بررسی لپتاپ Sony VAIO Fit multi-flip

طی دو سال اخیر یکی از انواع محصولات شگفت انگیزی که به بازار عرضه شد و در مدت زمان کوتاهی شاهد رشد فوق العاده ای از او بودیم و توانست سهم قابل‌توجهی از بازار لوازم دیجیتالی را به خوبی در اختیار خود بگیرد، لپ‌تاپ‌های تبدیل‌پذیر و یا به اصطلاح Convertible هستند.

بررسی لپتاپ Sony VAIO Fit multi-flip

کلیک - در واقع تبدیل‌پذیر لپ‌تاپی با صفحه‌نمایش لمسی می باشد که به کمک یک مکانیسم سخت‌افزاری قادر است ، به سادگی و در هر زمانی که کاربر مایل باشد، به یک تبلت تبدیل شوند. کمپانی سونی در سال ۲۰۱۲،نخستین نسل از لپ‌تاپ‌های تبدیل‌پذیر خود را با نام VAIO Duo به بازار عرضه کرد. این مدل لپ تاپ ها به گونه ای طراحی شده بودند که از مکانیسم کشویی برای تبدیل شدن به تبلت استفاده می‌کردند. اما در شهر برلین نمایشگاه IFA 2013 برگزار شد، که در آن کمپانی سونی نسل جدیدی از تبدیل‌پذیرهای خود را با نام VAIO Fit multi-flip و در چهار سایز ۱۱، ۱۳، ۱۴ و ۱۵ اینچی معرفی و وارد بازار کرد که از مکانیسمی کاملا نوین و خلاقانه برای تبدیل به تبلت بهره می گیرند. این دستگاه‌های لوکس و مدرن مخصوص کاربرانی طراحی و ساخته شده‌اند که در جستجوی لپ‌تاپی باریک و سبک هستند که قادر باشند از آن به عنوان یک تبلت نیز استفاده کنند. ضمنا این کاربران حاضرند بهای زیاد آن را نیز پرداخت نمایند!

طراحی و ساخت

کمپانی سونی برای محصول تبدیل‌پذیر جدید خود از مکانیسمی خلاقانه و خارق العاده بهره برده است. در میان قاب پشتی دستگاه که از جنس آلومینیوم است یک نوار مشکی رنگ به کار برده که آن را به دو بخش تقسیم کرده است. وقتی که قفل سخت‌افزاری دستگاه بر روی حالت Release قرار داده شود، کاربر قادر است این قاب را از وسط خم کرده و با فشردن صفحه‌نمایش به جلو، آن را بر روی کیبورد خوابانده و به کمک دو عدد آهنربای قوی، لپ‌تاپ خود را به یک تبلت تبدیل نماید. این مکانیسم کاملا نوین است و قبل از این در هیچ لپ‌تاپ تبدیل‌پذیر دیگری از آن استفاده نشده بود. اکنون در حالی که بخاطر انجام نوآوری در این مکانیسم سونی را تحسین می کنیم، نمی‌توانیم آن را به راحتی مکانیسم‌های به کار رفته در محصولاتی مانند Lenovo IdeaPad Yoga و یا ASUS Taichi بدانیم و شاید مدت زمانی به طول خواهد انجامید که به کار با روند تبدیل‌پذیری VAIO Fit multi-flip عادت کنیم.

سونی در تولید VAIO Fit multi-flip بر خلاف VAIO Duo، ناچار شده است بیشتر قسمت‌ها را از پلاستیک بسازد و این برای کاهش وزن دستگاه است. در واقع فقط قاب پشت صفحه‌نمایش و قسمت استراحتگاه دست و پیرامون صفحه کلید از جنس آلومینیومی ساخته شده و سایر قسمت‌های دستگاه همه از جنس پلاستیک هستند. در کنار ضخامت باریک این لپ‌تاپ‌ها، این بدنه‌ی پلاستیکی موجب شده، تا مقاومت آن کمتر از سایر آلترابوک‌های مدرن باشد. ضربات جزئی ایجاد شده بر اثر حمل و نقل و مصارف روزانه، آسیبی به بدنه نمی‌رساند اما فشار به لولاها و یا شاسی دستگاه، موجب ایجاد فرورفتگی و پیچش در آن خواهد شد.

