۵۶ نکته و ترفند در سیستم‌عامل OS X El Capitan

نوار منو از زمانی که کامپیوترهای مک در سال ۱۹۸۴ معرفی شدند وجود دارد؛ اما برای اولین بار، در سیستم‌عامل OS X El Capitan می‌توانید آن را مخفی کنید. System Preferences را باز کنید، به قسمت General رفته و بر روی «Automatically hide and show the menu bar» کلیک کنید. زمانی که تیک آن را بردارید، زمانی که نشانگر موس را به سمت بالای صفحه ببرید، نوار منو پدیدار شده و می‌توانید به‌تمامی قسمت آن دسترسی داشته باشید.

۵۶ نکته و ترفند در سیستم‌عامل OS X El Capitan

البته، El Capitan تغییری بنیادی در سیستم‌عامل OS X Yosemite نداده، بلکه تنها آن را تصفیه و بهتر کرده است. نسخه جدید، سیستم‌عامل کامپیوترهای مک را مرتب کرده، شکاف‌ها را پوشش داده و به‌طورکلی همه‌چیز را روان‌تر کرده است.
بااین‌حال El Capitan توانایی شگفت‌انگیزی ندارد؛ اما می‌توانید تعداد زیادی تغییرات ویژگی‌های جدید بیابید. درواقع، از سال گذشته که این سیستم‌عامل معرفی‌شده، شرکت اپل سه بار آن را به‌روزرسانی کرده است. بسیاری از این ویژگی‌های اضافه‌شده اهمیت خاصی ندارند؛ اما در اینجا ۵۶ ویژگی که باید در سیستم‌عامل جدید اپل چک کنید، آورده‌ایم.
۱٫ نوار منو را مخفی کنید

نوار منو از زمانی که کامپیوترهای مک در سال ۱۹۸۴ معرفی شدند وجود دارد؛ اما برای اولین بار، در سیستم‌عامل OS X El Capitan می‌توانید آن را مخفی کنید. System Preferences را باز کنید، به قسمت General رفته و بر روی «Automatically hide and show the menu bar» کلیک کنید. زمانی که تیک آن را بردارید، زمانی که نشانگر موس را به سمت بالای صفحه ببرید، نوار منو پدیدار شده و می‌توانید به‌تمامی قسمت آن دسترسی داشته باشید.

۲٫ چگونگی گروه‌بندی اعلان‌ها را در Notifications Center تغییر دهید
سیستم‌عامل OS X به‌طور پیش‌فرض تمام اعلان‌ها را بر اساس برنامه‌ها در Notifications Center دسته‌بندی می‌کرد. در El Capitan، شیوه تغییر کرده و اعلان‌ها بر اساس تاریخ دسته‌بندی می‌شوند؛ یعنی تمامی اعلان‌های امروز شما در یک گروه خواهند بود و فایده‌اش این است که هیچ اعلانی را در طول روز، از دست نخواهید داد. اگر همان شیوه قدیمی دسته‌بندی بر اساس برنامه را ترجیح می‌دهید، به System Preferences > Notifications بروید، سپس در قسمت «Notification Center sort order» می‌توانید شیوه مناسب و باب میل خود را انتخاب کنید. تمامی گزینه‌ها را امتحان کنید تا بفهمید کدام‌یک برای شما مناسب‌تر است.

۳٫ با دستورات صوتی، تایپ کنید.
ویژگی‌های جدیدی برای آن دسته از کسانی که می‌خواهند ‌ از تایپ صوتی استفاده کنند، دارد. می‌توانید کامپیوتر مک خود را طوری تنظیم کنید که دستورات صوتی شما را به متن تبدیل کند (ویژگی مفیدی است، مخصوصاً اگر کامپیوتر شما در آن‌طرف اتاق باشد). همچنین می‌توانید تمامی صداهای خروجی از کامپیوترتان را برای کاهش خطا، بی‌صدا کنید. System Preferences را باز کنید، به بخش Accessibility رفته و سپس Dictation را انتخاب کرده و آن را امتحان کنید.

۴٫ فونت جدید سیستم
سیستم‌عامل OS X تمامی فونت‌های Apple Watch را داشت. فونت جدید، با نام San Francisco، متن‌های روی صفحه را خواناتر کرده و در کامپیوترهای Retina Mac نوشته‌ها را واضح‌تر کرده است. ازآنجاکه اپل قصد دارد تعداد زیادی کامپیوتر Retina Mac به بازار بفرستد، ایجاد این فونت کاملاً منطقی بوده و امیدواریم آن را به‌زودی بر روی کامپیوترهای مک ببینیم.

