی فلزات صنعتی اصلی مانند آلومینیوم ، مس و روی به شمار می روند.این مساله افزایش تولید فلزات Hitchhiker را درجایی که صنایع دچار کمبودهستند، مشکل می کند؛ حتی اگر آن فلز یک بخش مهم از کامپیوترهای باعملکرد بالا در صفحات خورشیدی باشد.
یک فیزیک دان و اقتصاد دان در این باره می گوید: "در رابطه با فلزات Hitchhiker، قیمت بالاتر آنها منجر به تولید بیشترشان نخواهد شد؛ بنابراین مساله بسیار مهم تر در حال حاضر ، توجه بیشتر به شرایط حفاظت وبازیابی و جایگزینی این گونه فلزات است."
این پیام جدی توسط توسط آقای آیرس در تاریخ 30 ژانویه مطرح شد و او از دولت ها و صنایع خواست تا فرایند استانداردی برای بازیابی ارائه دهند که بتوانند فلزات کمیاب را نجات دهند.
عنصر گالیوم را به عنوان مثال درنظر بگیرید.گالیوم یک محصول فرعی کوچک از معادن بوکسیت و روی است، اما تبدیل به یک ماده مهم برای فن آوری هایی مانند لیزر، لامپ های LED با راندمان بالا و صفحات خورشیدی شده است. این ماده همچنین جایگزین سیلیکون درریزتراشه هایی شده است که نیروی مصرفی در باتری جدیدترین نسل از گوشی های هوشمند را تامین می کند.
براساس گزارش موسسه مطالعات زمین شناسی آمریکا، ایالات متحده هر سال در حدود 66 میلیون دلار از کشورهای دیگر گالیوم وارد می کند. و تنها یک شرکت در ایالت یوتا قادر است گالیوم را از فلزات ضایعاتی و فلزات دارای گالیوم ناخالص بازیابی و تصفیه کند.
عنصر ایندیوم تبدیل به یک ماده حیاتی درنمایشگرهای کریستالی گوشی های هوشمند و در تعدادی از انواع صفحات خورشیدی شده است. سلنیوم، سومین فلز Hitchhiker هم تشکیل دهنده قسمتی از صفحات خورشیدی است که شامل هر دو ماده گالیوم و ایندیوم می شود.
با توجه به اهمیت و نادر بودن این فلزات، فیزیکد دانان نگران کمبود فلزات نادری هستند که نوآوری در زمینه فن آوری های انرژی پاک مانند انرژی خورشیدی را مختل می کنند.
یک فیزیک دان در این زمینه اعتقاد دارد که ماده تلوریوم که از مواد فتوولتاییک به کار رفته در صفحات خورشیدی محسوب می شود و تنها از تصفیه خانه های فلز مس به دست می آید را نمی توان به سادگی در اختیار داشت چرا که تعداد تصفیه خانه هایی که به اندازه کافی نزدیک هم باشند کم است و این حجم تولید نیز نمی تواند جوابگوی تقاضای بالقوه برای سطوح نازک فتوولتاییک صفحات خورشیدی باشد .

منبع: Live Science

ارسال نظر