پورت‌ها و اتصالات

پورت‌ها و اتصالات سری VAIO Flip در مدل‌های گوناگون، با در نظر گرفتن اندازه و ابعاد صفحه‌نمایش، اندکی متفاوت هستند. تعدادی پورت USB 3.0، خروجی تصویری HDMI، پورت ترکیبی ورودی و خروجی صوتی و یک کارت‌خوان SD، پای ثابت تمامی مدل‌ها هستند ولی مدل‌های ۱۴ و ۱۵ اینچی، دارای پورت شبکه‌ی Ethernet نیز می باشند. افزون بر این، برای کاربرانی که تمایل دارند محصول VAIO Fit multi-flipرا به عنوان یک تبلت به کار ببرند، کمپانی سونی کلیدهای تنظیمات صدا را نیز بر روی لبه‌ی پشتی آن جاسازی کرده است.
سونی برای برقراری ارتباط بی‌سیم، افزون بر نسل چهارم بلوتوت و Wi-Fi با استاندارد a/b/g/n، سری VAIO Fit multi-flip را به NFC نیز مجهز نموده تا بتواند نقش یک تبلت را به طور کامل و بدون هیچ کمبودی ایفا نماید. کاربر با به کارگیری قابلیت ارتباط بی‌سیم NFC، بین لپ‌تاپ و گوشی هوشمند خود قادر است به سرعت به تبادل اطلاعات پرداخته و یا اینکه بلندگوهایی که از تکنولوژی NFC استفاده می کنند را به دستگاه خود وصل نماید.

صفحه‌نمایش و بلندگوها

همان‌گونه که در بخش نخست مطلب عنوان کردیم، سری VAIO Fit multi-flip در چهار مدل ۱۱، ۱۳، ۱۴ و ۱۵ اینچی تولید و به بازار عرضه شده‌اند. صرف نظر از اندازه صفحه نمایش، همه مدل‌ها از صفحات نمایش لمسی با تکنولوژی IPS و دقت Full HD بهره می برند.
وضوح، کیفیت و غلظت رنگ‌های ایجاد شده و روشنایی این صفحات بسیار تحسین برانگیز است و شما را محو تماشای خود خواهد کرد. افزون بر آن به لطف استفاده از تکنولوژی IPS، زوایای دید این صفحات نمایش، تقریبا در هر دو حالت افقی و عمودی فاقد هر گونه ایرادی می باشد.
تنها نقصی که در صفحه‌نمایش VAIO Fit multi-flip وجود دارد، براق و آینه‌ای بودن خود صفحه و قاب پیرامون آن است که موجب می‌شود تا استفاده از این لپ‌تاپ‌ها در فضاهای خارجی و در زیر تابش نور آفتاب، تقریبا برای کاربر غیر ممکن شود.

دو بلندگوی استریو در دو سوی استراحتگاه دست و بر روی لبه‌های سمت چپ و سمت راست، در نظر گرفته شده‌اند که از فناوری انحصاری +ClearAudio نیز بهره می برند. این بلندگوها نیز مانند بیشتر بلندگوهای آلترابوک و لپ‌تاپ‌های باریک و سبک، صدای آنچنان بلندی تولید نمی‌کنند و صدای بیس نیز تقریبا وجود ندارد، ولی وضوح و کیفیت صدا بسیار خوب است. احتمالا اگر به دنیای موسیقی علاقه‌مند هستید، ناچار خواهید بود تا در نهایت برای شنیدن موزیک، بلندگوهای خارجی و یا هدفون بکار ببرید.

کیبورد و تاچ پد

تمام کیبورد دستگاه از پلاستیک ساخته شده است بر خلاف فضای استراحتگاه دست و اطراف کیبورد که از جنس آلومینیوم برس خورده ساخته شده‌اند. در فضای بین کلیدها پلاستیک بکار رفته ، به شدت مستعد جذب چربی دست و اثرانگشت بوده و خیلی زود ظاهری کثیف پیدا خواهد کرد. افزون بر آن، وقتی که کلیدها را فشار میدهید وجود شاسی کاملا پلاستیکی کیبورد موجب می‌شود که فضای پیرامون کلید اندکی به سمت داخل فرو برود. علاوه بر آن آستانه و عمق کلیدها نیز کم است که موجب میشود تایپ کردن با VAIO Fit multi-flip چندان لذت بخش نباشد. کیبورد هیچ‌کدام از مدل‌ها متاسفانه دارای قسمت عددی جداگانه (Numpad) نیست که این موضوع دست کم در مدل‌های ۱۴ و ۱۵ اینچی، نقص به شمار میرود.

