تلویزیون 4K یا FHD؟ کدامیک بهتر و کارآمدتر است؟

طی چند سال اخیر میزان پیشرفت کمپانی‌های فعال در زمینه تولید تلویزیون‌ها و نمایشگرهای مربوط به این محصولات شایان ملاحظه بوده است.

تلویزیون 4K یا FHD؟ کدامیک بهتر و کارآمدتر است؟

هم اکنون بسیاری از کمپانی‌های بزرگ فعال در زمینه ساخت تلویزیون‌ها نظیر سامسونگ، ال‌جی و ... از تلویزیون‌های Ultra UD 4K با به اختصاصی UHD 4K خود رونمایی کرده‌اند. اما به نظر شما خرید یک تلویزیون UHD 4K تا چه اندازه ضرورت دارد؟ از نظر ما استفاد از لقب 4K برای وضوح تصویر نمایشگر تلویزیون‌ها یک حقه تبغلیاتی است. در واقع حقه شبیه به حقه تبلیغاتی تلویزیون‌های سه بعدی عمل می‌کند که طی چند سال اخیر به وفور شاهد به کارگیری این نوع اصطلاحات در تلویزیون‌ها هستیم. اما با این وجود تلویزیون‌های مجهز به صفحه نمایش 4K از نظر تراکم پیکسلی و وضوح تصویر نسبت به سایر تلویزیون‌های مجهز به نمایشگرهای با وضوح پایین‌تر برتری دارند، اما این برتری به اندازه‌ای نیست که شما با چشم غیرمسلح بتوانید قادر به تشخیص آن باشید! بنابراین در این شرایط چه لزومی دارد که تلویزیونی با وضوح تصویر UHD 4K خریداری کنید؟!

تلویزیون 4K چیست؟

همانطور که پیش از این هم اشاره داشتیم، واژه 4K در واقع مربوط به وضوح تصویر صفحه نمایش دستگاه است. معمولا تلویزیون‌هایی که وضوح تصویر فول اچ‌دی (Full HD) را ارائه می‌کنند از نظر پیکسل‌بندی 1080 در 1920 پیکسلی هستند. اما تلویزیونی که وضوح تصویر نمایشگر آن 4K باشد، پیکسل‌بندی 2160 در 3840 پیکسلی را به همراه دارد. از آنجایی که این صفحه نمایش‌ها از نظر طولی چیزی در حدود 4000 پیکسل را به همراه دارند به آن‌ها اصطلاحا 4K گفته می‌شود. بنابراین هنگامی که وضوح تصویر صفحه نمایش تلویزیونی 4K باشد، یعنی پیکسل‌های بیشتری در مساحت صفحه نمایش آن به کار گرفته شده و استفاده از پیکسل‌های بیشتر به معنای کیفیت، وضوح تصویر و یکپارچگی بیشتر تصاویر ارائه شده خواهد بود.

1

هنگامی که تعداد پیکسل‌های صفحه نمایشی بیشتری باشد، جزئیات دقیق‌تری قابل مشاهده خواهد بود و یکپارچگی تصویر ارائه شده بیشتر می‌شود. مسئله وضوح تصویر به طور مشابه در گوشی‌های هوشمند و تبلت‌ها نیز مورد بررسی قرار می‌گیرد. هم اکنون از وضوح تصویر QHD در صفحه نمایش گوشی‌های هوشمند به وضوح استفاده می‌شود. وضوح تصویر QHD در واقع از نظر پیکسل‌بندی همان 1440 در 2560 پیکسلی محسوب می‌شود که یک وضوح تصویر بسیار بالا برای چشم انسان است. البته وضوح تصویر صفحه نمایش گوشی‌های هوشمند و تبلت‌ها برای ما به شکل محسوس‌تری قابل لمس است، چرا که در حین استفاده از این محصولات چشم ما به نمایشگر آن‌ها بسیار نزدیک است. اما در تلویزیون‌ها این چنین نیست و اغلب ما از فواصل دور به تماشای تلویزیون‌ها می‌پردازیم، از اینرو درک وضوح تصویر بسیار بالا در تلویزیون‌ها و تفکیک آن نسبت به برخی از وضوح تصویرهای پایین‌تر با چشم غیرمسلح امکان‌پذیر نخواهد بود. به بیان دیگر چشم انسان در شرایط عادی قادر به تشخیص تفاوت‌های مابین تلویزیونی با وضوح تصویر 4K و UHD نخواهد بود.

