اسنودن سبب اتخاذ سیاست "افشاگری محافظت شده" در حکومت نیوزلند شد

شریل گوین ، بازرس کل اطلاعات و امنیت نیوزلند، می‌‌گوید: تجربه NSA (آژانس امنیت ملی) نشان می‌دهد که افشاگری محافظت شده امری مهم و حیاتی است.

اسنودن سبب اتخاذ سیاست "افشاگری محافظت شده" در حکومت نیوزلند شد

به گزارش کلیک،کوچکترین عضو از حلقه‌پنج گانه اتحاد جاسوسی، سیاست "افشاگری محافظت شده" را مطرح کرد که افرادی امثال ادوارد اسنودن را قادر می‌سازد تا با خیال راحت تخلفات مشکوک آژانس‌های اطلاعاتی را لو دهند.

شریل گوین، بازرس کل اطلاعات و امنیت نیوزلند، گفت که یک سیاست رسمی داخلی برای دست بردن و تحول در طرح افشاگری محافظت شده، در ارتباط با آژانس‌های امنیتی، در دفترش اتخاذ شده است.او گفت: "افشای ادوارد اسنودن نشان می‌دهد که چه میزان، داشتن هدف درست در کنار حمایت‌های مناسب، برای افشای اطلاعات در مورد تخلفات مشکوک یک آژانس اطلاعات و امنیت حیاتی و مهم است".

ادوارد اسنودن در مورد مسائلی که اعتقاد به تخلف بودنش داشت همواره می‌گفت که افشاگری داخلی برایش غیر ممکن است زیرا در ایالات متحده آمریکا با کمبود و کاستی در محافظت از فرد فاشگر مواجه بود.

بازرس کل،که امروز دومین گزارش سالیانه‌اش را (PDF) منتشر کرد، فردی مستقل از آژانس‌های امنیتی است و تابع حکم و دستور وزرای دولت نیست.

گوین گفت:" بسیار مهم است که مسائل اطلاعاتی و امنیتی تحت بررسی و نگاه موشکافانه قرار می‌گیرد" قصد این گزارش نمایش فعالیت‌های دفترر من نسبت به سال گذشته است که جزئیات را به اندازه‌ای که ممکن بود ارائه کردیم.

اوتوانایی‌اش را دارد که بتواند راجع‌به هر مسأله‌ای تحقیق کند که این امر به تناسب تحقیقات با پیروی از NZSIS و یاGCSB مطابق با قوانین نیوزلند صورت می‌پذیرد. که شامل توانایی دسترسی به استدلالات و فرضیات و اسناد و مدارک و اعلام به حاضر شدن شاهدین برای ادای سوگند می‌باشد.

نقش دفتر بازرس کل در اواخر سال2013 بیشتر توسعه یافت زیرا نظارت ناکافی و غیر مجاز سبب رخداد اتفاقات بسیار، از جمله حادثه کیم داتکام، شده بود.

ادوارد اسنودن، افشاگر آژآنس امنیت ملی، طی گزارشی گفت: هیچ یک از افشا‌های حفاظت شده‌ای که به بازرس کل ارائه شده است، طبق قانون حمایت از افشاگر که در سال 2000 تصویب شده تهیه نشده بود، و دفتر بازرس کل سیاست رسمی برای برخورد با چنین افشایی نداشته است.

سیاست جدید شامل موارد ذیل است:چگونه از افشای اطلاعات حفاظت شده توسط کارکنان بازرس کل می‌توان محافظت کرد؛ چگونه یک کارمند از NZSIS یا GCSB می‌تواند از یک افشاسازی حفاظت کند؛ می‌بایست چه شخصی به عنوان یک کارمند تعیین شود تا از افشاسازی حفاظت کند؛ بازرس کل می‌تواند چه تضمینی برای محرمانه ماندن اطلاعات و ایجاد حراست از افشاگران و حد و حدود فعالیت آن‌ها بدهد.

گوین گفت: گزارش سالیانه با تحقیقات ویژه و جزئیات بیشتر در حال تکمیل است، اما در حال حاضر با کاستی‌های زیادی روبرو هستیم.

همچنین گوین ذکر کرد که SIS نسخه‌ای از حکم تجسس‌های تصویری‌اش که مجوز آن را در اختیار داشته است آماده نکرده و همچنین حزب سبز نیز برای حفظ قدرت خود و جلوگیری از تحت نظر قرار گرفتن توسط کمیته پارلمانی پاسخی ارائه نمی‌دهد.رهبر حزب سبز جیمز شاو می‌گوید :SIS قدرت فوقالعاده‌ای در نظارت بر فیلم‌های تهیه شده از تجسسات تصویری دارد، که از همین موضع قدرتش، دوبار این کار ار انجام داده که هر دوبار قانون را زیر پا گذاشته است. به همین منظور، وجود این توانمندی‌ها می‌بایست لغو گردد.

شاو گفت: نگرانی اصلی این است که یافته‌های IGIS از این قرار است که SIS هنوز تحلیلگری و اطاعت‌پذیری بجا و درک درستی از جایگاه خود ندارد.با این وجود، این گزارش می‌گوید که SIS در حال حاضر تدابیر مناسبی اندیشیده تا حکم مجوزاتی را که در همان روز و یا در روز کاری بعد صادر می‌شوند، در اختیار قرار دهند.

گوین همچنین برنامه کاری دفترش را منتشر کرد.او گفت: انتظار دارد تا با همکاری افراد دیگر، به صورت قانونی جاسوسی‌ها و فعالیت‌هایی که توسط آژانس‌های امنیتی صورت می‌پذیرد را مورد بازبینی قرار دهد، که این امر در دست اقدام است.او گفت: "من بخصوص علاقمند به هر سیاست پیشنهادی و اصلاحات قانونی هستم که می‌تواند حاشیه امنی در حفظ حریم خصوصی افراد بوجود آورد، تا بازتاب این‌ها یک اندیشه کلی پدید بیاورد، تا در کسب اطلاعات از میزان گرایشات در معرض خطر آژانس‌های اطلاعاتی و امنیتی استفاده شود".

"باید پذیرفت که در حال حاضر توانمندی آژانس‌ها کافی نیست قبل از اینکه به گسترش این توانمندی‌ها بپردازیم".

ارسال نظر