موشک فالکون ۹ با موفقیت به فضا پرتاب شد

کلیک - شرکت اسپیس ایکس روز جمعه یک موشک فالکون ۹ را با موفقیت به مدار فرستاد تا ماموریت BulgariaSat-1 خود را آغاز کند. این موشک قبلا طی ماموریت دیگری استفاده شده و به زمین بازگشته بود.

موشک فالکون ۹ با موفقیت به فضا پرتاب شد

در این پرتاب از همان موتور تقویت کننده یک مرحله ای استفاده شد که برای اولین بار در ماه ژانویه امسال طی ماموریت Iridium Communications به کار گرفته شده بود. فالکون ۹ پس از انجام موفقیت این ماموریت به زمین بازگشت و موتور یک مرحله ای آن بازیابی و ترمیم شد.

ماموریت روز جمعه این موشک قرار دادن اولین ماهواره مخابراتی بلژیک در مدار زمین ثابت بود. این ماهواره ضمن برقراری و گسترش شبکه های ارتباطی می تواند به پخش سیگنال های HDTV برای مشتریان این نوع تلویزیون در بخش هایی از اروپا اقدام کند. شرکت آمریکایی SSL وظیفه ساخت این ماهواره را بر عهده داشته است.

این موشک پس از پایان ماموریت خود، با موفقیت در کشتی بدون سرنشین اسپیس ایکس در اقیانوس اطلس فرود آمد. در حقیقت این اولین موشک اسپیس ایکس است که توانسته با موفقیت در دو کشتی مخصوص فرود این شرکت به زمین بنشیند. همچنین به دلیل شرایط خاص پرتاب، بازگشت و نشستن این موشک به زمین را می توان یکی از دشوار ترین فرود های موفق اسپیس ایکس تا به امروز دانست.

پیش از شروع عملیات، ایلان ماسک، بنیانگذار و مدیر عامل اسپیس ایکس، در توییتر خود هشدار داده بود که این موشک فالکون ۹ به دلیل گرمای زیاد هوا در هنگام بازگشت به زمین متحمل بالاترین فشار ثبت شده تا به امروز خواهد شد و احتمال بازیابی موفقیت آمیز آن برای استفاده در دفعات بعد بسیار کم است. در واقع ماسک گفته بود که به احتمال فراوان موشک به سلامت باز نمی گردد.

پرتاب انجام شده از پایگاه فضایی Pad 39A کندی، دومین مرتبه ای محسوب می شود که یک موشک مداری دو بار مورد استفاده قرار می گیرد. اولین بار اسپیس ایکس در ماه مارس از یک موشک فالکون ۹ بازیابی شده با موفقیت استفاده کرد.

ماموریت اصلی این موشک نیز با موفقیت انجام شد و اسپیس ایکس ماهواره BulgariaSat-1 را طبق برنامه در مدار زمین ثابت قرار داد. ماموریت بعدی این شرکت Iridium-2 خواهد بود که در روز شنبه ۲۵ ژوئن انجام می شود.

ارسال نظر