موفقیت موشک SpaceX و قرار دادن ده ماهواره مخابراتی در مدار زمین

کلیک – یک موشک SpaceX توانست ۱۰ ماهواره مخابراتی را روز یکشنبه از کالیفرنیا در مدار زمین قرار دهد. این در حالی است که دو روز قبل از آن یعنی روز جمعه نیز توانست از فلوریدا یک ماهواره راه اندازی کند.

موفقیت موشک SpaceX و قرار دادن ده ماهواره مخابراتی در مدار زمین

موشک فالکون ۹ نیز در ساعت ۱:۲۵ بعد از ظهر توانست از پایگاه نیروی هوایی وندنبرگ در بخش شمال غرب لس آنجلس در هوایی مه آلود با موفقیت پرتاب شد. این موشک حامل دومین دسته از ماهواره های مخابراتی مخصوص Lridium که قرار است ناوگان در مدار خود را با نسل جدیدی از ماهواره ها جایگزین نماید، بوده است. در حدود ۷ دقیقه بعد ازپرتاب این موشک، تقویت کننده مرحله اول موشک از آن جدا شده و به سمت زمین برگشت که در نهایت بر روی یک کشتی شناور در اقیانوس آرام قرار گرفته است. این در حالی بود که تقویت کننده مرحله دوم موشک، همچنان موشک را به سمت مدار زمین به حرکت در می آورد.

موشک فالکون ۹ که با خود ماهواره مخابراتی برای کشور بلغارستان حمل می کرد با روز جمعه گذشته با موفقیت توانست از کیپ ماناورال فلوریدا پرتاب شود و ماهواره را در مدار زمین قرار دهد. اولین استیج از این موشک بعد از نشستن بر روی یک هواپیمای بدون سرنشین در اقیانوس اطلس دریافت شد. الون ماسک میلیاردر معروف و موسس هاوتورن معتقد استفاده مجدد از اجزای این موشک ها که معمولاً برای پرتاب ماهواره ها مورد استفاده قرار می گیرند می تواند به نوعی بازگشت هزینه های انجام شده برای پرتاب موشک ها به فضا باشد.

Iridium قصد دارد تا در حدود ۷۵ ماهواره مخابراتی جدید را برای سیستم های مخابراتی خود در زمینه داده ها و صداهای سیار تا اواسط سال ۲۰۱۸ میلادی در مدار زمین قرار دهد. این ماهواره ها قرار است همگی توسط موشک های SpaceX به سمت مدار زمین پرتاب شوند. تلاش ۳ میلیارد دلاری شرکت مکلین در ویرجینیا برای قرار دان ۶۶ ماهواره مخابراتی در مدار زمین باعث شده است تا از آن ها برای سال ها در مقاصد مختلف استفاده شود. برخی از این ماهواره های مخابراتی جدید در کنار ماهواره های قدیمی قرار است تنها در حالت آماده به کار یا همان استند بای قرار گیرند تا در مواقع لزوم از آن ها استفاده شود.

بر اساس گفته های مت دش رییس Iridium روند تعویض و یا تعمیر ماهواره های قدیمی از چندی پیش آغاز شده است. برخی از ماهواره های قدیمی به مدارهای پایینی تر انتقال داده شده اند تا از سوخت باقیمانده آن ها و همچنین پانل های خورشیدی بکار رفته در آن به استفاده حداکثری برسد و گس آن بعد از بازگشت به جو زمین سوزانده شوند. به گفته دش اولین بازگشت این ماهواره ها در روز ۱۱ ژوئن یعنی حدود ۱۶ روز پیش اتفاق افتاده است.

دش همچنین در ادامه افزوده است که این ماهواره در حدود بیش از ۲۰ سال خدمات ارائه کرده اند و زمان آن فرا رسیده بود تا ماهواره های جدید با تکنولوژی های جدیدتر جایگزین آن ها شوند. بنا بر اخبار منتشر شده ماهواره های جدید قرار است برای مقاصدی همچون حمل و نقل مشترک فضایی، ردیابی، نظارت و ایمنی به خصوص برای پروازهایی که بر فراز اقیانوس ها انجام می شوند، استفاده شوند.

بر اساس گفته های رییس ایرون، دان توماس، به جرات می توان گفت که با موج جدیدی از تغییرات در زمینه کنترل ترافیک هوایی روبرو هستیم. اما نکته مهم در خصوص استفاده از این تکنولوژی ها است که هواپیماها نیز می بایست مجهز به تجهیزات خاصی باشند. برنامه بعدی Iridium، پایان دادن به برنامه Iridium Flares است که علاقه مندان به حوزه هوا و فضا سال هاست منتظر محقق شدن آن هستند.

ارسال نظر