علت عذاب آور بودن کار در شرکت گوگل چیست؟

آیا تا به حال به این فکر کرده اید که کار کردن در محل شرکت گوگل چه حسی دارد!؟ باید بگوییم که کار در هر شرکتی، بدی ها و خوبی های خاص خودش را دارد؛ حتی گوگل!

علت عذاب آور بودن کار در شرکت گوگل چیست؟

کلیک- برای بسیاری از فارغ التحصیلان علوم کامپیوتر و مهندسی، یافتن یک شغل در یک شرکت در حوزه Silicon Valley مانند گوگل، رویایی است که می تواند به حقیقت مبدل شود. با توجه به رقابت شدید در میان شرکت های فناوری برای استعداد های ناب فناوری، گوگل در صدد این برآمده است تا بیش از پیش کارمندان و مهندسین خود را زیر نظر بگیرد تا آن ها از هر لحاظ زیر نظر گوگل رشد کنند.

از امکان خشکشویی، نهار و ماساژ رایگان گرفته تا خدمات مراقبت روزانه، گوگل به احتمال فراوان، تنها شرکتی است که چنین امکانات و مزایای خاصی را در اختیار کارمندان و کارکنان خود قرار می‌دهد. حقیقت این است که اگر چه گوگل به چنین تعارفات و تشریفاتی مشهور است، اما این نکته نمی تواند دال بر این باشد که کار کردن در گوگل، بسیار لذت بخش و به دور از هر گونه عیب و نار‌ضایتی است!

مخصوصا در طول سالیان متمادی، تعداد زیادی از کارمندان کنونی و یا اسبق گوگل بر روی این نکته توافق نظر داشته اند که اگرچه کار کردن در گوگل می تواند لذت بخش باشد، اما نباید یک طرفه به قاضی رفت. به عبارت دیگر، فرایند مصاحبه دقیق گوگل تضمین می کند که بهترین، نابغه‌ترین و با استعداد‌ترین افراد دنیا جذب این شرکت شوند، اما گاهی اوقات افراد جذب شده توسط گوگل، وظایفی را متحمل می شوند که هیچ رابطه‌ای با سطح علاقه یا تمایلات آن‌ها ندارد! از این موارد می توانیم نتیجه بگیریم که محیط کاری گوگل و شرایط آن برای همه افراد یکسان نیست و برخی نمی‌توانند ذهن و جسم خود را با آن تطبیق دهند. قضیه وقتی جدی‌تر می‌شود که متوجه شویم کار کردن در گوگل برای برخی افراد حتی خسته‌کننده است!

اگر این موضوع را به طور موشکافانه و دقیق بررسی کنیم، متوجه می‌شویم که با پرسیدن نظر تعدادی از کارکنان اسبق و کنونی گوگل، پاسخ‌های بسیار تعجب‌برانگیز و جالبی دریافت می‌کنیم که تعدادی از این پاسخ ها را در زیر می‌بینیم.

موضوع قابل تامل این است که متاسفانه تعداد متقاضیان کار در گوگل و حتی کارکنان کنونی آن به مراتب نسبت به گذشته زیادتر شده است، اما با این حال آن‌ها نمی‌توانند وظایف و شغل‌های مورد علاقه کارکنان را به آن‌ها واگذار کنند. فضای اداری نیز آن چنان اشباع شده و شلوغ است که احساس خفگی به آدم دست می‌دهد. ساختار ادارات گوگل نیز همیشه فضایی باز و پر رفت‌و‌آمد دارد که این موارد باعث برهم خوردن تمرکز و کاهش میزان بهره وری برنامه‌نویسان و توسعه‌دهندگان است؛ در واقع، مدل اداره-باز در حال نابودی فضای کاری است. البته شاید گفتن این موضوع نشان از توقع و انتظار بالای من باشد، اما در طول ۱۰ سال گذشته، حتی غذا کیفیت غذا نیز به شدت افت کرده است، پس غذای رایگان نیز نمی‌تواند معیار خوبی برای انتخاب گوگل باشد!

کارمند دیگری می‌گوید:

در حال حاضر، مشکلات جدی‌تری در محل کار گوگل موضوع گفت‌و‌گو های این روز هاست. این یک شوخی نه چندان خنده‌دار است که، به عنوان یک مهندس نرم افزار، چالش برانگیز‌ترین کار در گوگل روند مصاحبه است! بعد از این که شما در گوگل استخدام می‌شوید، نیاز شما به استفاده از علوم کامپیوتر بسیار کم خواهد بود. دلیل آن این است که برخی از سخت‌ترین مشکلات و چالش‌ها، در حال حاضر حل شده ‌اند و نیز بسیاری از برنامه‌نویسان و توسعه‌دهندگان نیازی به اختراع کد ندارند و تنها با نوشتن کدهای تکراری و بازبینی API ها و دیگر موارد، به کار‌های خود می‌پردازند که این روند، تکراری، خسته‌کننده و به دور از انتظار عموم است.

در حالی‌که گوگل در ارائه یک محیط کاری جذاب به کارمندان خود ناکام مانده است، اما با توجه به محل احداث شرکت در بالای کوه و مناظری که کارمندان از دیدن آن‌ها از پنجره لذت می‌برند، کارمندان می‌توانند کمی از ناراحتی‌های خود بکاهند؛ البته تمام موارد مذکور دال بر این است که متقضایان کار در گوگل به شدت افزایش یافته‌اند و همین باعث کاهش هدفمندی شغل‌ها و وظایف شده است.

یکی دیگر از کارمندان گوگل، بر ایت موضوع صحه گذاشت که اکثر کارمندان گوگل، در حال حاضر شغلی دارند که در حد و اندازه های آن‌ها نیست و کمتر از سطح علم و توانایی‌های آن‌هاست. علاوه بر این، متقاضیان در هنگام استخدام، حتی از شغل آتی و مورد نظر خود در گوگل هیچ اطلاعی ندارند و تنها می‌بایست بر روند مصاحبه تمرکز کنند!

در نهایت باید گفت که اکثر افراد با شنیدن نام شرکت‌های بزرگ، سریعا در ذهن خود تصور می‌کنند که کار کردن در این شرکت‌ها می‌تواند لذت‌بخش ترین و بهترین کار دنیا باشد و آن‌ها را از هر لحاظ برای آینده تامین کند، اما واقعیت این است که شاید به یاد داشتن این عبارت خالی از لطف نباشد که "همه جا آسمان یک رنگ است"؛ از آن جا که هر شرکت و هر کار، مزایا و معایب خود را دارد، می‌بایست به دقت به انتخاب نوع و محل کار پرداخت. چه بسا افراد با استعداد و نابغه ای که در شرکت‌های نه چندان مطرح در حال فعالیت هستند و هر چند وقت یک بار به موفقیتی بارز و مثال زدنی می‌رسند. حالا که بحث ضرب المثل و اصطلاح داغ شد، به یادآوردن ضرب المثل "آواز دهل شنیدن از دور خوش است" نیز نمی‌تواند خالی از لطف باشد!

ارسال نظر