کیبورد VAIO Fit multi-flip نیز مثله بقیه لپ‌تاپ‌های لوکس و رده بالا، به نور پس زمینه تجهیز شده است اما متاسفانه برای خاموش یا روشن نمودن این ویژگی هیچ‌گونه کلید سخت‌افزاری‌ای تعبیه نشده است و تنها از طریق نرم‌افزار مربوطه می‌توان نسبت به فعال سازی آن اقدام نمود.

صفحه کلید سری VAIO Fit multi-flip در کل، جزو مزایای آن به شمار نمی آید و در صورتی که کارهای اصلی و روزمره‌ی شما شامل تایپ کردن است، این لپ‌تاپ‌ها چندان رضایت شما را جلب نخواهد کرد.
تاچ پد با روکشی مات و کاملا حساس در میان استراحتگاه فلزی دستگاه، قرار داده شده است که از فرمان‌های یک، دو و سه انگشتی پشتیبانی می‌کند. کلیدهای مجزا مانند بیشتر تاچ پدهای جدید، وجود ندارند و کل تاچ پد نقش کلیدهای سمت چپ و راستی را ایفا می‌نماد. کاربرانی که همواره ماوس‌های USB به کار می برند، برای غیرفعال کردن تاچ پد، قادر هستند با نگاه داشتن کلید Function و فشردن کلید F1، این عمل را انجام دهند.

قلم نوری

بعضی از مدل‌های سری VAIO Fit multi-flip توسط کمپانی سونی، به قلم‌های هوشمند مجهز شده اند. این امکان برای کسانی که می‌خواهند از دستگاه خود به عنوان یک تبلت استفاده کنند، یک ضرورت جانبی بسیار کاربردی و مفید به شمار می رود. این قلم دارای بدنه‌ای تماما آلومینیومی است و به خاطر داشتن طراحی ارگونومیکی، به سادگی در دست قرار می گیرد. قلم طراحی شده همراه این مدل‌ها، از قابلیت لمس شناور پشتیبانی می‌کند و صفحه‌نمایش قادر است آن را از فاصله‌ی یک سانتی‌متری تشخیص دهد.
به طور کلی، تجربه‌ی کار کردن با این قلم بسیار لذت‌بخش بوده و زمانی که به کار با آن عادت کنید، می‌توانید کارها و وظایف روزمره‌ی خود را به سرعت انجام دهید. افزون بر این داشتن قلم دیجیتالی، برای طراحان و گرافیست‌ها یک مزیت بزرگ به شمار می آید. متاسفانه هیچ‌گونه شیاری برای نگه‌داری قلم بر روی دستگاه توسط سونی تعبیه نشده است و به همین خاطر، در نگهداری آن باید دقت زیادی به کار ببرید.

عملکرد سخت‌افزاری و باتری

در کلیه مدل‌های سری VAIO multi-flip از نسل چهارم پردازنده‌های مرکزی Intel Core با کد Haswel به کار گرفته شده است. برای افزایش میزان شارژدهی باتری این لپ‌تاپ‌ها، کمپانی سونی ناچار شده تا از پردازنده‌های با ولتاژ پایین بهره ببرد. سری VAIO multi-flip با مدل‌های مختلف به بازار ارائه شده است که می‌توان در این مدل‌ها از پردازنده‌های Core i3 و بدون کارت گرافیک مجزا تا مدل‌هایی رده بالا با پردازنده‌های Core i7، کارت‌های گرافیکی مجزای NVIDIA GeForce GT 700M و حافظه‌های SSD، مشاهده کرد. سری VAIO multi-flip به دلیل وجود این تنوع مدلی توانسته است طیف گسترده‌ای از کاربران را با نیازها و بودجه‌های مختلف پاسخگو باشد.
در صورتی که کارهای روزمره‌ی شما معمولا به کار با نرم‌افزارهای آفیس، مرورگری اینترنت و تماشای ویدیو محدود می‌شود، مدل‌هایی با پردازنده‌ی Core i3 و پردازنده‌ی گرافیکی Intel HD 4400 برای شما کافی خواهد بود ولی در صورتی که برنامه‌نویسی می‌کنید، با نرم‌افزارهای مهندسی کار می کنید، و یا در کل به قدرت پردازشی بالایی نیاز دارید، مدل‌های با پردازنده‌های Core i5 و Core i7 برای شما مناسب‌تر خواهند بود. و در نهایت در صورتی که اجرای بازی‌های کامپیوتری و یا ویرایش عکس و ویدئو در شمار کارهای روزمره‌ی شماست، مدل‌های با کارت گرافیک مجزا و حافظه‌های SSD، برای شما بهترین انتخاب خواهند بود.