آینده نمایشگرها و تلویزیون‌های 4K

استفاده از صفحه نمایش‌های با وضوح تصویر 4K در تلویزیون‌ها تکنولوژی نیست که بخواهیم مخالف آن باشیم! در واقع چه دلم بخواهد و چه دلمان نخواهد در آینده نزدیک تقریبا تمامی تلویزیون‌هایی که عرضه می‌شوند از وضوح تصویر 4K بهره‌مند خواهند شد. تکنولوژی همواره در حال پیشرفت است و مطمئنا تلویزیون‌ها و تکنولوژی‌های مرتبط با صفحه نمایش‌ به کار گرفته شده در آن‌ها نیز روز به روز با پیشرفت‌های ایجاد شده هماهنگ می‌شوند.

بنابراین بدون تردید تلویزیون‌های با وضوح تصویر 4K در آینده جایگزین تمامی تلویزیون‌های با وضوح تصویر فول اچ‌دی خواهند شد. اما به نظر شما در چه شرایطی کارایی صفحه نمایش‌های با وضوح تصویر 4K بیشتر می‌شود؟ مطمئنا زمانی وضوح تصویر صفحه نمایش یک محصول بیشتر قابل تفکیک خواهد بود که اندازه نمایشگر آن نیز افزایش پیدا کند. به بیان دیگر مسئله تراکم پیکسلی که با اندازه صفحه نمایش و وضوح تصویر آن ارتباط مستقیمی دارد، از جمله مسئله‌های اصلی است که می‌تواند به طور دقیق میزان کیفیت تصاویر ارائه شده در نمایشگرهای گوشی‌های یا تلویزیون‌ها را نشان دهد.

2

به عنوان مثال گوشی هوشمند اکسپریا زد آلترا سونی را در نظر بگیرید. این گوشی هوشمند از صفحه نمایشی 6.4 اینچی با وضوح تصویر فول اچ دی بهره می‌برد که نهایتا منجر به ارائه تراکم پیکسلی 334 پیکسل در هر اینچ می‌شود. در سمت مقابل گوشی هوشمند وان ام 9 اچ‌تی‌سی را در نظر داشته باشید که از نمایشگری 5 اینچی و با وضوح تصویر مشابه فول اچ دی بهره‌مند است، اما تراکم پیکسلی آن به دلیل کوچک‌تر بودن نمایشگر برابر با 441 پیکسل در هر اینچ است. این موضوع منجر می‌شود که با نگاه دقیق به صفحه نمایش این دو محصول و مقایسه آن‌ها متوجه کیفیت بیشتر نمایشگر گوشی هوشمند وان ام 9 اچ‌تی‌سی شوید. بنابراین مسئله تراکم پیکسلی صفحه نمایش امری است که در میزان کیفیت نهایی ارائه شده یک نمایشگر تاثیر مستقیمی دارد و از سوی دیگر شدت تراکم پیکسلی با ابعاد نمایشگر ارتباط مستقیمی خواهد داشت. حال اگر این موضوع را در صفحه نمایش تلویزیون‌ها بررسی کنیم متوجه می‌شویم که استفاده از نمایشگرهای با وضوح تصویر 4K در تلویزیون‌های کوچک‌تر چندان امر معقولانه‌ای به شمار نمی‌رود، چرا که در این شرایط چشم انسان قادر به تشخیص تفاوت‌های مابین نمایشگر با وضوح تصویر 4K و فول اچ دی نخواهد بود. اما هنگامی که قصد خرید تلویزیونی بسیار بزرگ را داشته باشید، بدون تردید وضوح تصویر 4K می‌تواند نقشی اساسی در افزایش کیفیت تصویر ارائه شده ایفا کند.

