کهکشان هایی با نام خاص و عجیب

اکثر کهکشان ها با نام های ترکیبی عدد و حروف شناخته می شوند، اما برخی از آن ها با نام های دیگری مشهور شده اند.

کهکشان هایی با نام خاص و عجیب

به گزارش کلیک، با یک برآورد می توان گفت بین ۱۰۰ تا ۲۰۰ میلیارد کهکشان شناخته شده در دنیا وجود دارد بنابراین تعجبی ندارد که اکثر کهکشان ها تا کنون با عدد فهرستی نام گذاری شده اند، مثل M51T، GN-z11، و یا IOK-1. این ترتیب اعداد و حروف برای ستاره شناسان معنی دار هستند اما برای تخیل چندان الهام بخش نیستند.

باا ین حال تعداد انگشت شماری از کهکشان ها اوقات بهتری را در بخش نامگذاری داشته اند و البته معمولا آن‌هایی هستند که شکلی قابل تشخیص داشته، بسیار نزدیک و قابل مشاهده هستند و یا عکس های خوبی دارند. در اینجا نگاهی به چند کهکشان با نام های برجسته می اندازیم.

کهکشان راه شیری

کهکشان راه شیری

کهکشان خانه ما، راه شیری، حدود ۱۰۰،۰۰۰ سال نوری قطر دارد و حاوی حداقل ۱۰۰ الی ۴۰۰ میلیارد ستاره است. اینجا یک کهکشان مارپیچی مسدود با نوارهای مرکزی است که از هسته آن آغاز می شوند.

گرچه به مدت طولانی تصور می شد راه شیری تنها دو بازوی مارپیچی دارد، اما یک مطالعه ۱۲ ساله در مجله انجمن نجوم سلطنتی در سال ۲۰۱۳ تایید کرد که این کهکشان چهار بازوی اصلی دارد. خورشید ما و منظومه شمسی در یک بازوی اصلی به نام بازوی اوریون با فاصله ۲۶۰۰۰ سال نوری از مرکز کهکشان قرار دارد.

متیو استنلی، پروفسور تاریخ علم در دانشگاه نیویورک می گوید هزاران سال پیش، ستارگان درخشان، و غبار و گاز آن در آسمان شب باعث شد که یونانیان باستان نام شیری را روی آن بگذارند، گرچه مورخین مطمئن نیستند چه زمانی به آن راه شیری گفته شد.

کهکشان بچه قورباغه

کهکشان بچه قورباغه

یک کهکشان مارپیچی Arp 188 که معمولا با نام کهکشان بچه قورباغه شناخته می شود. این کهکشان مانند همنام آبزی خود یک سر بیضی که بخش اصلی مارپیچ را تشکیل می دهد و یک دم بلند دارد.

بخش دنباله آن ۲۸۰،۰۰۰ سال نوری طول داشته و با هزاران خوشه های ستاره ای درخشان تزیین شده است. طبق گفته های ناسا این به احتمال زیاد زمانی تشکیل شده است که یک کهکشان دیگر بیش از اندازه به آن نزدیک شده و نیروی گرانش آن ضربه وارد کرده است. همین جاذبه احتمالا ردی از ستاره و گاز را به دنبال بچه قورباغه راه انداخته و دم آن این‌گونه شکل گرفته است.

کهکشان چشم سیاه

کهکشان چشم سیاه

Messier 64 یک اسم رایج خبیثانه نیز دارد: کهکشان چشم سیاه یا چشم شیطان، که به دلیل میدان گرد و غبار اطراف هسته مرکزی آن این‌گونه نام گذاری شده است. این میدان سایه وار احتمالا پس از برخورد با یک کهکشان دیگر تشکیل شده است.

در دهه ۱۹۹۰ دانشمندان کشف کردن که گاز موجود در منطقه خارجی چشم سیاه بر خلاف جهت عقربه های ساعت ـ و خلاف جهت گاز و ستارگان نزدیک به مرکز آن می‌چرخند. ستاره شناسان حدس می زدند این منطقه غیر طبیعی آخرین بقایای یک کهکشان کوچک‌تر است که میلیاردها سال پیش با چشم سیاه برخورد کرده و به تدریج جذب ان شده است.

کهکشان چشم سیاه در صورت فلکی گیسو(Coma Berenices) با فاصله ۱۷ میلیون سال نوری از زمین قرار دارد و توسط ستاره شناس فرانسوی، Messier در قرن ۱۸ ام فهرست شد.

