طوفان خورشیدی از آغاز جنگ جهانی جلوگیری کرد

دوران جنگ سرد مملو از خطرات بود. از بحران موشکی کوبا گرفته تا حادثه هواپیمای جاسوسی آمریکا، که همه این‌ها ممکن بود منجر به یک جنگ جهانی شود.

طوفان خورشیدی از آغاز جنگ جهانی جلوگیری کرد

به گزارش کلیک، جزییات یکی دیگر از این اتفاقات که در طی یک رویداد خورشیدی حدود ۵۰ سال پیش رخ‌داده، اکنون در حال پدیدار شدن است. افسر بازنشسته نیروی هوایی آمریکا دیروز در مطالعه‌ای که منتشر شد این موارد را شرح داده است.

در هجدهم ماه می ۱۹۶۷ ارتش ایالات‌متحده به مدت یک دهه مشغول بررسی و انجام عملیات برای بررسی و نظارت وضعیت فضا و فعالیت‌های خورشیدی بود. چنین برنامه‌ای شامل بخش خدمات آب‌وهوای(AWS) نیروی هوایی ایالات‌متحده می‌شد که در ۱۹۶۰ تشکیل‌شده بود تا فوران‌های قوی خورشیدی در اتمسفر این ستاره را بررسی کند که می‌تواند طوفان‌های ژئومگنتیک قوی راه بیندازد و در ارتباطات رادیویی زمین اختلال ایجاد کند.

در روز پنجشنبه ماه می، لکه‌های خورشیدی با میدان‌های مغناطیسی قوی در سطح خورشید پدیدار شدند. پنج روز بعد ناظران AWS و سایر بخش‌ها پیش‌بینی کردند که زمین ممکن است در چند روز دچار طوفان مغناطیسی شود.

گرچه رویدادهای خورشیدی توسط مرکز پیش‌بینی‌های خورشیدی NORAD در ۲۳ ماه می ثبت‌شده بود، بازهم مقامات ارتش زمانی که رادارهای مراقبتی آن‌ها از کار افتاد مشکوک شدند. نیروی هوایی به شوروی مشکوک شد و هواپیماها را برای جنگ آماده کرد. اما پیش از صادر کردن دستور حمله، NORAD دستور داد که سرهنگ آرنولد ال اسنایدر در مرکز پیش‌بینی‌های خورشیدی این مساله را چک کند که آیا هیچ فعالیت خورشیدی وجود داشته است که باعث تداخل در امواج ماهواره شود یا خیر. اسنایدر به مطبوعات گفت "من با هیجان پاسخ دادم بله، تقریبا نصف خورشید منفجرشده است. و سپس جزیییات ماجرا را با آرامش بیشتر شرح دادم."

طبق گفته نویسنده مسئول، دولورس نیپ، این گفت‌وگو احتمالا به گوش مقامات بالاتر و رئیس‌جمهور جانسون رسیده است. طوفان تا یک هفته بعد ادامه داشت و ارتباطات رادیویی را دچار اختلال می‌کرد و آن‌قدر قوی بود که باعث شد شفق قطبی تا نیومکزیکو نیز دیده شود.

نیپ و همکارانش تصور می‌کنند پاسخ اسنایدر و مشاهدات مرکز پیش‌بینی خورشیدی به نیروی هوایی کمک کرد تا علت اصلی اختلالات رادیویی مشخص‌شده و از پاسخ جنگی و استفاده از سلاح اتمی جلوگیری کند که ممکن بود به شروع جنگ جهانی دوم بینجامد.

گرچه این رویداد ۵۰ سال پیش رخ‌داده است اما نیپ می‌گوید در این اتفاق سه نکته آموزنده وجود دارد. اول اینکه اهمیت سرمایه‌گذاری در فناوری را نشان می‌دهد که می‌تواند بر رویدادهای اختلال آفرین در فناوری نظارت کند. دوم اینکه رویدادهایی در فضا رخ می‌دهند که می‌توانند فناوری ما را به چالش بکشند و ما نیاز داریم دانش زیادی در مورد آن‌ها داشته باشیم.

در آخر نیپ پیشنهاد می‌کند افراد آموزش‌دیده رویدادها را نظارت کرده و اطلاعات را منتشر کنند. وی می‌گوید " داشتن کارکنان آموزش‌دیده و متخصص که بتوانند مشاهدات را درک و تفسیر کنند و چالش‌های ایجادشده توسط طوفان‌های خورشیدی را کاهش دهند."

ارسال نظر