تاکسی های آنلاین، قربانی تصمیمات اشتباه انجمن کسب و کارهای اینترنتی!

رسانه کلیک - امروزه اکثریت کسب و کارها و شرکت‌ها از اعضای یک اتحادیه یا انجمن با فعالیت خاص صنفی هستند و شهروندان عموما تصویر مجوز و گواهی عضویت در این انجمن‌ها را در شرکت‌ها رویت کرده‌اند. زمان زیادی از شروع فعالیت انجمن کسب وکارهای اینترنتی با هدف ساماندهی و رفع مشکلات کسب و کارهای اینترنتی نمی گذرد، اما این انجمن نو ظهور تاکنون مشکلات فراوانی را برای اعضای خود ایجاد کرده است.

تاکسی های آنلاین، قربانی تصمیمات اشتباه انجمن کسب و کارهای اینترنتی!

زبانزد‌ترین و پر رونق ترین کسب و کارهای آنلاینی که تاکنون با این مشکلات مواجه شده‌اند، شرکت‌های حمل و نقل آنلاین تپسی و اسنپ هستند. بسیاری از رانندگان تاکسی‌های شهری و موسسات کرایه اتومبیل تاکنون به مخالفت و بیان اعتراض درباره فعالیت این دو مجموعه موفق به پا خواسته اند؛ حتی دفاتر این دو شرکت پویا در شهرستان‌های دیگر پلمپ شده است.

پس از کند و کاو این موضوع مشخص شد که لایحه‌ای برای محدودسازی فعالیت تاکسی‌های اینترنتی عنوان شده که بر اساس آن شرکت‌های حمل و نقل آنلاین اجازه فعالیت و ارائه خدمات مسافربری در سطح شهر را نخواهند داشت و برای فعالیت باید تحت نظر شهرداری باشند و نسبت به اخذ مجوزهای تاکسیرانی شهری اقدام کنند ( محدود کردن اسنپ و تپسی؛ زنگ هشدار نابودی کسب و کارهای آنلاین ).

با بروز مشکلات برای استارت‌آپ‌های محبوب اسنپ و تپسی، به تشریح این موضوع خواهیم پرداخت که انجمن صنفی کسب وکارهای اینترنتی چیست و آیا مورد تایید سازمان نظام صنفی کشور بوده است یا خیر؟

پدیده ای به نام انجمن صنفی کسب وکارهای اینترنتی

مدت زیادی نمی گذرد که در رسانه‌ها اخباری با عنوان انجمن صنفی کسب و کارهای اینترنتی منتشر می‌شود و طبیعی است که عموم مردم این نظر را داشته باشند که این انجمن متشکل از اعضایی است که کسب و کارهای مرتبط با اینترنت دارند، اما در واقع با تحقیق و تأمل به ماهیت و نوع فعالیت اعضای تشکیل دهنده انجمن صنفی کسب وکارهای اینترنتی می‌توان نتیجه گرفت شاید برای اولین بار در کشور، این موضوع فعالیت و کسب و کار نیست که شالوده اصلی انجمن را تشکیل می دهد.

واقعا تعجب برانگیز است که چندین نفر از اعضای انجمن صنفی کسب و کارهای اینترنتی درخواست بالا رفتن نرخ کرایه تاکسی و خودروهای مسافربری را دارند و چند عضو دیگر سهم قابل توجهی از فروش تجهیزات الکترونیک یا لباس را به خود اختصاص داده‌اند و یا حتی چندین عضو دیگر دستی بر آتش در حوزه تبلیغات دارند.

نکته بحث برانگیز اینجاست که اعضای انجمن کسب و کارهای اینترنتی با عدم وجود وجه تشابه بین موضوع فعالیت شخصی و اتحادیه‌‎ای که در آن گرد هم آمده‌اند، هر انجمن صنفی دیگر را که اعضای آن شامل اکثر فعالان در آن حوزه کسب و کار است، رد می کنند.

مخالفت سازمان نظام صنفی با انجمن کسب و کارهای اینترنتی از بدو تاسیس

همزمان با تشکیل انجمن صنفی کسب وکارهای اینترنتی که حمایت استارت‌آپ‌های مشهور را به خود اختصاص داده بود، مدیران سازمان نظام صنفی مخالفت‌هایی را نسبت به تشکیل این اتحادیه نشان دادند. به رغم نظر رییس وقت سازمان نظام صنفی که معتقد بود هر صنفی که کسب و کار آنها مبتنی بر رایانه است، باید مجوز خود را از سازمان نظام صنفی دریافت کند و مخالفت نهادهای دیگری چون مجمع اصناف، انجمن کسب و کارهای اینترنتی با حضور اعضای استارت‌آپ‌های فعال تشکیل شد.

جای پرسش دارد که چرا با وجود ارگان‌هایی همانند سازمان نظام صنفی کشور، کسب و کارهای مدرن همچون استارآپ‌ها، برای اخذ مجوز فعالیت و ارائه خدمات نوین مسیر خود را به سمت انجمن‌هایی نوظهور همانند انجمن کسب و کارهای اینترنتی کج کرده و خود را درگیر معضلات گوناگون می سازند، مگر نه آنکه اتحادیه یا به بیان بهتر انجمن صنفی کسب و کارهای اینترنتی مرجع نیست و مشکلاتی همچون محدودیت و عدم فعالیت اعضای خود را به ارمغان آورده است؟

باید به این مهم اشاره شود که مطمئنا اعتماد به یک نظام واحد و مرجع همچون سازمان نظام صنفی کشور جهت کسب کار در حوزه سنتی و مدرن، می‌تواند هدفمند و به نفع کلیه اصناف باشد، و همچنین از رویش ناگهانی انجمن‌های صنفی در حوزه‌های مختلف که همانند سرعت گیرهای بیجا در مسیر رشد تعالی کسب و کارهای کشور عمل می‌کنند، جلوگیری نماید.

ارسال نظر