تجربه جالب تماشای بارش شهاب سنگی "پرسیدز" از قلب فضا

همه چیز به زاویه دید ما انسان‌ها بستگی دارد! در حالی که همه آدم‌ها از پایین به بالا و به آسمان نگاه می‌کنند، فضانوردان در حال نگاه کردن به پایین هستند. همین امر باعث داشتن زاویه دید متفاوتی می شود.

تجربه جالب تماشای بارش شهاب سنگی "پرسیدز" از قلب فضا

به گزارش کلیک، اگر شما هم جزو آن ۸۰ درصد جمعیت کره زمین هستید که به علت زندگی در منطقه‌ای که آلودگی نوری زیادی دارد نمی‌توانید ستاره‌ها را ببینید، احتمالاً شما هم نتوانسته‌اید چیز زیادی از بارش شهاب‌سنگ‌های "پرسیدز" (Perseids) طی این آخر هفته ببینید. اما نگران نباشید! چون افرادی که در مناطقی با آلودگی نوری کمتر هم زندگی می‌کنند، اطمینان داده‌اند که به هیچ‌وجه نمی‌شد دید کاملی نسبت به رویدادی که مایل‌ها دورتر از سطح سیاره ما رخ می‌دادg داشت.

بدون وجود ابرهای نگران‌کننده و یا سایر شرایط مزاحم برای رصد، فضانوردان ISS تصمیم گرفتند که یک دوربین فوق حساس و با جزئیات بسیار دقیق را در تجهیزات تحقیقاتی مشاهده پنجره‌ای (Window Observational Research Facility) قرار دهند و نیازی به گفتن نیست که این دوربین چندین عکس بی نظیر را ثبت کرده است.

از روز ۱۰ آگوست امسال، خدمه ایستگاه فضایی بین‌المللی، متوجه مقداری فعالیت در بارش شهاب سنگ "پرسیدز" شدند و پیش از آن و در ماه جولای نیز، این گروه از یک شهاب سنگ از گروه شهاب‌سنگ‌های Delta Aquarids که بر فراز اقیانوس آرام در حال پرواز بود، عکس گرفت. ارزش زیبایی‌شناسی این تصاویر بسیار بالاست ولی با این وجود، دانشمندان در حال جمع‌آوری اطلاعات ارزشمند از این تصاویر هستند.

به عنوان مثال، با اندازه‌گیری طول‌موج‌های نوری که این شهاب‌سنگ‌ها طی سوختن از خود ساطع می‌کنند، دانشمندان می‌توانند اطلاعاتی را درباره ترکیبات، گسترش و مبدأ این شهاب‌سنگ‌ها به دست آورند. البته قطعاً اندازه‌گیری برخی از این اطلاعات از روی زمین هم ممکن است، با این حال، همان‌طور که مجله اکتشافات (Discover Magazine) اشاره کرده است "اختلالات اتمسفری که موجب بروز انحراف مشاهدات طیفی و طیف‌سنجی می‌شوند، در فضا کمتر است."

همچنین دوربین پیشرفته‌ای که خدمه ایستگاه فضایی بین‌المللی (ISS) از آن بهره برده‌اند، قادر است تا کوچک‌ترین ذرات غبار ستاره‌ای را نیز که در صورت استفاده از دوربین‌های دیگر قابل مشاهده نیستند، ثبت کند.

تعداد بسیار زیادی عکس توسط ایستگاه فضایی بین المللی از پرسیدز گرفته شده است چرا که این ایستگاه فضایی ۱۶ بار در روز دور زمین می‌چرخد و در نتیجه زمان بسیار زیادی (اگر بخواهیم دقیق بگوییم، معادل ۹ ساعت) برای مشاهده و ثبت تصویر دارد. پس اگر IRL این بارش شهاب‌سنگی را از دست داده‌اید، دیدن این تصاویر خالی از لطف نیست!

ارسال نظر