۵٫ Rootless
OS X یک ویژگی با نام «Rootless» دارد که مانع دخالت کاربران در اجرای برنامه‌های سیستم، ساخته‌شده بر پایه یونیکس، می‌شود. این موضوع مشکلاتی در مدیریت دیسک و پشتیبان گیری ایجاد می‌کند و راه خاموش کردن آن به این صورت است که ابتدا Terminal را باز کرده و دستور sudo nvram boot-args="kext-dev-mode=1 rootless=0" را در آن تایپ کنید. کامپیوتر شما ریبوت شده و Rootless غیرفعال می‌شود. تنها زمانی این کار را انجام دهیم که بدانید چه استفاده‌ای دارد و با خطوط فرمان در سیستم‌عامل به‌خوبی آشنا هستید.

۶٫ برنامه‌ها را در حالت تمام صفحه به‌صورت ساید به ای ساید ببینید.
ایجاد حالت تمام صفحه برای اپ‌ها در سیستم‌عامل OS X بسیار مفید بود؛ اما مشکلاتی نیز داشت؛ مثلاً، اگر در حالت تمام صفحه، در مرورگر خود مشغول بودید باید به‌طور کامل از آن خارج می‌شدید تا بتوانید نگاهی به صفحه چت خود بیندازید. OS X El Capitan سعی کرده تا با ارائه یک ویژگی با نام «Split View» این شکاف را پوشش دهد. با این ویژگی می‌توانید دو اپ را به‌صورت ساید به ای ساید، در حالت تمام صفحه، مشاهده کنید.
برای استفاده از آن، دکمه سبزرنگ Full-Screen در زیر نوار عنوان را بفشارید و برای چند ثانیه نگه‌دارید، سپس پنجره را به یک سمت از صفحه‌نمایش ببرید. سپس پنجره دیگر موردنظر را باز کرده و همان کار را در سمت دیگر تکرار کنید. در Split View می‌توانید اندازه هر قسمت را نیز با تنظیم نوار میان دو پنجره، کم یا زیاد کنید.

۷٫ اپ‌ها را بکشید و رها کنید تا دسکتاپ جدیدی بسازید
بخش Mission Control ارتقا پیدا کرده و حالا می‌توانید دسکتاپ جدید خود را با تعداد زیادی برنامه بسازید. به سادگی Mission Control را با فشردن دکمه میانبر باز کنید، سپس هر برنامه‌ای که می‌خواهید را کشیده و در بالای صفحه رها کنید.
با این کار یک علامت «+» در دسکتاپ جدید ایجاد می‌شود و اپ موردنظر در دسکتاپ قرار می‌گیرد. می‌توانید اپ دیگری نیز با استفاده از ویژگی Split View به این دسکتاپ بیفزایید.

۸٫ گزینه‌های نوار عنوان
در نسخه قبلی سیستم‌عامل OS X، با دو بار کلیک بر روی نوار عنوان، پنجره minimize می‌شد. در El Capitan می‌توانید این ویژگی را به‌گونه‌ای تغییر دهید که پنجره بین دو سایز بزرگ‌تر و کوچک‌تر جابجا شود. به System Preferences بروید، Dock را انتخاب کرده و «Double-click a window's title bar to» را تیک بزنید. سپس از لیست باز شده «Zoom» را انتخاب کنید.

۹٫ برای حذف ایمیل‌ها، آن‌ها را به یک سمت بکشید
اگر یک نوت‌بوک اپل دارید یا از «Magic Trackpad» شرکت اپل استفاده می‌کنید، می‌توانید برای حذف ایمیل‌ها (مانند سیستم‌عامل موبایلی iOS) آن‌ها را به یک سمت بکشید. نشانگر موس را بر روی ایمیل موردنظر ببرید. آن را به سمت چپ بکشید تا حذف شود. این روش برای بررسی و حذف ایمیل‌هایی که دیگر نیازی به آن‌ها ندارید، آسان و سریع است.

۱۰٫ ویژگی «Found in Mail» در تقویم
اپ تقویم یک ویژگی جدید با نام «Found in Mail» دارد که تمامی اتفاقاتی که در پیام‌های ایمیل دریافتی وجود دارد را ذخیره می‌کند. این ویژگی، می‌تواند به شما کمک کند که قرارهای خود و اتفاقات مهم را از دست ندهید.

۱۱٫ مخاطبان پیشنهادی ایمیل
زمانی که کاربر جدیدی به شما ایمیلی فرستاد و نامش در لیست مخاطبین شما نباشد، اپ OS X Mail به‌طور خودکار از شما می‌پرسد که آیا مایل هستید او را به فهرست بیفزایید یا خیر. این برنامه اطلاعات کاربر را از سربرگ میل جمع‌آوری کرده و کارت مخاطب مخصوص او را می‌سازد. برای این کار تنها بر روی «Add» کلیک کنید.

