فضانوردان ایستگاه فضایی 1.5 تن زباله فضایی را در جو منتشر کردند

روز جمعه دو تن از فضانوردان ناسا یک کپسول پر شده با 1.5 تن زباله را هم زمان با اوج گرفتن ایستگاه فضایی بر فراز بولیوی، در جو منتشر کردند. روز شنبه، کپسول دوباره وارد جو شد و بدون ایجاد خطر بر فراز اقیانوس آرام سوزانده شد.

به گزارش کلیک، اوربیتال ای تی کای منبع ناسا در ماه دسامبر، کپسولی پر از غذا، لباس و محصولات دیگر را در ایستگاه فضایی پرتاب کرد. فضانوردان اشیاء قیمتی را از کپسول خارج کردند و سپس آن را با زباله و تجهیزات قدیمی پر کردند تا آن را بسوزانند.
فرمانده اسکات کلی و تیموتی کوپرا (آمریکایی های سوار بر فضا پیما)، دستورات کامپیوتری را برای آزاد کردن ماکیان ارسال کردند. نمایی از ارتفاع 250 مایلی، کپسولی را نشان داد که به آرامی به سمت عقب در حرکت بود و دو بال خورشیدی دوار آن همانند چترهای بازی به نظر می رسیدند.
کلی، کسی که کمتر از ۲ هفته از اتمام ماموریت یکساله و بی سابقه وی برای ناسا می گذرد، از افرادی که بر روی ماکیان (این وسیله فوق العاده) کار کردند، نهایت تشکر را کرد و گفت: این یک افتخار است. به گفتۀ مسئول کنترل مأموریت، این یک عمل زیبا بود.
گزارش های بیشتر حاکی از آن است که اوربیتال ای تی کا که مقر آن در ایالت ویرجینیا است، قصد دارد که اواخر ماه آینده ماکیان دیگری با تجهیزات بیشتر را از کیپ کاناورال فلوریدا به فضا پرتاب کند. این پرواز به علت کپک های سیاهی که برخی از کیسه های حمل بار را آلوده کرده بود، چند هفته به تعویق افتاد و تکنسین ها باید همه چیز را ضد عفونی می کردند.
و اما اسپیس ایکس یکی دیگر از حاملان محموله های تجاری برای ناسا است که قصد دارد در چند ماه آینده پرتابی را ترتیب دهد. این شرکت در تلاش است تا باری دیگر پس از حادثه ای که تابستان گذشته در پرتاب آن رخ داد، به مسیر خود بازگردد.
ناسا محموله ایستگاه فضایی را به سازمان تجارت خصوصی تحویل داده و حال می تواند بر فرستادن فضانوردان به فراتر از مدار پائینی زمین، یعنی مریخ، متمرکز شود. ناسا امیدوار است بتواند در سال آینده همین کار را با خدمه ایستگاه فضایی تکرار کند. در حال حاضر، فضانوردان ایالات متحده امریکا با فضاپیماهای روسی سفر می کنند.

منبع:msn

ارسال نظر