آیا به واقع محتوای 4K برای نمایش در تلویزیون‌ها وجود دارد؟

یکی دیگر از مسائلی که باید به آن توجه کنیم این است که در واقع محتوای با وضوح 4K هم اکنون به ندرت موجود هستند. هنگامی که ویدئویی وضوح تصویر 4K داشته باشد، یعنی از نظر پیکسلی نسبت به محتوای فول اچ دی چهار برابر بوده و از نظر حجم اطلاعاتی نیز چهار برابر این فایل حجم خواهد داشت. به طور کلی محتوای با وضوح 4K هم اکنون به ندرت موجود هستند، اما نباید منکر این موضوع شویم که شرکت‌های زیادی به سختی در تلاشند تا محتوای 4K را گسترش دهند. بنابراین بدون تردید در آینده شاهد ارائه ویدئوها و محتوای 4K بسیار متعددتری خواهیم بود. اما وضعیت کنونی و شرایط فعلی محتوای 4K چگونه است؟

  • دیسک‌های فیزیکی و بلو-ری (Blu-rays) : هم اکنون دیسک‌های Blu-rays قابلیت پشتیبانی از محتوای 4K را ندارند. بنابراین به راحتی نمی‌توانیم یک ویدئو یا فیلم با وضوح تصویر 4K را در یک دیسک فیزیکی بگنجانیم. اما با این وجود شرکت‌هایی همچون سونی و ... به سختی در تلاشند تا این امکان را فراهم کنند. با این وجود باز هم اگر قصد اجرای محتوای 4K در تلویزیون‌های با وضوح 4K خود را داشته باشید، می‌بایست از پلیرهای جدید و پیشرفته‌تری استفاده کنید که مطمئنا قیمت‌های گزافی را شامل می‌شوند.
  • کانال‌های تلویزیونی و سرویس‌های مرتیط با محتوای 4K : برای مدت‌ها زمان‌های طولانی حتی کانال‌های ارائه دهنده محتوای 4K نیز موجود نبود. اما به تازگی کمپانی‌هایی همچون DirecTV، Comcast و ... به ارائه این سرویس‌ها پرداخته‌اند و انتظار داریم که در سال 2016 به شد این سرویس‌ها افزوده شود. اما در هر حال برای مشاهده محتوای 4K حقیقی در تلویزیون‌ها محدودیت‌های زیادی وجود دارد.
  • آمازون، نتفلیکس سایر سرویس‌ها: هم اکنون تنها برخی از شوهای تلویزیونی توسط نتفلیکس و آمازون با وضوح تصویر 4K ارائه می‌شوند.با این وجود به منظور استفاده از آن‌ها نیز با محدودیت‌هایی مواجه خواهید بود. به عنوان مثال نتفلیکس این ویدئوها را تنها برای برخی از مدل‌های تلویزیون‌های 4K ارائه می‌کند و تنها در شرایطی می‌تواند از آن‌ها استفاده کرد که اتصال اینترنتی با سرعت بیش از 25 مگابیت در ثانیه برقرار باشد. اغلب ویدئوهای ارائه شده در سرویس‌های پخش مولتی‌مدیا نظیر نتفلکیس وضوح تصویر فول اچ دی را به همراه دارند.
  • سرویس‌های دانلود ویدئو: شاید بیشترین منابعی که ویدئوهای با وضوح تصویر 4K را ارائه می‌کنند، منابع ارائه دهنده‌ سرویس‌های مرتبط با دانلود ویدئوها باشند. البته این ویدئوها حجم‌های بسیار بالایی داشته و به منظور دانلود آن‌ها می‌بایست زمان بسیار طولانی را صرف نمایید.
  • ضبط ویدئوهای 4K : هم اکنون شما می‌توانید دوربین‌های فیلمبرداری را خریداری کنید که به شما اجازه ضبط ویدئوهای با وضوح تصویر 4K را می‌دهند. سپس با استفاده از تلویریون 4K خود قادر به تماشای این ویدئوها خواهید بود. همچنین در حال حاضر برخی از گوشی‌های هوشمند پیشرفته از قابلیت ضبط ویدئوهای 4K پشتیبانی می‌کنند، اما اغلب با استفاده از آن‌ها تنها می‌توانید چند دقیقه ویدئوی 4K ضبط نمایید. چرا که پردازنده دستگاه با مشکل تولید گرمای بیش از اندازه مواجه شده و همچنین فضای ذخیره‌سازی اطلاعات دستگاه پر می‌شود.
  • کنسول‌های بازی: پلی استیشن 4 سونی و همچنین ایکس باکس وان مایکروسافت از وضوح تصویر 4K پشتیبانی نمی‌کنند. این کنسول‌ها وضوح تصویر فول اچ دی را به همراه دارند و به نظر نمی‌رسد که به این زودی‌ها هم شاهد عرضه بازی‌هایی باشیم که در کنسول‌هایی نظیر پلی استیشن 4 سونی و ایکس باکس وان مایکروسافت خروجی ویدئوی 4K را داشته باشند.
  • اتصال کامپیوتر به تلویزیون 4K به منظور انجام بازی: با استفاده از این روش می‌توانید بازی مد نظرتان را با وضوح تصویر 4K بر روی تلویزیون‌ بهره‌مند از نمایشگر 4K خود اجرا کنید. این امر در حال حاضر تنها آپشن شما به منظور اجرای یک بازی با وضوح 4K در تلویزیون است. البته باید دقت داشته باشید که اجزای بازی در این شرایط ملزم به دارا بودن سیستمی فوق‌العاده قدرتمند است.

