چرا و چگونه روزگار «اسنپ» سیاه شد؟

رسانه کلیک - خبر تجاوز راننده اسنپ به یک مسافر چنان در رسانه‌ها سر و صدا به پا کرده که این شرکت را به واکنش وا داشته است. 

چرا و چگونه روزگار «اسنپ» سیاه شد؟

ماجرای تجاوز راننده اسنپ

تجاوز راننده اسنپ به یک زن جوان، محمد همان کسی است که ۲۳ شهریور امسال دختر ۲۷ساله‌ای را سوار کرد تا به فرودگاه برساند ولی چه کسی می‌دانست او در سرش افکار شیطانی می‌پروراند. دختری که برای مداوا به تهران آمده‌ بود و هر چقدر به این جوان التماس کرد که کاری با او نداشته‌باشد ولی محمد گوشش به این حرف‌ها بدهکار نبود و بدون اینکه به عاقبت این کار فکر کند، نقشه سیاهش را به اجرا گذاشت.

عصر ۲۳ شهریور ماه امسال زن جوانی سراسیمه پای در کلانتری ۱۰۳ گاندی گذاشت و از ماجرای گرفتار شدن در دام جوان شیطان صفتی پرده برداشت.

این زن به ماموران گفت: چندی قبل برای عمل جراحی به تهران آمدم و در این مدت در خانه یکی از بستگانم زندگی می کردم تا اینکه پس از بهبودی تصمیم گرفتم به شیراز بازگردم و یک بلیط هواپیما برای ساعت ۱۹:۳۰ امروز دقیقه تهیه کردم.

وی افزود: ساعت ۱۷... درخواست ماشین کردم و ساعت ۱۷:۳۰ دقیقه خودروی پراید سفید رنگی به جلوی خانه بستگانم در خیابان دماوند آمد و زمانیکه قصد سوار شدن بر صندلی عقب خودرو را داشتم پسر جوان که راننده پراید بود ادعا کرد که کمک فنر عقب خودرویش عقب است و از من خواست که در صندلی جلو بنشینم.

خودرو به سمت فرودگاه حرکت کرد که در مسیر به ترافیک برخوردیم که راننده با ادعای اینکه مسیر میانبری می شناسد تغییر مسیر داد و وارد جاده خاکی شد.

ترسیده بودم و از او خواستم که به مسیر اصلی بازگردیم اما او در محلی خلوت خودرو را متوقف کرد و با تهدید چاقو و در حالیکه التماسش می کردم مرا هدف نیت شومش قرار داد.

پسر جوان پس از آزار و اذیت پشت فرمان خودرویش نشست و شروع به حرکت کرد و در یک خیابان برای خریدن سیگار توقف کرد که بهترین لحظه بود که پا به فرار بگذارم.

بدین ترتیب تیمی از ماموران اداره ۱۶پلیس آگاهی تهران به دستور بازپرس آرش سیفی از شعبه چهارم دادسرای امور جنایی برای دستگیری عامل این اقدام سیاه وارد عمل شدند.

کارآگاهان در گام نخست با توجه به اینکه پسر جوان از راننده های تاکسی اینترنتی است تحقیقات خود را آغاز کردند و خیلی زود تجسس های فنی را آغاز کرده و موفق به شناسایی محمد ۲۲ ساله شدند و وقتی تصویر پسر جوان پیش روی زن جوان قرار گرفت وی به عنوان همان عامل شیطانی معرفی شد.

تیم پلیسی با شناسایی خانه محمد زمانیکه به در خانه وی رفتند پی بردند پسر جوان پس از اقدام شوم به خانه مراجعه نکرده که در این مرحله ماموران با اقدامات فنی توانستند محل تردد محمد را رد زنی کنند و ساعت ۳ ظهر ۲۷ شهریور این جوان در فلکه اول تهران پارس دستگیر شد.

حالا جوان گناهکار دستگیر شده و اعتراف کرده با هویت جعلی در اسنپ فعالیت داشته است.

واکنش وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات به خبر تجاوز راننده اسنپ

آذری جهرمی وزیر ارتباطات در واکنش به خبر تجاوز راننده اسنپ یکی از سرویس دهندگان تاکسی آنلاین به مسافرش در اینستاگرام خود نوشت:
خبر مربوط به آزار مسافر یکی از سرویس‌دهندگان تاکسی آنلاین تاسف برانگیز است. طبیعتا تا مشخص شدن وضعیت پرونده، قضاوت درباره جزییات آن صحیح نیست.
اما نکته مهم این است که کسب وکارهای نوپای این عرصه فرصت مناسبی برای بهبود فضای نامناسب حمل ونقل شهری دارند . استقبال مردم از این خدمات هم نشان دهنده فضای مساعد رشد این کسب وکارهای آنلاین است.
در این مسیر رشد اما مراقبت شرکتها از اعتماد کاربران و محافظت از اطلاعات شخصی آنان ضروری است.
مردم به کسب وکارهای نوپا اعتماد دارند و با اطمینان از خدمات آنها استفاده میکنند لذا حفاظت از این سرمایه اعتمادعمومی و لحاظ کردن روال های قانونی برای به خدمت گرفتن افراد مناسب و ایجاد فضای امن برای سفرهای شهری باید به اولویت تبدیل شود. کسب وکارهای نوپای ایرانی اگر میخواهند به الگویی از خدمات مناسب تبدیل شوند باید ضریب و احتمال خطا را به حداقل برسانند و تجربه اتفاقات نامناسب و اشتباهات سرویسهای مشابه در دیگر کشورها را مد نظر داشته باشند.

