فرود ششمین موشک Falcon 9 روی سکوی زمینی

رسانه کلیک - ششمین موشک از سری موشک‌های Falcon 9 شرکت اسپیس ایکس (SpaceX) با موفقیت بر روی پایگاه زمینی کیپ کاناورال سواحل فلوریدا فرود آمد.

فرود ششمین موشک Falcon 9 روی سکوی زمینی

یکی از موشک‌های Falcon 9 شرکت SpaceX که به فضا پرتاب شده بود، بعد از ظهر دیروز با موفقیت روی زمین فرود آمد. این موشک از کیپ کاناورال فلوریدا، در ساعت ۱۲:۳۱ بعد از ظهر به ایستگاه فضایی بین المللی منتقل شد. موشک Falcon 9 در حدود ۸ دقیقه بر پایگاه کیپ کاناورال سواحل فلوریدا فرود آمد.

این فرود موفقیت آمیز، چهاردهمین فرود بی عیب و نقص موشکی شرکت SpaceX و ششمین فرود موفقیت آمیز از فرود‌های موشک Falcon 9 به شمار می‌آید.

شرکت SpaceX هنوز در فرود‌های زمینی‌اش موشکی را از دست نداده در حالی که این شرکت چندین وسیله نقلیه را در فرود‌های اقیانوسی از دست داده است چرا که تجهیزات و وسایل نقلیه شرکت SpaceX حین فرود اقیانوسی بر روی کشتی‌های هوافضایی بدون سرنشین دچار مشکل شده‌اند و فرود موفقیت‌آمیزی را به همراه نداشته‌اند. با این وجود تمامی شش موشک Falcon 9 شرکت SpaceX در منطقه زمینی Landing Zone 1 کیپ کاناورال سواحل فلوریدا با موفقیت فرود آمده‌اند.

گفتنی است؛ در گذشته بعد از ارسال راکت‌ها به فضا، برنامه‌ای برای فرود آنها وجود نداشت و راکت‌ها بعد از انجام ماموریت خود وارد اقیانوس می‌شدند. اما اسپیس ایکس با بازیابی فالکون ۹، از هزینه تقریبی ۶۲ میلیون دلار برای تولید هر راکت جدید جلوگیری کرده است. انتظار می‌رود این شرکت در ماه اکتبر، یکی از این راکت‌ها را آزمایش و توانایی آنها را برای پرتاب دوباره بسنجد.

1th pic

ایلان ماسک، مدیرعامل و موسس شرکت SpaceX در توییترش نوشته است که تغییراتی روی خود موشک‌ها انجام شده بود و آزمایش‌های سنگین‌تر و جدیدی روی فالکن ۹ با موفقیت انجام شد این آزمایشات توانایی موشک‌ها را مشخص کرده‌اند.

در ابتدا گفته شده بود که این موشک می‌تواند محموله‌هایی با وزن ۲۹ هزار پوند (۱۳ هزار کیلوگرم) را به خارج از جو زمین حمل کند. بر اساس مشخصات جدیدی که SpaceX منتشر کرده، این میزان به ۵۰ هزار پوند (۲۲ هزار کیلوگرم) افزایش یافته است.

این شرکت هم‌چنین ادعا کرده است که موشک فالکن ۹ می‌تواند محموله‌ای با وزن ۸۸۶۰ پوند (۴ هزار کیلوگرم) را به سیاره‌ مریخ بفرستد.

ماسک همچنین گفت که اعداد و ارقام منتشر شده بدون احتساب فرود موشک‌ها محاسبه شده‌اند. به عبارت دیگر اگر حداکثر میزان بار را روی موشک‌ها قرار دهید، نمی‌توانید موشک را فرود بیاورید.

طبق گفته‌ مدیرعامل SpaceX، اگر بخواهند موشک‌ها را فرود بیاورند و دوباره از آن‌ها استفاده کنند، از حداکثر توانایی حمل بار توسط موشک‌ها، ۳۰ تا ۴۰ درصد کاسته می شود.

2th pic

پس از رکورد جالب توجه شرکت SpaceX و پرتاب سه راکت در بازه زمانی کمتر از دو هفته، این شرکت حدود یک ماه را به استراحت پرداخت و عملیات تعمیر و نگهداری سکوهای پرتاب مرکز فضایی کیپ کاناورال را آغاز کرد. این کمپانی در ماموریت دیروز خود، محموله ای به وزن حدود ۳ تن شامل اقلام ضروری و تجهیزات علمی را برای ساکنین ایستگاه فضایی بین المللی ارسال کرد.

کپسول حمل بار دراگون که هم اکنون در مدار زمین به سر می برد، روز چهارشنبه به ISS متصل شده و عملیات بازگشایی آن هم روز پنجشنبه انجام می شود؛ البته شاید این بار فضانوردان کمی عجله کنند تا زودتر به بستنی های مخصوص موجود در این محموله دست یابند.

لازم به ذکر است؛ اسپیس اکس در سال جاری میلادی تا به امروز ۱۱ پرتاب را انجام داده که همین حالا هم سه پرتاب بیشتر از ماموریت های سال گذشته آنهاست و به نظر می رسد تا پایان سال ۲۰۱۷ شاهد رکورد خیره کننده ای از کمپانی فضایی ایلان ماسک باشیم.

همزمان با فرود موفقیت‌آمیز راکت فضایی فالکون ۹، فضاپیمای دراگن نیز وارد مدار زمین شد و انتظار می‌رود تا روز پنچشنبه در ایستگاه فضایی بین المللی فرود بیاید.

ارسال نظر