حفظ بینایی بیماران دیابتی با ماسک خواب

ماسک خواب جدیدی که به بیماران دیباتی کمک می کند تا بینایی خود را حفظ کنند، امید را در این طیف از بیماران زنده نگه داشته است.

حفظ بینایی بیماران دیابتی با ماسک خواب

به گزارش کلیک، بیماری شبکیه ناشی از دیابت، دلیل اصلی نابینایی در بین افراد 20 تا 64 ساله در ایالات متحده است. همزمان با رشد دیابت در فرد بیمار، وضعیت گردش خون در آن ها بدتر می شود و تامین اکسیژن برای شبکیه چشم تضعیف می شود. شبکیه چشم، به خصوص در شب بسیار نیازمند اکسیژن است چرا که یاخته های میله ای، که عمدتاً در تنظیم تاریکی چشم دخیل هستند، در مقایسه با یاخته های مخروطی، که در هنگام روشنایی فعال می شوند نیازمند اکسیژن بیشتری هستند. بدن در پاسخ به این کم خونی موضعی، سیگنالهایی برای تشکیل رگ های خونی اضافه در این ناحیه ارسال می کند، اما این رگ های جدید بسیار ضعیف هستند و مستعد میکروآنوریسم ( اتساع عروقی) و خونریزی هستند. این خون ریزی منجر به ورم شبکیه و به تدریج باعث ورم ماکولا می شود که بینایی بیمار را از بین می برد.

شرکت PolyPhotonix راه حلی را در این خصوص ارائه کرده است که این روند را تحت تاثیر قرار می دهد؛ به این طریق که مانع از تنظیم تاریکی در چشم بیمار در هنگام خواب می شود. ماسک خواب Noctura 400 طور مداوم بر روی پلکهای بسته کاربر نور می تاباند. رنگ و میزان روشنایی این نور طوری انتخاب شده که با موفقیت مانع از تنظیم تاریکی چشم توسط یاخته های میله ای شبکیه می شود، اما یاخته های مخروطی یا سلولهای دیگر گیرنده نور چشم بیمار را تحریک نمی کند. این کار مانع از آن می شود که درمان، اثر معکوس بر کیفیت خواب بیمار داشته باشد.

Noctura 400 طوری برنامه ریزی شده تا به مدت 12 هفته هر شب میزان معینی از درمان را به بیمار ارائه کند. اطلاعات مربوط به میزان استفاده از آن در ماسک ذخیره می شود تا اینکه پزشک بالینی بتواند تاثیر درمان بر بیماران خاص را بهتر ارزیابی کند. این وسیله تاییدیه اتحادیه اروپا را دریافت کرده و اخیراً در حال گذراندن مرحله سوم آزمایشهای بالینی است.

منبع:medgadget

ارسال نظر