نظارت بر دیابت با لنز هوشمند کمبو

محققان ترکیب لنز و عینک تماسی هوشمندی ساخته اند که می تواند برای نظارت بر دیابت و مصرف دارو در زمان لازم مورد استفاده قرار گیرد.

نظارت بر دیابت با لنز هوشمند کمبو

به گزارش کلیک، این سیستم شامل یک عینک بدون سیم است که با لنزهای آزاد کننده دارو و مدار اندود مرتبط می باشد و بیمار می تواند بیش از یک ماه از آن استفاده کند.
اگر این سیستم عمل کند، می تواند به معنی خاتمه خراش های دردناک متعدد در انگشت باشد که دیابتی ها همه روزه برای نظارت سطح گلوکز خون متحملش می شوند و روشی آسان و کارآمد برای درمان بیماری های کورکننده چشم که شکایت معمول دیابتی ها است باشد.
به گفته سا کوانگ هان، پروفسور مهندسی و علوم مواد در دانشگاه علم و فناوری کره ، لنزهای کنترل از راه دور ممکن است برای درمان سایر بیماری های چشمی و عفونت هانیز به کار برده شود. هان و دانشجویش دو هی کیوم کارشان را درباره سیستم لنزی در کنگره اخیر مواد زیستی جهان ارائه کردند.
بیماری شبکیه چشم و آب سیاه در افراد دیابتی به دو علت اساسی فقدان دید و کوری در دنیا رخ می دهد. بیماری شبکیه به آسیبی برمی گرددکه سطوح بالای قند می تواند در عروق خونی نازک در شبکیه اعمال کند. آب سیاه ، آسیب عصب چشمی به واسطه فشار زیاد به چشم می باشد. قطره های چشمی که فشار به چشم را کمتر می کند، درمانی معمول برای آب سیاه است و دانشمندان امروزه درحال بررسی سلول های چربی مختلف و داروهای شیمیایی در قالب قطره چشم برای بیماری شبکیه نیز می باشند.
آزمایش های حیوانی نشان داده اند که تمرکز گلوکز در اشک ، عامل موثری برای میزان قند خون می باشد. این سیستم لنز - عینک جدید راهی آسان برای اندازه گیری مداوم میزان گلوکز در افرا د دیابتی است که سطح بالای گلوکز را به فرد هشدار می دهد و برای اختلالات چشمی مربوط به دیابت، درمان فراهم می کند.
لنز مذکور از دو لایه هیدروژل سیلیکونی نرم ساخته شده که مدار حلقه مانندی را می پوشاند. این مدار چهار بخش دارد : حس گر گلوکز الکتروشیمیایی، تراشه کنترل گر ریز، سیستم ارائه دارو و فنری برای دریافت توان بی سیم از عینک ها. وقتی سطوح گلوکز اشک افزایش می یابد، برون داد جریان حسگر افزایش می یابد و تراشه این اطلاعات را بطور بی سیم به عینک ها تقویت کرده و می فرستد و لامپ ال ای دی روی عینک ها بعنوان هشدار در مورد سطوح بالای قند روشن می شود.
کاربر می تواند از دستورات صوتی برای درخواست از عینک جهت ارسال علامت ترشح دارو به تراشه استفاده کند. در آینده، مدار کنترلی روی عینک ها می تواند بطور خودکار پردازش کرده و خودش تصمیم بگیرد که چه زمانی دارو نیاز است. برای آزاد سازی دارو، تراشه یکی از ده مخزن دارو را فعال می کند که مخازن باریکی هستند که محققان درون هیدروژل قرار داده و با غشای الکترود طلای نازکی پوشانده اند. ولتاژ، غشا را تخریب می کند و دارو رها می شود.
آزمایش های حس گر تعبیه شده در محلول اشک مصنوعی نشان داد که تا سه هفته وقتی محققان مکررا سطوح گلوکز را بالا می بردند، درست عمل می کرد.هان می گوید از آنجا که دز های دارویی متعددی روی لنز وجود دارد، می تواند برای بیش از یک ماه استفاده گردد.
گوگل و نووارتیس درحال کار روی ایده مشابهی هستند. گوگل در مارس ۲۰۱۵ برای لنز تماسی نظارت کننده دیابت حق ثبت اختراع دریافت نمود. درحالی که این امتیاز ابزاری را ارائه می داد که با لنز تماسی مرتبط بوده و آن را فعال می کرد؛ اما جزئیات این دستگاه مشخص نشده است. بعلاوه، هان می گوید که ویژگی منحصر بفرد لنز تماسی هوشمند ما ، سیستم دارو رسانی منعطف می باشد.
در این میان، افراد دیگری درحال کار روی لنزهای تماسی هستند که فشار چشم را اندازه می گیرد. یک شرکتی سوئیسی این لنزهای حسگر فشار را در اروپا می فروشد. اخیرا محققان ساخت دستبندی را گزارش کرده اند که میزان گلوکز را اندازه می گیرد و دارو را به وسیله سوزن های بسیار کوچکی به دورن خون تزریق می کند.
تمام این مفاهیم می توانند زندگی دیابتی ها را تغییر دهد اما فقط در صورتی که هرکدام از آنها پایا و قابل ارائه باشند.

منبع:spectrum

ارسال نظر