هشدار دادستان تهران به «اسنپ»

دولت‌آبادی دادستان تهران در خصوص ماجرای تجاوز راننده اسنپ با هشدار به مدیرعامل «اسنپ» گفت: مقرر شد سرپرست دادسرای جنایی مدیر اسنپ را احضار کند چرا که آژانس‌ها مجوز دارند و تحت نظارت اتحادیه مربوطه هستند، اما در خصوص اسنپ چنین نظارتی وجود ندارد.

او گفت: به مدیر اسنپ هشدار داده می‌شود تا مواظب باشد که فعالیت‌های این شرکت، محملی برای ایجاد ناامنی و ارتکاب جرایم نشود. قرار بر این بود که به مردم خدمت ارائه شود نه این که راننده اسنپ، زنی را به تپه‌ها ببرد و به او تجاوز کند و آن گاه با تبلیغات فریبنده و غیرواقعی اسنپ را بزرگ جلوه دهید.

در این پرونده خانمی ۳۱ ساله که به تازگی عمل جراحی را پشت سرگذاشته و دوره نقاهت را می‌گذرانده، به دادسرای جنایی تهران اعلام می‌کند که از طریق نرم‌افزار اسنپ درخواست خودرو کرده بود تا وی را از شرق تهران به فرودگاه برساند و شرکت اسنپ مردی ۳۰ ساله را به عنوان راننده معرفی کرده بود که متاسفانه راننده، شاکیه را به تپه‌های یکی از مناطق تهران برده و به وی تعرض کرده بود.

از ابتدای شروع به کار شرکت‌های اینترنتی خدمات حمل‌ونقل، مخالفت‌های زیادی مبنی بر نبود ایمنی در ارائه خدمات اسنپ و تپسی صورت گرفته است. این مخالفت‌ها موجب شده تا در فضای عمومی، مواضع متضادی نسبت به خدمات هوشمند حمل‌ونقل گرفته شود. این که رانندگان این تاکسی‌های اینترنتی چگونه و بر چه مبنایی جذب شده و تحت چه سازوکار نظارتی فعالیت می‌کنند، موضوعی بوده که همواره در فضای نقد و بررسی و حتی اعتراض‌آمیز مطرح شده است.

واکنش مدیر اجرایی «اسنپ»

شهروندان عزیز، خانواده محترم اسنپ، مسافران و هم‌راهان گرامی،

اینجانب بابت خبر ناخوشایند اخیر مبنی بر حادثه‌ای که در یکی از سفرهای اسنپ اتفاق افتاده است عمیقا متاسف و ناراحتم، و به شما یقین می‌دهم که اسنپ در هر شرایطی کنارتان می‌ایستد. ما در مسیر شفاف‌سازی دلایل بروز این اتفاق ناگوار، به دستگاه‌های انتظامی و قضایی کشور عزیزمان اطمینان کامل داریم، و همانند گذشته، نهایت همکاری را برای روشن شدن حقیقت با دستگاه‌های مذکور خواهیم داشت.

اسنپ تا کنون بیش از ۱۰۰ میلیون سفر موفق را در صحت کامل به انجام رسانده است و صدها هزار هم‌راه (راننده) معتمد، مسئول و سخت‌کوش از طریق این سامانه به خدمات‌رسانی و کسب روزی می‌پردازند.

امنیت کاربران مسافر و راننده اسنپ، همیشه مهمترین اولویت ما بوده است، آنقدر که رخ دادن حتی یک حادثه ناگوار را در بین میلیون‌ها سفر موفق، نمی‌پذیریم. اسنپ می‌بایست امن‌ترین سرویس هوشمند حمل‌و‌نقل در ایران باشد، و هیچ باوری غیر از این برای ما‌ مورد قبول نیست.

متهم این حادثه با سو‌استفاده از اطلاعات و هویت فردی دیگر موفق به فریبکاری شده و در فرآیند تایید صلاحیت راننده در اسنپ تخطی کرده است. بنابراین ما برای بالا بردن هرچه بیشتر امنیت سفرها، اقداماتی فوری و جدی را در دستور کار خود قرار داده‌ایم.

همه شما عزیزانی که در این مدت با نظرها، انتقادها و محبت خود کمبودها و ضعف‌های موجود را گوشزد کرده‌اید، به ما امید می‌دهید تا در مسیر بهبود این سامانه با قدرت بیشتری گام برداریم.

من و سایر همکارانم همواره در تعامل مستقیم و مستمر با مقامات مسئول، برای ارتقا و بهبود امنیت سرویس اسنپ بوده‌ و خواهیم بود.

