فضا بوی استیک سوخته می دهد!

فضا ممکن است خلاء بسیار بزرگی باشد اما فضانوردان ادعا می کنند این خلاء حاوی بو است.

فضا بوی استیک سوخته می دهد!

به گزارش کلیل، کسانی که این بو را استشمام کرده اند در میان رایحه های عجیب و غریبی که به خاطر داشتند آن را به بوی فلز گداخته، استیک، و بوی جوشکاری تشبیه کرده اند.

فضانورد ناسا اسکات کلی اعلام کرد: فضا بوی منحصر به فرد خود را دارد.

هر گاه فضاپیما در جایی مستقر می شود و دریچه دستگاه را باز می کنیم بوی منحصر به فردی از فضا به مشام می رسد.

زمانی که فضانوردان داخل دستگاه قرار دارند به وضوح نمی توانند بوی فضا را حس کنند. اما دان پتیت فضانورد ناسا آنچه خود و همکارانش استشمام کرده بودند را پس از بازگشت توصیف کرد: این بو بیشتر ازروی پارچه احساس می شد تا از روی فلز یا سطوح پلاستیکی. توصیف این بو سخت است. نمی توان معادل دقیقی برای این رایحه نام برد. بهترین توصیف من برای آن بوی فلز است که مرا به یاد دوران دانشجویی می اندازد چرا که در آن زمان تابستان ها ساعات طولانی از روز را به کار جوشکاری مشغول بودم که بنظرم شبیه به بوی فضا است.

لوئیس آلاماندولا مدیر آزمایشگاه فیزیک نجومی و شیمی نجومی در مرکز تحقیقات ناسا اعلام کرد: این بوی به دلیل هیدروکربن های آروماتیک پلی سیکلیک معلق در اطراف فضا است.

با توجه به گفته های شیمیدان کوین بودراکس از دانشگاه ایالتی آنجلو این هیدروکربن ها را می توان در دود سیگار، اگزوز ماشین ها و گاهی اوقات در مواد غذایی خیلی سرخ شده یافت.

اخبار علمی ناسا توضیح دیگری دارد: مواد وقتی در معرض خلاء فضا قرار می گیرند می توانند به شدت با اکسیژن واکنش کنند و به فضاپیما برگردند. هنگامی که شما مواد را در هوا می سوزانید همین فرایند رخ می دهد که اکسیداسیون نام دارد. (فقط با سرعت بسیار بالاتر) بنابراین این می تواند توضیحی برای بوی سوختگی موجود در فضا باشد.

منبع: techinsider

ارسال نظر