هدایت ابرکامپیوتر با مغز انسان

آیا تا قبل از این تصور می کردید که روزی بتوان با مغز خود یک ابرکامپیوتر را هدایت کنید؟

هدایت ابرکامپیوتر با مغز انسان

به گزرش کلیک، سازمان پروژه‌های تحقیقاتی‌ پیشرفته دفاعی امریکا( DARPA R&M شاخه‌ای در وزارت دفاع ایالات متحده) در هفته جاری از ساخت نسل جدید دستگاه عصبی قابل کاشت در مغز انسان برای اتصال مغز با ابر رایانه‌های پیشرفته خبر داد.
به عقیده بخش طراحی سیستم مهندسی‌ عصبی، هدف از این برنامه ایجاد یک پیشرفت چشمگیر در توانایی‌های فناوری عصبی موجود است که به واسطه ابتکار عمل در تحقیقات خصوصی و اجتماعی صورت می گیرد. هدف نهایی از این اقدام تولید یک دستگاه قابل کاشت درون مغز در ابعاد کمتر از یک سانتیمتر مکعب است.

darpa-brain-implant-1078x515

مشکل اساسی که DARPA برای حل آن تلاش می‌‌کند به انتقال داده‌ها مربوط می‌‌شود. مغز انسان ترکیبی‌ از یک سیستم با هزاران میلیون نورون است. اما امروزه اکثر ابر رایانه‌های پیشرفته نیز توان پردازش حجم زیادی از داده‌ها در هر ثانیه را دارند.
مقامات DARPA اعلام کرده اند که ترفند آنها ایجاد یک ارتباط موثر بین این دو سیستم است. دستگاه پیشنهادی می‌‌تواند زبان دیجیتالی سیستم‌های رایانه‌ای را به زبان الکترو شیمیایی قابل فهم برای مغز ترجمه کند.
فیلیپ آلولدا مدیر این برنامه در همین رابطه اظهار داشت: "امروزه بهترین سیستم‌های رباط مغز با رایانه مانند ابر رایانه‌ها تلاش می‌‌کنند تا با استفاده از مودم‌های قدیمی‌ با قابلیت ۳۰۰ علامت در ثانیه با هم ارتباط برقرار کنند."
تصور کنید وقتی‌ که ابزار ساخته شده توسط ما بتوانند واقعا پل ارتباطی‌ بین مغز انسان و دستگاه‌های الکترونیکی جدید برقرار کنند چه توانمندی هایی به ما افزوده می‌‌شود.
به استناد گزارش DARPA، رابط‌های عصبی تأیید شده موجود از ترکیب حدودا ۱۰۰ کانال ارتباطی‌ استفاده می‌‌کنند، و هر کانال مسئول ایجاد ارتباط با تراکمی از سیگنال های فرستاده شده از جانب ده‌ها هزار نورون است. هدف این برنامه گسترش سیستمی‌ است که در قسمت خاصی‌ از مغز انسان بتواند مستقیماً با بیش از یک میلیون نورون مختلف ارتباط بر قرار کند.
مقامات DARPA اعلام می‌‌کنند که برای رسیدن به این هدف اقدامات خاصی‌ لازم است. این سیستم نیازمند پیشرفت هایی یکپارچه در زمینه‌های مختلفی از جمله علوم عصبی، زیست شناسی‌ مصنوعی، لوازم الکترونیکی‌ با قدرت پائین، فوتونیک و تجهیزات پزشکی‌ است.
قابلیت‌های کاربردی این فناوری بسیار گسترده است، اما در کوتاه مدت DARPA امیدوار است که دستگاهی بسازد تا به اشخاص دارای اختلال شنوایی و بینائی کمک کند. برای مثال، این سیستم می‌‌تواند اطلاعات بصری و شنوایی را با شفافیت بالاتری نسبت به فناوری موجود به مغز منتقل کند.
برنامه طراحی سیستم مهندسی‌ عصبی بخشی از پروژه تحقیقات بر روی مغز با استفاده از نوآوری های پیشرفته در فناوری‌های عصبی است که در سال ۲۰۱۳ راه اندازی شد. برای مطالعه‌ بیشتر می‌‌توانید از وب سایت "DARPA" دیدن کنید.

منبع:phys

ارسال نظر