موارد جالب الهام از طبیعت در صنعت هوافضا

شاید شروع الهام گرفتن از طبیعت که بعدها منجر به پایه ریزی علم بیونیک شد، طرح هنرمند سرشناس لئونارد داوینچی باشد که در نقاشی ماشین پرنده، طرحی از بال های خفاش را می توان دید.

موارد جالب الهام از طبیعت در صنعت هوافضا

در قسمت قبل چند نمونه از پدیده های مهندسی در معماری و هوافضا را بررسی کردیم و نحوه ی الگو گرفتن از طبیعت را دیدیم همانطور که تا الان متوجه شده اید الهام گرفتن از طبیعت را می توان به تقلید از مکانیسم های موجود و الگوبرداری از‌ ساختارهای اساسی رفتارهای اجتماعی موجودات زنده دسته بندی کرد.

flap

قسمت دوم

به گزارش کلیک- وقتی پرنده های کوچک و حشرات در بادهای شدید قرار می گیرند پرواز آنها با چالشی اساسی همراه است همانطور که هواپیماهای غول پیکر در آسمان با این پدیده مواجه می شوند. برخی از این پرندگان و حشرات توانایی آن را دارند که با تغییر حرکت بال های خود، که منجر به تغییر مسیر آن ها می شود از پس این باد های مخاف شدید برآیند، سیستمی که بر روی دماغه ی هواپیمای A350 وجود دارد باعث می شود جهت بادهای ناگهانی شناسایی شود و متناسب با جهت و قدرت باد، حرکت بالک های کنترلی تنظیم شود.

اگر هنوز اعتقاد پیدا نکردین که طبیعت خود حل کننده ی مسائل پیچیده ی مهندسی است باید سازه ی جدید تولید شده توسط کمپانی ایرباس را مشاهده کنید. این سازه که در حال حاضر برای بخشی از هواپیمای A320 ساخته شده است تقلید از بافت های موجود در طبیعت است که از طریق پرینترهای سه بعدی تولید می شود شکل عجیب این سازه سبب استحکام می شود در حالی که وزن آن تا حدود ۵۰ درصد کاهش یافته است. طبق گفته های مهندسین این کمپانی، آن ها بهینه سازی خود را بر دوپایه ی مواد و هندسه انجام می دهند و با بهره گیری از شکل اندام پرنده های سبک به دنبال ساخت هواپیمایی متفوت هستند که وزن آن ها را بسیار کاهش خواهد داد. طرح مفهومی این هواپیماها که تا سال ۲۰۵۰ قرار است ساخته شود را در شکل بالا می بینید.

در دنیای مولتی دِرون ها نیز شاهد چنین موضوعاتی هستیم، یکی از ایرادهایی که مولتی روتورها برای فعالیت های جاسوسی و پنهانکاری دارند صدای ملخ های آنها است. پرنده ای که مشاهده میکنید با تبدیل نیروی دوار تولید شده به حرکت های عمودی و پیچشی توانسته از سبک خاص پرواز خفاش الگو برداری کند و به واسطه ی پوسته ای که از آن به عنوان بال استفاده می کند پروازی بی صدا را به ارمغان آورد. این پرنده که BatBot نام دارد و توانایی آن را دارد که مانند یک خفاش، هر یک از بال های خود را به صورت مستقل حرکت دهد تا از پس پیچیده ترین مانورها برآید.

ارسال نظر