تامین انرژی ابرکامپیوترها توسط پروتئین ها

ابزارهای کاربردی آینده می توانند در زمینه بهره وری و سرعت انرژی با کامپیوتر هایی مانند واتسون رقابت کنند.

تامین انرژی ابرکامپیوترها توسط پروتئین ها

به گزارش کلیک، اَبَر کامپیوترها از لحاظ قابلیت های بالقوه به شدت شگفت انگیز هستند، اما اندازه بزرگ و مصرف زیاد انرژی جز معایب آنها است. با این وجود، یک گروه متشکل از پژوهشگران چند دانشگاه با استفاده از کامپیوترهای زیستی که انرژی خود را از پروتئین ها تامین می کنند، این معایب را حل کرده اند. دانشگاه لاند اشاره می کند که این ابزار می تواند در رمزنگاری و " بهینه سازی ریاضی" سودمند باشد زیرا برای انجام هر عمل ضروری است تا چندین مجموعه راه حل تست شود. برخلاف کامپیوتر های قدیمی، کامپیوترهای زیستی به صورت رشته ای کار نمی کنند، بلکه به صورت موازی عمل می کنند که همین امر باعث حل سریع تر مسائل می شود.

وضعیت آنها از نظر بهره وری انرژی چگونه است؟ هینر لینک از دانشگاه لاند می گوید که کامپیوترهای زیستی کمتر از یک درصد از نیرویی که یک ترانزیستور قدیمی برای انجام یک مرحله محاسبه مصرف می کند را نیاز دارند.
پایگاه CBS گزارش کرده است که مدل کامپیوتر زیستی که در آزمایش ها استفاده شده است فقط در حدود اندازه یک کتاب است، اما در عوض اَبَر کامپیوتر واتسون شرکت IBM از تعداد 90 ماژول سرور تشکیل شده است. استفاده از کامپیوتر زیستی با انرژی ATP در واقع فعلاً محدود شده است، اما دانشمندان می گویند که رشد در این زمینه امکان پذیر است و ما می توانیم از تکنولوژی انتظار داشته باشیم که کارهای پیچیده تری را انجام دهد.
در یادداشت های پژوهشگران به این نکته اشاره شده که نگرش آن ها این پتانسیل را دارد که جامعیت داشته باشد و بیشتر توسعه یابد تا رمزگذاری موثر و حل دامنه گسترده ای از مسائل با مقیاس بزرگ را فرآهم کند.

منبع: technews

ارسال نظر