همه مدل‌های VAIO multi-flip از سیستم خنک‌کننده‌ای برای فن خود استفاده می کنند که از یک فن کوچک و مقداری فلز رسانای حرارت تشکیل شده است. در حالت عادی و هنگامی که بار محاسباتی چندانی بر روی دستگاه نیست، این فن با سرعت کمی چرخیده و صدای خاصی ایجاد نمی‌کند. در این حالت بدنه دستگاه نیز کاملا خنک است. اما فن خنک‌کننده در صورتی که پردازنده تحت فشار زیاد محاسباتی قرار گیرد، با سرعت زیادی شروع به چرخش می‌کند و صدای نسبتا زیادی تولید می‌نماید و بدنه (به ویژه بخش های بالای کیبورد) کاملا گرم می‌شود که این موضوع ممکن است تا حدی هم برای کاربر ناراحت کننده بشود. البته به دلیل فضای بیشتر در اطراف قطعات داخلی مدل‌های ۱۴ و ۱۵ اینچی، کمتر از مدل‌های ۱۱ و ۱۳ اینچی گرم می‌شوند.

سونی کلیه مدل‌های VAIO multi-flip را به باتری‌های غیرقابل تعویض ۴ سلولی لیتیوم-پلیمر مجهز کرده که ظرفیت این باتری با در نظر گرفتن اندازه صفحه نمایش، متفاوت است. شارژدهی باتری نیز با توجه به مدل پردازنده‌ی مرکزی و پردازنده‌ی گرافیکی متفاوت می باشد اما به طور کلی، با این لپ‌تاپ‌ها امکان کار کردن حدود ۵ ساعت مرورگری اینترنت با Wi-Fi را دارید که متاسفانه برای یک دستگاه لوکس و گران‌قیمت، چندان رضایت‌بخش نمی باشد.

جمع‌بندی

شرکت سونی در اواخر زمستان سال ۹۲، اعلام کرد که بخش کامپیوترهای شخصی خود یعنی VAIO که بیش از ۱۷ سال از عمر آن می‌گذرد را همراه با یک هزار کارمند و مدیران آن، به یک شرکت ژاپنی واگذار خواهد کرد و تمرکز خود را بر روی گوشی موبایل، تبلت و کنسول بازی قرار خواهد داد. پس احتمالا یکی از آخرین سری لپ‌تاپ‌های تولید شده توسط برند سونی VAIO multi-flip باشد. در هر حال، اگر ماجرا اینگونه باشد، نمی‌توان آن را پایان شکوهمندی برای شرکت سونی دانست. با توجه به قیمت بسیار بالایی که این لپ‌تاپ‌های تبدیل‌پذیر دارند، معایب آنها چندان قابل توجیه نیست. کیفیت تولیدشان به خوبی سایر لپ‌تاپ‌های سونی نیست، صفحه کلید چندان جذابی ندارند، شارژدهی باتری آن‌ها کم است و دارای سیستم خنک‌کننده‌ی جالبی نیستند. افزون بر همه اینها، مکانیسم تبدیل لپ‌تاپ به تبلت در این محصولات به کمی تبدیل نیاز دارد و نمی‌توان آن را برتر از مکانیسم تبدیل‌پذیرهایی مانند Lenovo ThinkPad Yoga و یا ASUS Taichi به حساب آورد. در هر صورت، نمی توان از مزایای این لپ‌تاپ‌ها نیز چشم‌پوشی نمود. تنها بخشی از مزایای VAIO multi-flip صفحه‌نمایش فوق‌العاده با کیفیت عالی، استراحتگاه و قاب پشتی آلومینیومی و پشتیبانی از ویژگی NFC می باشند. در صورتی که تصمیم به خرید یکی از مدل‌های VAIO multi-flip دارید، قطعا از خرید خود پشیمان نخواهید شد ولی بد نیست در مورد بقیه آلترابوک‌ها و تبدیل‌پذیرهای دیگر نیز کمی تحقیق کنید.

ارسال نظر