۱۲٫ minimize کردن پیام‌های ایمیل در حالت تمام صفحه
استفاده از اپ Mail در حالت تمام صفحه، برای تمرکز بیشتر بر یک کار خاص، بسیار خوب است؛ اما چگونه می‌توانید به‌طور هم‌زمان بر روی چندین پیام مختلف، در حالت تمام صفحه کارکنید؟ خب، ابتدا یک پیام جدید بسازید و سپس آن را minimize کنید، پنجره به پایین صفحه منتقل می‌شود و ایمیل‌های دیگر مشخص می‌شوند و می‌توانید با آن‌ها کارکنید.

۱۳٫ سربرگ ایمیل جدید در حالت تمام صفحه
سربرگ‌ها ویژگی‌های جدید OS X هستند. شما می‌توانید تعداد زیادی پیام جدید را به‌طور هم‌زمان بسازید. برای این کار، پنجره ساخت ایمیل جدید را باز کنید و Command + N را به تعدادی که دوست دارید بفشارید تا سربرگ‌های کافی برای ساخت ایمیل‌های جدید ایجاد شود.

۱۴٫ در نوار فرمت به‌راحتی بر روی متن‌ها خط بکشید
دکمه‌ای برای خط کشیدن روی نوشته‌ها در نوار فرمت قرار دارد که در زمان نوشتن یک پیام جدید یا جواب دادن به یک ایمیل می‌توانید از آن استفاده کنید. اگر خط کشیدن روی نوشته‌ها یکی از انتخاب‌های شما در ویرایش متن‌ها است می‌توانید این ویژگی را با کلیک بر روی «A» در نوار ابزار جهت نمایش نوار فرمت و سپس انتخاب متن موردنظر و کلیک بر روی «S» در نوار فرمت فعال کنید.

۱۵٫ جستجوی زبان در Spotlight
Spotlight حالا جستجوی زبان را نیز پشتیبانی می‌کند و می‌توانید چیزی بیشتر از نام‌های فایل‌ها را بررسی کنید. برای مثال، جمله «چه کارهایی در این ماه انجام دادم» را در قسمت جستجو وارد کنید تا گزارشی از تمام فعالیت‌های خود در ماه گذشته را ببینید. اگر بنویسید «ایمیل‌های رسیده از Kevin»، تمامی ایمیل‌هایی که از دوستتان رسیده، به نمایش درمی‌آید. این ویژگی بسیار کاربردی است، پس کمی از آن استفاده کنید تا قابلیت‌های آن را بفهمید.

۱۶٫ جانمایی پنجره Spotlight را تغییر دهید.
در سیستم‌عامل OS X Yosemite، Spotlight از منویی در بالای صفحه سمت راست به پنلی در جلو مرکز صفحه منتقل شد. با این کار قابلیت مشاهده آن بالاتر رفت اما بخش زیادی از صفحه را پوشاند. در El Capitan، شما می‌توانید این پنجره را کشیده و به هر نقطه‌ای که مایلید ببرید.

۱۷٫ از Spotlight برای فهمیدن وضعیت آب و هوا استفاده کنید.
بله Spotlight توانایی‌های دیگری هم دارد و می‌توانید از آن برای فهمیدن وضع هوا استفاده کنید؛ مثلاً برای دیدن آب‌وهوای نیویورک، در پنجره Spotlight بنویسید «weather in New York». نتایج به‌دست‌آمده شامل وضع آب‌وهوا حال حاضر، چند ساعت بعدی و ۱۰ روز آینده خواهد بود.

۱۸٫ نتایج مسابقات ورزشی در Spotlight
در OS X El Capitan، ویژگی‌های زیادی به Spotlight اضافه‌شده است. یکی از این ویژگی‌ها موجب شده دوست داران ورزش، عاشق Spotlight شوند. تنها با تایپ کردن نام تیم موردعلاقه خود، نتایج بازی‌های آن را مشاهده کنید. می‌توانید بازی در حال انجام، بازی‌های قبلی یا بازی‌های آینده این تیم را نیز ببینید.

۱۹٫ سربرگ‌ها را در برنامه Safari سنجاق کنید
اگر به یک سایت خاص آن‌قدر مراجعه می‌کنید که لایق یک جای ثابت در صفحه اصلی مرورگر Safari شما باشد، در سیستم‌عامل OS X El Capitan می‌توانید این سراچه‌ها را به نوار ابزار مرورگر سنجاق کنید. بر روی سربرگ موردنظر کلیک راست کرده و «Pin Tab» را انتخاب کنید و از این به بعد، این سربرگ در تمامی پنجره‌های مرورگر شما دیده خواهد شد. گوگل کروم و فایرفاکس نیز چنین قابلیتی دارند، پس نمی‌توان گفت که خلاقیت زیادی در آن وجود دارد؛ اما یک ویژگی کاربردی و مناسب است.

