از چه پورتی باید برای مانیتور 4K استفاده کرد؟

رسانه کلیک - پورت های متعددی برای مانیتورهای مختلف وجود دارد. در این مطلب با توضیح مختصر انواع پورت ها نشان می دهیم که چه پورتی برای مانیتور 4K مناسب تر است.

از چه پورتی باید برای مانیتور 4K استفاده کرد؟

اکثر مانیتورهای 4K در قسمت پشتی خود پورت های متعددی نظیر HDMI، DisplayPort، USB-C و Thunderbolt دارند که اغلب کاربر را گیج می کنند. در ادامه نحوه استفاده بهینه از این پورت ها را به شما توضیح می دهیم.

پورت HDMI 2.1: پورت همه کاره برای مانیتور 4K

پورت HDMI رایج ترین واسط نمایشی در دنیای امروز است. از این پورت برای اتصال تلویزیون به کنسول های بازی و پخش کننده های بلوری استفاده می شود. جدیدترین نسخه این پورت با شماره 2.1 توسط سازندگان دستگاه ها به کار گرفته می شود که قادر به ارایه توان عملیاتی 48 گیگابیت بر ثانیه است. این توان بالا برای پیاده سازی کیفیت تصویری 10K با نرخ 60 فریم بر ثانیه با رنگ کامل 10 بیتی کافی به نظر می رسد. از جمله قابلیت های مهم HDMI 2.1 می توان به تحویل توان محدود، کاربرد به عنوان آداپتور اترنت (به وسیله کابل مناسب)، پشتیبانی از FreeSync (برای گیمرها) و همینطور پشتیبانی از توپولوژی Dasiy-chain اشاره کرد.

پورت DisplayPort: بهتر، سریع تر و قدرتمند تر

نسخه فعلی این پورت با شماره 1.4 طرفداران بیشتری نسبت به کابل HDMI 2.0 دارد. این پورت قادر به پشتیبانی از رزولوشن 8K با نرخ 60 فریم بر ثانیه و رنگ واقعی 10 بیتی است، اما تنها در صورت فشرده سازی جریان نمایشی. کارایی غیر فشرده DisplayPort با رزولوشن 4K، نرخ 60 فریم بر ثانیه و رنگ 8 بیتی مشابه با HDMI 2.0 است. نسخه جدید این پورت یعنی DisplayPort 2.0 به دلیل ارایه توان عملیاتی 80 گیگابیت بر ثانیه، برتری خود نسبت به HDMI 2.1 را ثابت می کند. از مهم ترین مشخصه های DisplayPort می توان به پشتیبانی از FreeSync و اتصال Daisy-Chain اشاره کرد. این پورت نمی تواند به عنوان آداپتور اترنت به کار رود، چون هدف اصلی آن برقراری اتصال بین کامپیوتر و مانیتور است.

ششششششششششششششششششششششششششششش

پورت USB-C: مناسب برای لپ تاپ

قابلیت حمل سیگنال نمایشی روی USB-C به تکنولوژی به نام USB-C Alt Bolt بستگی دارد. این قابلیت در اصل همان DisplayPort از طریق پلاگ USB-C است. توان عملیاتی و رزولوشن این پورت به استاندارد DisplayPort مورد استفاده در آن بستگی دارد. پس می توان گفت که تمام جنبه های فنی USB-C DIsplayPort انعکاسی از جنبه های فنی پورت DisplayPort 1.4 هستند (البته در حال حاضر). با فشرده سازی جریان نمایشی، پورت USB-C می تواند از سیگنال 4K با نرخ 60 فریم بر ثانیه و رنگ 8 بیتی پشتیبانی کند. خروجی نمایشی USB-C Alt Mode قادر به پشتیبانی از تحویل توان یا همان (PD) است. در صورت پشتیبانی یک لپ تاپ از USB-PD کاربر می تواند به وسیله یک کابل، دستگاه خود را شارژ کرده و از مانیتور خروجی بگیرد. با این حال به نظر می رسد که این پورت به راحتی نمی تواند قابلیت اتصال Daisy-Chain را فراهم آورد.

پورت Thunderbolt: مناسب برای مک ها و اتصال Daisy-Chain

جدیدترین نسخه تاندربولت 3 به لطف پهنای باند بیشتر، از مزایای قابل ملاحظه ای نسبت به جدیدترین استاندارد USB برخوردار است. تنها با استفاده از یک کابل تاندربولت 3 می تواند دو نمایشگر 4K (با نرخ 60 فریم بر ثانیه)، یا یک نمایشگر 4K با نرخ (120 فریم بر ثانیه)، یا یک نمایشگر 5K با نرخ (60 فریم بر ثانیه) را به اجرا درآورد. این پورت قابلیت اتصال Daisy-Chain به نمایشگرها و دستگاه های دیگر را فراهم می آورد. البته مانیتورهایی که از فناوری تاندربولت پشتیبانی می کنند، بسیار گران تر از مانیتورهای HDMI یا DisplayPort هستند. کابل های تاندربولت نیز هزینه بالایی دارند.

در نهایت کدام پورت برای مانیتور 4K مناسب تر است؟

انتخاب پورت مناسب به فناوری قابل دسترس و انتظار شما از مانیتور بستگی دارد. در حال حاضر پورت HDMI 2.1 در بازار یافت می شود، که بهترین توان عملیاتی را از لحاظ حداکثر رزولوشن، نرخ فریم و عمق رنگ ارایه می دهد.

با این حال پورت DisplayPort 1.4 نسبت به HDMI 2.0 ترجیح داده می شود، اما اگر تصمیم برای اتصال Daisy-Chain ندارید، تفاوتی بین HDMI 2.0 و DisplayPort 1.4 احساس نخواهید کرد.

از طرف دیگر USB-C به امکان پشتیبانی لپ تاپ شما از فناوری USB-C Alt Mode و تحویل انرژی کافی از سوی مانیتور برای شارژ دستگاه بستگی دارد. در صورت برآورد این شرایط، USB-C انتخاب خوبی برای لپ تاپ به شمار می آید.

پورت Thunderbolt 3 سریع ترین اتصال با بیشترین توان عملیاتی در انتقال داده را فراهم می آورد. این پورت با قابلیت اتصال Daisy-Chain دو مانیتور 4K یا اتصال به یک نمایشگر 5K یک فناوری بدون رقیب است، اما تهیه مانیتور و کابل پشتیبان تاندربولت هزینه بالایی را در پی خواهد داشت.

ارسال نظر