عرضه اولیه اسنپدراگون 820 برای گلکسی اس 7

کمپانی کوالکام در سال 2015 بحرانی جدی را پشت سر گذاشت. پرچمدار تراشه‌های اسنپدراگون این کمپانی در سال 2015 میلادی یعنی تراشه‌ی اسنپدراگون 820 نتوانست انتظارات را برآورده کند و در عمل با مشکلات متعددی مواجه شد.

عرضه اولیه اسنپدراگون 820 برای گلکسی اس 7

به گزارش کلیک، از عمده‌ترین این مشکلات مربوط به تولید بیش از اندازه‌ی حرارت در این چیپ بوده است. نهایتا این موضوع منجر به افت توان عملکرد و بازده این سیستم روی چیپ (SoC) شد و پرچمداران اندرویدی که به این تراشه مجهز شدند هم به اجبار طی برنامه‌ریزی‌های نرم افزاری خاصی فرکانس کاری هسته‌های پردازشگر آن را محدودتر کردند تا از مشکل تولید حرارت بیش از اندازه‌ی این چیپ در دستگاه جلوگیری به عمل آورند.

اما در سمت مقابل برخی از شرکت‌هایی که پیش از این از مشتریان اصلی کوالکام بودند، با دیدن مشکلات سیستم روی یک چیپ اسنپدراگون 810 تصمیم گرفتند که به کل از این تراشه استفاده نکرده و پرچمداران خود را به سیستم روی چیپ‌های دیگر و جایگزینی مجهز سازند. یکی از این شرکت‌ها، کمپانی ال‌جی بود که در گوشی جی 4 خود از تراشه‌ی اسنپدراگون 808 به جای اسنپدراگون 810 استفاده کرد. کمپانی بعدی هم سامسونگ بود که کلا تصمیم گرفت پرچمداران سال 2015 خود را به تراشه‌ی اختصاصی اگزینوس 7420 خود مجهز سازد و در این زمینه هیچ همکاری با شرکت کوالکام نداشته باشد.

1

در هر صورت سال 2015 تقریبا تمام شده و کوالکام هم از پرچمدار جدید تراشه‌های خود که برای سال 2016 طراحی شده، رونمایی کرده است. این سیستم روی چیپ اسنپدراگون 820 نام دارد، تراشه‌ای که از پردازنده‌ی مرکزی چهار هسته‌ای بهره‌مند بوده و ظاهرا از هر نظر کیفیت تولید فوق‌العاده‌ای را به همراه دارد. پس از رونمایی از اسنپدراگون 820 کمپانی‌های زیادی اعلام کردند که پرچمداران جدید آن‌ها از این تراشه بهره‌مند خواهد شد. پرچمدار سال 2016 شرکت شیائومی یعنی گوشی هوشمند Mi 5 هم از جمله این محصولات است که گفته شده به زودی معرفی می‌شود و از تراشه‌ی اسنپدراگون 820 کوالکام بهره‌مند خواهد شد. مدیر عامل این شرکت چینی در بیانه‌ای اعلام کرده که قصد عجله کردن در عرضه‌ی این محصول را نداریم و ارائه‌ی کیفیت بالاتر را به سرعت عمل و عجله در عرضه‌ی Mi 5 ترجیح می‌دهیم.

اما بر اساس تازه‌رین خبرهای ارائه شده از سوی سایت چینی Weibo، ظاهرا قرار است که تراشه‌ی اسنپدراگون 820 در ابتدا به طور اختصاصی فقط برای گوشی هوشمند گلکسی اس 7 سامسونگ عرضه شود. بر این اساس گفته شده که سامسونگ به زودی از پرچمدار جدیدش یعنی گوشی هوشمند گلکسی اس 7 رونمایی می‌کند و نسخه‌ای از آن‌ را به سیستم روی یک چیپ اسنپدراگون 820 کوالکام مجهز خواهد کرد و این محصول تنها گوشی‌ هوشمندی خواهد بود که تا ماه آوریل سال 2016 از تراشه‌ی اسنپدراگون 820 بهره‌مند می‌شود! بنابراین اگر قرار باشد که هر محصول دیگری نظیر گوشی هوشمند Mi 5 شیائومی، جی 5 ال‌جی، اکسپریا زد 6 سونی و .... از سیستم روی یک چیپ اسنپدراگون 820 کوالکام بهره‌مند شوند، تا پیش از ماه آوریل سال 2016 شاهد عرضه‌ی آن‌ها نخواهیم بود.

در این بین انتظار داریم که سامسونگ در کنفرانس جهانی موبایل سال 2016 یا همان رویداد MWC 2016 که در ماه فوریه برگزار می‌شود، به طور رسمی از پرچمدار یا پرچمداران جدیدش رونمایی کند و نهایتا تا ماه مارس عرضه‌ی رسمی این محصولات آغاز شود. به طور کلی به نظر می‌رسد که شرکت کوالکام در طراحی تراشه‌ی اسنپدراگون 820 توجه ویژه‌ای به گوشی گلکسی اس 7 سامسونگ داشته و به نوعی قصد دارد که این تراشه را با بهترین عملکرد ممکن در این محصول طراحی و تولید کند. مطمئنا گوشی هوشمند گلکسی اس 7 سامسونگ می‌تواند یک نماینده‌ی کامل و برتر به منظور نمایش دادن قدرت عملکرد سیستم روی یک چیپ اسنپدراگون 820 کوالکام باشد. از سوی دیگر میزان فروش سری پرچمداران سامسونگ روز به روز در حال افزایش است و کوالکام هم با مشکلات سال پیش و تراشه‌ی اسنپدراگون 810 تقریبا این مشتری بزرگ و همیشگی خود را از دست داده بود، اما حال امیدوار است که با طراحی دقیق و انحصاری تراشه‌ی اسنپدراگون 820 برای گوشی گلکسی اس 7 مجددا اعتبار از دست رفته‌ی خود را احیاء نموده و میزان فروش سری تراشه‌های خود را افزایش دهد.

2

شایان ذکر است که هم اکنون سیستم روی چیپ اسنپدراگون 820 کوالکام با استفاده از تجهیزات و لوازم پیشرفته‌ی سامسونگ تولید می‌شود. این تراشه طی فرآیند تولید یا اصطلاحا لیتوگرافی 14 نانومتری FinFET تولید شده و ظاهرا در عملکرد آن هیچ عیب و نقصی وجد ندارد. مطمئنا شما هم بی‌صبرانه منتظر رونمایی از گوشی گلکسی اس 7 و مشاهده‌ی عملکرد تراشه‌ی اسنپدراگون 820 در این محصول هستید. به نظر شما آیا کوالکام تراشه‌ی اسنپدراگون 820 خود را تا ماه آوریل منحصرا برای گوشی گلکسی اس 7 عرضه خواهد کرد و یا این خبر تنها یک شایعه‌ی بی پایه و اساس است؟

منبع: androidheadlines

ارسال نظر