۲۰٫ از کلیدهای میان‌بر صفحه‌کلید برای عوض کردن سربرگ‌ها استفاده کنید.
این هم یک ویژگی مخفی که رفتن از یک سربرگ به دیگری را در مرورگر Safari آسان و سریع می‌کند. دکمه Command به‌علاوه هر عددی بین ۱ تا ۹ را بفشارید تا به سربرگ متناظر با آن عدد بروید. برای مثال Command-4 شما را به چهارمین سربرگ از سمت چپ خواهد برد. همچنین می‌توانید به سربرگ‌های سنجاق شده نیز عددی خاص، تخصیص دهید.

۲۱٫ صفحات وب را در مرورگر Safari بی‌صدا کنید.
اخیراً صفحات وبی که به‌طور خودکار ویدیوها را پخش می‌کنند بسیار زیاد شده‌اند و چقدر خوب بود که می‌توانستیم با یک کلیک تمامی آن‌ها را بی‌صدا کنیم. در مرورگر Safari سیستم‌عامل El Capitan، می‌توانید این کار را انجام دهید. هر سربرگی که یک ویدیو در آن پخش می‌شود، یک بلندگوی آبی‌رنگ نیز در نوار آدرس خود دارد. اگر می‌خواهید تمام آن‌ها را بی‌صدا کنید، تنها بر روی آیکون بلندگو کلیک کنید. اگر کلیک کرده و کمی نگه‌دارید، فهرستی از تمامی سربرگ‌هایی که صدا پخش می‌کنند دیده می‌شود و می‌توانید از میان آن‌ها سربرگ‌های موردنظر برای بی‌صدا شدن را انتخاب کنید.

۲۲٫ پخش «AirPlay» ویدیو در مرورگر Safari
اپل ویژگی «AirPlay» را معرفی کرده تا راه‌حل مناسبی برای پخش صوت از صفحه کامپیوتر شما به روی یک Apple TV باشد؛ اما اگر بخواهد ویدیو را نیز پخش کنید کمی محدودیت دارید، چون باید آن را به‌صورت تمام صفحه پخش کرده و دیگر نمی‌توانید از کامپیوتر خود استفاده کنید. حالا «AirPlay» می‌تواند ویدیو را از مرورگر Safari نیز پخش کند. زمانی که یک ویدیو در حال پخش است، می‌توانید با فشردن دکمه «AirPlay» آن را بر روی هر دستگاهی که بخواهید، به نمایش درآورید.

۲۳٫ Safari content blockers
ویژگی «Safari Content Blockers» در سیستم‌عامل iOS 9 معرفی شد و ازآنجاکه OS X نیز این ویژگی را برای مدتی داشت، در سیستم‌عامل جدید کاملاً ارتقا یافته است. به دلیل اینکه لیست سیاه Ios را می‌توان روی OS X نیز استفاده کرد، بلاک کردن محتویات با سرعت بیشتری انجام‌شده و صفحات وب راحت‌تر بارگذاری می‌شوند.

۲۴٫ انتخاب فونت در Safari Reader
با Safari Reader می‌توانید به‌آسانی متن‌های آنلاین را بخوانید. این ویژگی قدیمی در نسخه جدید سیستم‌عامل ارتقا یافته است. حالا می‌توانید از میان چندین فونت و رنگ متفاوت، ویژگی‌های موردعلاقه خود را انتخاب کرده و تجربه خواندن خود را مدیریت کنید. دکمه «Aa» در نوار آدرس مرورگر Safari را بفشارید تا پس‌زمینه و فونت موردنظر خودتان را انتخاب کنید.

۲۵٫ کوچک کردن نوار حالت در مرورگر Safari
نوار حالت در مرورگر Safari در سیستم‌عامل El Capitan بسیار کوچک‌تر شده است. می‌توانید از مسیر View > Show Status Bar آن را فعال کنید. با انجام این کار، هر زمان که نشانگر موس بر روی یک لینک قرار گیرد، نوار ابزار در قسمت پایین، سمت چپ دیده خواهد شد.