در پایان اطمینان می‌دهم که به‌زودی اطلاعات کامل‌تری در این باره به شما عزیزان ارائه خواهد شد.

تشدید نظارت پلیس بر استارتاپ‌ها

رییس پلیس تهران از تشدید نظارت پلیس بر استارتاپ‌هایی مانند اسنپ خبر داده و گفته به پلیس فتا و پلیس اطلاعات و امنیت دستور احضار مسوولان اسنپ به دلیل موضوع تجاوز راننده اسنپ داده‌ شده است.

حسین رحیمی گفته: «کنترل و نظارت‌های پلیس در این بخش باید بیشتر شود و هم به پلیس فتا و هم به پلیس اطلاعات و امنیت ابلاغ کردیم تا مسوولان‌شان را احضار و جلساتی با آنها برقرار شود و در حقیقت کارهای نظارتی پلیس بر عملکرد آنها شروع شده‌ است.»

او گفته این نوع مشاغل خدمات ارزشمندی به جامعه ارائه می‌دهند اما لازم است یک سری نظارت‌ها و کنترل‌هایی که لازمه هر مجموعه صنفی است، بر این موسسات نیز باشد و ما دستور آن را صادر کرده و کار آغاز شده است.

توقف فرآیند ثبت نام رانندگان در اسنپ

شهرام شاهکار در خصوص توقف فرآیند ثبت نام راننده گفت: از این پس، تایید هویت هر راننده از سوی ۳ ناظر و کارشناس با تجربه و متخصص اسنپ به طور مجزا صورت می‌گیرد.

همچنین تا اطلاع ثانوی، فرآیند ثبت‌نام رانندگان را در سطح شهرها متوقف کرده‌ایم، تا تمام مراحل جذب رانندگان را بار دیگر با دقت ارزیابی نموده و بهبود بخشیم.

طعنه رقبا به موضوع تجاوز راننده اسنپ

یکی از مطرح‌ترین رقبای اسنپ، اپلکیشین «تاچی سی» است که در شهرهایی همچون مشهد و اهواز فعالیت دارد. مدیران این مجموعه پس از اتفاقات فوق الذکر، استخدام راننده در خیابان را مورد نقد قرار داده اند.

تجاوز راننده اسنپ در بیانیه و تبلیغات تاچ سی چنین آمده است:

فرآیند جذب راننده درتاچسی فقط با انجام فیلترهای لازم صورت میگیرد، بر خلاف رقبا تاچ سی هرگز در کوچه و خیابان جذب راننده نمیکند و کیفیت سفر و امنیت مسافر فدای افزایش بی کیفیت تعداد راننده نمی‌کند.

ما هرگز در کوچه و خیابان جذب راننده نداریم، هرگز بدون اخذ استعلام سو پیشینه اجازه شروع فعالیت به سفیران نمیدهیم، علاوه بر آن تنها شرکتی هستیم که مدرک عدم اعتیاد جزء مدارک اجباری است، همه سفیران ما باید سفته و ضمانت به تاچ سی بدهند.
از نظر مدیریت سفیران یک سیستم نظارت الکترونیکی هوشمند در لحظه کلیه فعالیت ها را زیر نظر دارد که این خود باعث نظارت بلادرنگ سفیران تاچ سی میگردد.
هزگز تمایلی به افزایش بی رویه راننده به هر روشی نداشته ایم و نداریم و همانطور که همشهریان محترم مطلع هستند تنها شرکتی هستیم که به هیچ عنوان بصورت سد معبر و خیابانی جذب راننده نداریم.
سفیران و رانندگان ما باید حتما ابتدا به شرکت مراجعه نمایند و مراحل مصاحبه، گزینش، بازدید کیفی و فنی، اخذ استعلام عدم سو پیشینه، عدم اعتیاد و گواهینامه کلاس های آموزشی برخورد با مسافر را اخذ نمایند.

اعتقاد داریم به عنوان یک شرکت اصالتا مشهدی نمونه موفقیت همشهریان شهر خود هستیم و تفاوت فاحش میان رانندگان و سفیران ما کاملا مشهود میباشد.

با کیفیت بیشتر و سفیرانی متفاوت سعی داریم یک تاکسی آنلاین ۵ ستاره باشیم.

به همشهریان اطمینان می‌دهیم این تفاوت ها در کیفیت و امنیت را نه تنها حفظ کنیم بلکه ارتقا بخشیم.

ماجرای تجاوز راننده اسنپ موضوعی نیست که به سادگی بتوان از آن گذر کرد. مشابه این موضوع هرچند در نمونه های خارجی نیز رخ داده اما با راهکار‌های درست حل شده است. حال باید منتظر راهکار‌های مدیران اسنپ و سرویس های مشابه برای حل این موضوع و عدم تکرار آن در آینده باشیم. تجاوز راننده اسنپ زنگ خطری برای شهروندان و مدیران سرویس های درخواست تاکسی آنلاین بود و قطعا از این پس کمتر شاهد چنین اتفاقات ناگواری خواهیم بود.

ارسال نظر