1

به طور کلی محتوای 4K و ویدئوهای ارائه کننده این وضوح تصویر در حال پیشرفت هستند. شرکت‌هایی همچون نتفلیکس در نمایشگاه CES 2015 نسبت به ارائه نمونه‌هایی از این ویدئوها اقدام کردند و در نمایشگاه CES 2016 هم شاهد گسترش آن‌ها بودیم. اما در هر صورت به نظر ما هنوز خرید یک تلویزیون 4K نمی‌تواند کارایی لازم را به همراه داشته باشد. این موضوع به ویژه در کشور ما به شکل محسوس‌تری قابل مشاهده است. بدون تردید خرید تلویزیونی با وضوح تصویر 4K هم اکنون برای ما هیچ سودی را به همراه نخواهد داشت و در واقع هیچ نیاز ضروری نسبت به خرید این نوع تلویزیون‌ها وجود ندارد. بنابراین ما خرید تلویزیونی با وضوح تصویر فول اچ دی را به جای خرید تلویزیونی با وضوح تصویر 4K پیشنهاد می‌کنیم.

دقت داشته باشید که گاها ممکن است مشاهده کنید که اختلاف قیمتی ناچیزی مابین دو تلویزیون با نمایشگرهای هم اندازه و بهره‌مند از وضوح تصویر متفاوت 4K و فول اچ دی وجود دارد. در این شرایط مطمئنا فکر می‌کنید که خرید تلویزیون 4K گزینه مناسب‌تری به شمار می‌رود، اما باید دقت داشته باشید که در این شرایط عموما قیمت پایین تلویزیون 4K مد نظرتان به دلیل پایین بودن سایر مشخصات آن نظیر رفرش ریت، تاخیر ورودی بازی بیشتر، توزیع رنگ ضعیف‌تر و .... خواهد بود. بنابراین دقت داشته باشید که کمپانی‌های تولید کننده تلویزیون‌ها و حتی فروشندگان این محصولات در بسیاری از موارد تنها از واژه 4K به منظور حقه ردن شما استفاده می‌کنند. پس قبل از خرید هر تلویزیونی نسبت به مطالعه دقیق اطلاعات و مشخصات آن اقدام کنید و توجه‌ای به وضوح تصویر غیرکارآمد 4K آن نداشته باشید.

منبع: howtogeek

ارسال نظر