گوشی های هوشمند زلزله سنج می شوند

یکی از مهم ترین اقدامات در مدیریت بحران، پیش بینی وقوع حوادث طبیعی نظیر زلزله است. اگرچه در گذشته تنها سازمان ها و نهادهای بزرگ از این قابلیت برخوردار بودند، اما امروزه این امکان برای شما وجود دارد که وقوع زلزله را در گوشی هوشمند خود پیش بینی کنید. 

گوشی های هوشمند زلزله سنج می شوند

به گزارش کلیک، متخصصان IT دانشگاه برکلی، با استفاده از قدرت تلفن های هوشمند، راهی مدرن در پیش بینی زلزله ابداع کرده اند. این نرم افزار که "My Shake" نام دارد روز گذشته برای اولین بار بر روی پلی استور گوگل به اشتراک گذاشته شده است. این نرم افزار که به همراه مقاله "Science Advances" راهی بازار تکنولوژی شده، مدعی پیش بینی وقوع زلزله است.

این نرم افزار ابتدا تمامی موقعیت جغرافیایی کاربر را ضبط کرده و کوچکترین لرزه ها را در حافظه خود ثبت می کند؛ سپس شبهه نموداری از لرزه ها را تدوین کرده و به صورت جدول آماری در اختیار کاربر قرار می دهد. کارشناسان امیدوارند با چنین روشی به آسانی بتوانند کوچک ترین لرزه ها را نیز پیش بینی کنند.

نرم افزار My Shake قادر است با استفاده از سنسورهای فوق حساس گوشی های هوشمند، لرزه های مربوط به زمین لرزه را از هر گونه لرزه عادی و روزمره تمیز داده و در نمودار آماری خود ثبت کند. این در حالیست که این لرزه ها توسط افراد عادی قابل تشخیص نمی باشد. چناچه تعداد و شدت این لرزه ها به میزان تعریف شده در نرم افزار نزدیک شود، این برنامه قادر است با ارسال پیام به مرکز زمین شناسی حول محل وقوع این ستاد را از وقوع زلزله احتمالی آگاه کند.

عملکرد این نرم افزار به این صورت است که برای ثبت بهتر لرزه ها گوشی هوشمند بر روی یک سطح صاف و به دور از سطوح ناهموار و یا لرزه های احتمالی افراد و یا اجسام قرار می گیرد. طراحان این نرم افزار بر این باورند هر چه گوشی های بیشتری لرزه های مشابه را در یک شعاع تعریف شده ثبت کنند، احتمال پیش بینی دقیق تر زمین لرزه وجود دارد.

لازم به ذکر است این نرم افزار تنها و یا اولین زلزله نگار حال حاضر نمی باشد، نرم افزارهای زلزله نگار دیگری نیز در سال های اخیر طراحی شده اند که آخرین آن زلزله اخیر پرو و چین و نپال را پیش بینی کرده است. اما نکته قابل توجه قدرت تمیز و دقت بالای این نرم افزار است که آن را از دیگر زلزله سنج ها متفاوت ساخته است.

ارسال نظر