۲۶٫ خطوط حمل‌ونقل را در اپ Maps ببینید.
نقشه‌های اپل هنوز هم مشکلات زیادی دارند؛ اما شرکت تمام تلاش خود را انجام داده تا آن‌ها را دقیق و قابل‌اعتماد کند. در سیستم‌عامل El Capitan، Apple Maps می‌تواند مسافت میان نقطه الف تا نقطه ب را با استفاده از سیستم حمل‌ونقل معین کند. به‌علاوه، می‌توانید مسیرهای خود را از کامپیوتر به گوشی بفرستید تا در حین حرکت آن‌ها را داشته باشید.
اپ Maps را باز کنید، بر روی «Directions» در نوار ابزار کلیک کرده و پس از واردکردن نقطه مبدأ و مقصد، «Transit» را انتخاب کنید. متأسفانه اطلاعات مسیرها برای بعضی مناطق در دسترس نیست، مثلاً، مسیرهای حمل‌ونقل برای سانفرانسیسکو نیویورک موجود است؛ اما برای لوس‌آنجلس هنوز در دسترس نیست.

۲۷٫ مسیرهای حمل‌ونقل را در Maps ببینید.
اگر می‌خواهید ببینید که یک خیابان به کجا منتهی می‌شود، اپ Maps در سیستم‌عامل جدید یک ویژگی مخصوص برای شما دارد. دکمه «Transit» در نوار ابزار را انتخاب کنید و Maps تمامی خطوط مترو، جاده و دیگر مسیرها را روی نقشه نشان خواهد داد. این خطوط تنها در شهرهایی به نمایش درمی‌آید که اطلاعات لازم برای آن وجود داشته باشد.

۲۸٫ چهره‌ها را به اپ Photos بیفزایید.
افزودن چهره‌ها در اپ Photos برای سیستم‌عامل El Capitan بسیار سریع‌تر و آسان‌تر شده است. هر زمان که عکسی بگیرید که چهره‌ای در آن باشد و بخواهید آن را تگ کنید، می‌توانید اپ Photos را در حالت جزییات باز کرده و بر روی کلید «i» کلیک کنید تا اطلاعات فایل نمایان گردد. سپس «Add Faces» را انتخاب کنید تا برنامه، چهره‌ها را شناسایی کند و دایره‌ای به دور آن‌ها رسم کند. سپس بر روی «Click to Name» کلیک کرده و می‌توانید برای هر چهره نامی اختصاص دهید.

۲۹٫ به‌طور دستی اطلاعات مکانی را در اپ Photos به عکس‌ها بیفزایید.
در اپ Photos نسخه ۱٫۰ نمی‌توانستید به‌صورت دستی، اطلاعات جغرافیایی را به‌عکس‌ها بیفزایید اما این ویژگی سال‌هاست که درگوشی‌های آیفون وجود دارد. البته فقدان این ویژگی مشکل زیادی ایجاد نمی‌کند؛ اما برای کسانی که گوشی تلفن همراهشان سیستم GPS ندارد و می‌خواهند اطلاعات مکانی عکس‌ها را ذخیره کنند، کمی آزاردهنده بود. این ویژگی در نسخه ۱٫۱ اپ Photos در سیستم‌عامل El Capitan بازگشته است. عکس موردنظر را انتخاب کرده، سپس «Click Assign a Location» را در پنل «Info» باز کنید و مکان موردنظر را تایپ کنید.

۳۰٫ دسترسی به ویرایش تصاویر در اپ Photos
سیستم‌عامل OS X Yosemite یک Extensions را معرفی کرده که کاربری‌های جدیدی به کامپیوترهای مک اضافه کرد. توسعه‌دهندگان می‌توانستند ویجت‌های Notification Center را با برنامه‌های خود متصل کنند یا برای مثال، به شما اجازه می‌دهند از بعضی از ویژگی‌های اپ‌های آن‌ها در برنامه‌های دیگر استفاده کنید.
در سیستم‌عامل El Capitan، اپل Extensions هایی به اپ Photos افزوده است که با استفاده از آن‌ها می‌توانید از ویژگی‌های جدید و ابزارهای ویرایش بدون اینکه از اپ خارج شوید استفاده کنید.

۳۱٫ آلبوم Screenshot در اپ Photos
سیستم‌عامل موبایلی iOS 9 آلبوم جدیدی برای Screenshot داشته و اپ Photos در OS X نیز ویژگی مشابهی دارد که با آن می‌توانید تمامی تصاویر Screenshot گرفته شده با گوشی یا Apple Watch خود را ببینید. برای دیدن این آلبوم، Albums > Screenshots را کلیک کنید. تمامی Screenshot های شما در این آلبوم قرار دارد.

۳۲٫ پوشه‌های Notes
حالا می‌توانید پوشه‌های متفاوتی برای سازمان‌دهی یادداشت‌های خود، بسازید. از آدرس View > Show Folders و «+ New Folder» را انتخاب کنید. ازاینجا می‌توانید نام پوشه را عوض کرده و یادداشت‌های خود را کشیده و در پوشه موردنظر قرار دهید. پوشه‌های شما با فضای ابری iCloud نیز همگام می‌شود.