کهکشان کلاه مکزیکی

کهکشان کلاه مکزیکی

کلاه مکزیکی یک کهکشان مارپیچی است و شکل عجیب کلاه مانند آن احتمالا به دلیل پرسپکتیو موقعیت آن در فضا و نحوه دیده شدن آن از زمین، چنین نامی دارد.حلقه ستاره ای بیرونی آن شکل لبه کلاه بوده و یک تاج دارد که ورم بخش مرکزی آن چنین تصویری القا می کند.

نام عددی آن Messier 104 است و ۲۸ میلیون سال نوری از زمین فاصله دارد. این کهکشان طولی حدود ۵۰،۰۰۰ سال نوری دارد و یکی از بزرگ ترین اجرام در خوشه سنبله است. طبق وب‌سایت تلسکوپ فضایی هابل، حدود ۸۰۰ میلیارد خورشید در آن قرار دارد.

کهکشان گرداب

کهکشان گرداب

کهکشان گرداب نیز مانند کهکشان راه شیری یک کهکشان مارپیچی است. کهکشان های مارپیچی رایج ترین نوع بوده و حدود ۷۷ درصد کل کهکشان‌های دنیا به این شکل هستند. این کهکشان چندین بازو دارد که به سمت خارج کشیده و به دور مرکز پیچیده اند. هسته مایل به زرد آن خانه ستارگان قدیمی است در حالی که ستارگان جوان‌تر و درخشان تر در بازوی آن قرار دارند.

بازوهای گرداب، پرورشگاه ستارگان است و ستارگان جوان در آنجا متولد می شوند. این کهکشان با ۲۵ میلیون سال نوری فاصله از زمین و گستردگی ۶۰،۰۰۰ سال نوری، به راحتی برای ستاره شناسان قابل مشاهده است و توسط موسسه علمی تلسکوپ فضایی به آن نام یکی از "دلبندان کیهانی" داده شده است.

در این کهکشان مرگ ستاره ای نیز تشخیص داده شده است. گزارش‌ها سه ابرنواختر نشان داده اند که در ۱۷ سال گذشته رخ داده است: در سال های ۱۹۹۴، ۲۰۰۵ و ۲۰۱۱٫

کهکشان سیگار

کهکشان سیگار

این کهکشان در صورت فلکی خرس بزرگ واقع شده و حدود ۱۳ میلیون سال نوری از زمین فاصله دارد. کهکشان سیگار به دلیل شکل بلند و بیضوی دیسک آن نسبت به زاویه دید ما سیگار نامیده شده است.

نام آن Messier 82 است و به عنوان یک کهکشان انفجاری شناخته می شود و نرخ بسیار بالا در تولد ستارگان را دارد. طبق اطلاعات آژانس فضایی اروپا، در بخش های مرکزی آن ستارگان با سرعت ۱۰ برابر بیشتر از کهکشان راه شیری متولد می شوند.

کهکشان چرخ گاری

کهکشان چرخ گاری

این کهکشان که شکل آن یادآور چرخ گاری است، حدود ۱۵۰،۰۰۰ سال نوری طول دارد. مرکز آن درخشان و روشن است و پره هایی از گرد و غبار به حلقه بیرونی ستارگان متصل شده اند که حدود ۱٫۵ برابر از راه شیری بزرگ تر هستند.

طبق اطلاعات وب‌سایت رصد خانه تلسکوپ چاندرا شکل نامعمول چرخ گاری به دلیل یک برخورد دراماتیک در میلیون ها سال پیش این‌گونه فرم گرفته است. این کهکشان در اصل یک کهکشان مارپیچی بوده اما یک کهکشان کوچک مرکز آن را سوراخ کرده و اختلافی شبیه افتادن سنگی در آب در آن ایجاد کرده است. این کهکشان ۵۰۰ میلیون سال نوری از زمین فاصله دارد.

کهکشان آفتابگردان

کهکشان آفتابگردان

کهکشان Messier 63 که با نام کهکشان آفتابگردان نیز شناخته می شود، ۶۳ امین کهکشانی است که ستاره شناس فرانسوی، شارل مسیه آن را لیست کرده است. این کهکشان در سال ۱۷۸۱ ثبت شده و نام گل مانند آن به دلیل بازوهای مارپیچی انبوه روی آن گذاشته شده است.

آفتابگردان ۲۷ میلیون سال از زمین فاصله و در صورت فلکی تازی قرار دارد. درخشش زیبای آن یادآور آفتابگردان است که توسط ستارگان غول پیکر آبی سفید تازه متولد شده ایجاد می شود.

ارسال نظر