تصفیه آب و تولید انرژی الکتریکی به صورت همزمان!

رسانه کلیک - مهندسان اخیرا موفق به ابداع سیستم جدیدی شده‌اند که قادر است با استفاده از نور خورشید، انرژی الکتریکی تولید کرده و به فرآیند تصفیه آب کمک کند.

تصفیه آب و تولید انرژی الکتریکی به صورت همزمان!

محققین دانشگاه ملک عبدالله عربستان سعودی با نصب یک سیستم تقطیر در پشت پنل های خورشیدی، دستگاهی را اختراع کرده اند که همزمان با تصفیه آب، انرژی الکتریکی نیز تولید می کند. نحوه عملکرد این دستگاه به گونه ای است که ابتدا پنل ها در معرض نور خورشید قرار می گیرند. سپس گرمای تلف شده، بخار آب را به سیستم تقطیر هدایت کرده و آن را از یک غشاء پلی استایرن متخلخل عبور می دهد. نمک و سایر آلاینده ها طی این فرایند از محلول جدا شده و بدین ترتیب، آب شیرین به وجود می آید. گفته می‌شود که فرایند تصفیه آب، هیچ تاثیری بر تولید الکتریسیته نمی گذارد.

طبق مقاله ای که در تاریخ ۹ جولای در مجله Nature Communications منتشر شده، این سیستم می‌تواند علاوه بر تولید انرژی الکتریکی، نیاز مفرط ما به آب شیرین را نیز برطرف کند. جون ژو، محقق دانشگاه علم و صنعت هواژونگ چین نیز گفته که این فناوری، یک ایده عالی و بسیار جالب است؛ چراکه می‌تواند به صورت همزمان، به دو مورد از مهم ترین نیازهای بشر، یعنی نیاز به آب شیرین و انرژی الکتریکی پاسخ دهد.

نمونه اولیه این دستگاه در یک محیط بسته و با استفاده از نور مصنوعی مورد آزمایش قرار گرفته است. این نمونه تقریبا مشابه با پنل های معمولی عمل کرده و ۱۱ درصد از نور تابشی را به الکتریسیته تبدیل کرده است. محققین سپس مقداری آب شور و آلوده را به این سیستم وارد کردند تا از نحوه عملکرد آن مطمئن شوند. این دستگاه توانست در مدت ۶۰ دقیقه، حدود ۱.۷ کیلوگرم آب شیرین تولید کند.

جورج نی، یکی از محققین دانشگاهMIT در این باره می گوید:

این سیستم، یک اختراع مهندسی بدون نقص است. اما مسئله، پیدا کردن مکان مناسب جهت نصب این دستگاه است. اگر قرار باشد که این سیستم روی دریا باشد، باید بتوان به نحوی آن را ثابت نگه داشت. اگر هم قرار باشد که این سیستم روی ساختمان ها نصب شود، باید آب را از طریقی به داخل آن هدایت کرد.

این‌ها از جمله مواردی هستند که باید پیش از ورود دستگاه به دنیای واقعی مورد بررسی قرار گیرند.

ارسال نظر