۳۳٫ یادداشت‌های سربرگ دار
اپ Notes در سیستم‌عامل OS X کاملاً تغییر کرده ویژگی‌های جدیدی به آن اضافه‌شده است. یکی از مهم‌ترین ویژگی‌ها، توانایی دسته‌بندی محتویات است. در سیستم‌عامل El Capitan، متنی را انتخاب کنید، سپس بر روی دکمه «Aa» در نوار ابزار کلیک کرده تا فهرستی از استیل‌های گوناگون، از «Title» و «Heading» تا «Numbered List» نمایان گردد. با این کار دسته‌بندی یادداشت‌های شما بسیار آسان‌تر شده و همچنین می‌توانید آن‌ها را با فضای ابری iCloud یا گوشی تلفن همراه خود نیز همگام کنید.

۳۴٫ یادداشت‌های تازه حذف شده
در اپ Notes با ساده‌ترین روش می‌توانید یادداشت‌های قدیمی را حذف کنید. ممکن است عده‌ای بگویند که این کار بیش‌ازحد ساده است. خوشبختانه اگر بر روی Show Folders در نوار ابزار کلیک کنید، پوشه‌ای با نام «Recently Deleted» خواهید دید. در این پوشه یادداشت‌های حذف شده شما برای ۳۰ روز نگه‌داری می‌شود و به‌راحتی می تونید هرکدام را که بخواهید، بازیابی کنید.

۳۵٫ از اپ Notes به‌عنوان چک‌لیست استفاده کنید.
در گذشته اپ Notes شکل بسیار ساده‌ای داشت؛ اما حالا می‌توانید چک‌لیست‌های کامل و جامع بسازید... اگر بر روی دکمه «Checklist» در نوار ابزار کلیک کنید، به هر تعداد که بخواهید می‌توانید آیتم تیک دار بسازید. در هر یادداشت نیز با زدن دکمه «Checklist»، می‌توانید این کار را انجام دهید.

۳۶٫ فایل‌های پیوستی به یادداشت‌های خود بیفزایید.
می‌توانید هر فایلی که بخواهید را به یادداشت‌های خود اضافه کنید، تنها کافی است فایل را کشیده و در یادداشت موردنظر رها کنید. اگر یادداشت شما در iCloud نیز موجود باشد، می‌توانید از دستگاه‌های iCloud نیز به فایل پیوست شده دسترسی داشته باشید.

۳۷٫ URL ها را در اپ Notes ذخیره کنید.
به‌جز افزودن فایل‌ها به یادداشت‌ها، می‌توانید لینک‌هایی را با پیش‌نمایش و توضیحی کوتاه ذخیره کنید. برای افزودن یک لینک از مرورگر Safari به صفحه موردنظر خود بروید و سپس از بخش File > Share، Notes را انتخاب کنید، اگر مایل بودید توضیحی کوتاه اضافه کرده و آن را ذخیره کنید.

۳۸٫ طرح‌های خود را در Notes ببینید.
در اپ Notes در سیستم‌عامل iOS 9 می‌توانید طرح‌ها، عکس‌ها، نمودار و تقریباً هر چیزی مانند آن‌ها را باز کنید اما این امکان را در El Capitan در اختیار ندارید. بااین‌حال می‌توانید هر طرحی را که در اپ Notes در iOS کشیده‌اید را در کامپیوتر مک خود مشاهده کنید.

۳۹٫ یادداشت‌های Share Sheet
با آمدن نسخه‌های جدیدتر، ویژگی Share Sheet قدرت بیشتری پیدا کرده است. برای سیستم‌عامل El Capitan، اپل به شما این توانایی را داده که یادداشت‌های خود را مستقیماً در Share Sheet بنویسید. یک صفحه وب را در مرورگر Safari باز کنید، سپس دکمه Share و بعد از آن Notes را انتخاب کنید. با این کار پنجره کوچکی با لینکی به صفحه وب و مکانی برای واردکردن متن، نمایان می‌شود. یادداشت خود را وارد کنید و Save را بزنید، همچنین می‌توانید یکی از یادداشت‌های موجود را انتخاب کنید تا به لینک جدید الصاق گردد.

۴۰٫ یادآوری‌های Share Sheet
Share Sheet می‌تواند به‌طور مستقیم یادآوری‌هایی از برنامه یا صفحه وبی که همین الآن در آن هستید، بسازد. به سادگی Share > Reminders را انتخاب کنید. با این کار یادآوری جدیدی با لینکی به‌تمامی گزینه‌های موجود در اپ Reminders ساخته می‌شود.

۴۱٫ اعتبار سنجی دو فاکتوره
امنیت در حساب کاربری iCloud با سیستم‌عامل‌های OS X El Capitan و iOS 9 بسیار تقویت شده است. حالا می‌توانید حساب کاربری خود را با یک فاکتور دومرحله‌ای تقویت کنید؛ یعنی باید یک کد ۶ رقمی را از یک دستگاه متصل به iCloud خود وارد کنید تا بتوانید دستگاه جدیدی را به آن وصل کنید.
برای فعال‌سازی این ویژگی، مسیر System Preferences > iCloud > Account Details > Security را دنبال کرده و بر روی «Turn on Two-Factor Authentication» کلیک کنید.

۴۲٫ گزینه‌های جدید امنیتی برای خرید از App Store
مطمئناً دوست ندارید، سیستم‌عامل هر بار که می‌خواهید یک اپ رایگان را از App Store دانلود کنید، رمز عبور Apple ID شما را درخواست کند. در سیستم‌عامل OS X El Capitan، تنها یک‌بار رمز عبور خود را وارد کرده و به هر تعداد که بخواهید می‌توانید اپ رایگان دانلود کنید. به قسمت System Preferences > App Store بروید و تنظیمات لازمه را اعمال کنید. در مورد برنامه‌های کامپیوتر مک شما هر بار رمز عبور Apple ID شما را خواهد پرسید یا به شما زمانی ۱۵ دقیقه‌ای از موقع ورود به سیستم می‌دهد تا هرچه می‌خواهید دانلود کنید.

۴۳٫ ببینید کدام دستگاه‌ها از حساب کاربری iCloud شما استفاده می‌کند.
به خاطر ندارید که آیا با کامپیوتر کاری خود را به‌حساب کاربری iCloud واردشده‌اید یا خیر؟ در سیستم‌عامل OS X El Capitan، بخش System Preferences را باز کرده، iCloud، Account Details و Devices را انتخاب کنید. در اینجا، فهرستی از تمامی دستگاه‌هایی که به‌حساب کاربری iCloud شما متصل هستند را به همراه یک سری جزییات دیگر مشاهده می‌کنید. اگر نمی‌خواهید دستگاه خاصی به به‌حساب کاربری شما دسترسی داشته باشد، آن را انتخاب کرده و بر روی «Remove From Account» کلیک کنید.

۴۴٫ نشانگر موس را گم‌کرده‌اید؟ کافی است آن را تکان دهید.
نشان‌گر موس به‌راحتی در یک صفحه بزرگ و در میان صفحات باز شده گم می‌شود. برای پیدا کردن نشانگر موس خود، کافی است موس خود را سریعاً تکان دهید یا بر روی قسمت لمسی دست بکشید. زمانی که موس خود را سریعاً تکان دهید، نشانگر آن تغییر سایز داده و به‌راحتی پیدا می‌شود.

۴۵٫ گزینه کشیدن با سه انگشت
اگر قبلاً از گزینه کشیدن با سه انگشت در نسخه‌های قبلی سیستم‌عامل استفاده می‌کردید، ممکن است از پنهان شدن این ویژگی شگفت‌زده شوید. خوشبختانه می‌توانید به آدرس System Preferences > Accessibility > Mouse & Trackpad > Trackpad Options رفته و «Enable dragging» را انتخاب کرده و از منوی باز شده، «three finger drag» را انتخاب کنید. با فعال کردن آن می‌توانید با سه انگشت، پنجره‌های خود را جابجا کنید.

۴۶٫ کلیک بی‌صدا برای Force Touch
تمامی نوت‌بوک‌های جدید شرکت اپل مجهز به صفحه‌ای لمسی با قابلیت Force Touch هستند. این قابلیت برای اولین بار در Apple Watch معرفی شد. بعضی از کاربران واقعاً دوستش دارند، اما بسیاری از آن‌ها ترک‌پدی بی‌صدا می‌خواهند. برای بی‌صدا کردن آن به آدرس System Preferences > Trackpad > Point & Click بروید و «Silent clicking» را تیک بزنید.

۴۷٫ Disk Utility جدید را بررسی کنید
سیستم عمل El Capitan یک اپ کاملاً به‌روز شده Disk Utility دارد. نسخه جدید، اطلاعات کاملی در مورد دیسک‌ها نمی‌دهد؛ اما دیسک شما را به‌خوبی بررسی کرده و مشکلات آن را پیدا می‌کند.
زمانی که Disk Utility را باز کردید، یک بررسی کلی از درایوهای خود را مشاهده خواهید کرد. با کلیک بر روی هر بخش، محتویات آن مشخص خواهد شد و اگر بازهم به اطلاعات بیشتری احتیاج دارید بر روی دکمه Info در نوار ابزار کلیک کنید.

۴۸٫ ردیابی پرواز
اگر کسی شماره پروازی برای شما فرستاد یا اگر یکی از آن‌ها را در اپ Notes یا هر اپ دیگری داشتید، می‌توانید با کلیک بر روی آن اطلاعات پرواز موردنظر را ببینید. در کامپیوترهای MacBook نیز می‌توانید با «force-clicking» این اطلاعات را مشاهده کنید.

۴۹٫ نشانگر پیشرفت انتقال داده در iCloud Drive
iCloud Drive یکی از بهترین مکان‌ها برای ذخیره فایل‌هایی است که می‌خواهید در میان کلیه دستگاه‌های خود به اشتراک بگذارید. این اپ به‌خوبی با سیستم‌عامل iOS 9 کار می‌کند. هر زمان که فیلی را به پوشه iCloud Drive خود اضافه کردید، یک نشانگر همگام‌سازی را در بخش Finder خواهید دید که به شما دقیقاً می‌گوید که این همگام‌سازی چقدر زمان خواهد برد.

۵۰٫ انتخاب‌گر رنگ جدید
هر وقت خواستید رنگی را در OS X انتخاب کنید، متوجه می‌شوید که انتخاب‌گر رنگ به‌طور کامل بازطراحی و شامل ویژگی‌های جدیدی شده که مطمئناً از آن‌ها خوشتان می‌آید. وقتی انتخاب‌گر مدادی شکل را برمی‌دارید، متوجه می‌شوید که با رنگ‌ها و ظاهر جدیدی به‌روزرسانی شده است.

۵۱٫ ویجت Find Friends
در سیستم‌عامل El Capitan بهتر می‌توانید دوستان و خانواده خود را زیر نظر بگیرید، زیرا ویجت جدید در Notification Center می‌تواند آن‌ها را با استفاده از اپ Find Friends پیدا کند. برای استفاده از آن، Notification Center را باز کرده و «Edit» و «+» را از کنار ویجت Find Friends انتخاب کنید. با این کار، ویجت نگاهی به فعالیت‌های امروز Notification Center می‌اندازد. یک دوست در دسترس را انتخاب گنبد تا نقشه‌ای از مکان فعلی وی پدیدار شود.

۵۲٫ ویجت ماشین‌حساب
ویجت های ماشین‌حساب از زمان سیستم‌عامل Yosemite در بخش Notification Center (به‌صورت اپ کوچکی در بخش Today) وجود دارد. البته شرکت اپل تلاش کرده تا ماشین‌حساب مخصوص خود را بسازد. برای استفاده از آن، Notification Center را باز کنید، بر روی «Edit» کلیک کرده ویجت «Calculator» را اضافه کنید. حالا بخش Today می‌توانید از ویجت ماشین‌حساب برای کارهای خود استفاده کنید.

۵۳٫ تغییر نام دسته‌ای عکس‌ها
مدت‌زمان زیادی طول کشید؛ اما بالاخره اپ Photos به‌روزرسانی شد و شما می‌توانید تعداد زیادی از عکس هر را به‌طور هم‌زمان تغییر نام دهید (مانند اپلیکیشن iPhoto). Shift را نگه‌دارید، عکس‌های موردنظر را انتخاب کنید، در پنجره Inspector بر روی Add a Title کلیک کرده و یک عنوان انتخاب کنید.

۵۴٫ یادآوری‌هایی برای خودروها
احتمالاً می‌دانید که در اپ Reminders سیستم‌عامل El Capitan، می‌توانید یادآوری‌هایی برای مکان‌هایی خاص مانند خانه یا محل کار قرار دهید.
خب حالا می‌توانید اپ را طوری تنظیم کنید که وقتی یک خودروی جفت شده با دستگاه به آن متصل یا قطع شد، به شما اطلاع دهد.

۵۵٫ میان فایل‌های ضمیمه‌شده در اپ Notes جستجو کنید.
با اپ تغییریافته Notes، می‌توانید تمامی فایل‌های ضمیمه را با استفاده از ویژگی «Attachments Browser» تحت نظر داشته باشید و آن‌ها را به دسته‌هایی مانند Photo & Video، Sketches، Map Locations، Websites، Audio و Documents تقسیم کنید. تنها بر روی دکمه دوم در بالای پنجره Notes کلیک کنید تا این ویژگی را ببینید.

۵۶٫ گزینه‌های جدید مرتب‌سازی در اپ Photos
در اولین نسخه از اپ Photos در سیستم‌عامل El Capitan، مرتب‌سازی آلبوم‌ها تنها محدود به تاریخ بود، به این صورت که عکس‌های قدیمی‌تر، ابتدا نمایش داده می‌شدند؛ اما حالا با ارائه نسخه ۱٫۱ اپ Photos، علاوه بر تاریخ، می‌توانید عکس‌ها را بر اساس عنوان نیز مرتب کنید.

ارسال نظر