اسپلینتر، پیشرو در تولید خودروهای اسپرت و قدرتمند چوبی

در گذشته یک بار از چوب برای ساختن ماشین استفاده شده بود ولی امروزه انتظار می رود که یک ماشین چوبی در جعبه اسباب بازی پیدا شود تا در یک گاراژ ماشین و یا نمایشگاه مدرن ماشین های اسپرت و حرفه ای

اسپلینتر، پیشرو در تولید خودروهای اسپرت و قدرتمند چوبی

"جو هارمون" سرپرست تیم عملکردی این پروژه حدود 5 سال برای ساخت و طراحی این ماشین ها به تحقیق و بررسی پرداخته است. این ماشین جذاب و وسوسه انگیز منبع تامین توان خود را از شورلت LS7 به اقتباس گرفته است. سایر اجزای ماشین مثل پیشرانه حرکتی، گیج های اندازه گیری، بست های مختلف داخل ماشین و بعضی قسمت های موتوری، لاستیک ها و رینگ ها اکثرا از کامپوزیت چوبی ساخته شده است.

"جو هارمون" این موضوع را به عنوان پروژه فارغ التحصیلی خود از دانشگاه کارولینای شمالی انتخاب و بیان کرد که این کار رویای بلند مدت زندگی او بوده و مدت هاست که قصد استفاده از چوب برای ساخت بعضی قطعات و اجزای ماشین داشته تا به این وسیله بتواند محدودیت ها را پشت سر بگذارد.

splintercar-8

نکته ای که باعث می شود اسپلینتر از سایر ماشین های چوبی متمایز کند، ظاهر و طراحی زیبا و فوق العاده آن است که به شما احساس یک ماشین سوپر اسپرت را می دهد، همچنین موتور شورلت LS7 آن به حسن و مزیت های این ماشین افزوده است. این موتور از یک منیفلد ورودی هوا با 8 دریچه و یک میل بادامک که مخصوصا برای این نوع ماشین طراحی شده برخوردار است. سیستم اگزوز کاملا دست ساز و توان موتور برابر با 522 کیلو وات و یا 700 bhp است. همچنین این موتور منحصر به فرد شورلت، هم از وزن سبکی برخوردار است و هم از نظر سایز و اندازه کوچک است تا براحتی در ماشین جای بگیرد و قدرتی باورنکردنی را برای ماشین به ارمغان بیاورد.

جعبه دنده 6 سرعته با قابلیت عوض کردن دستی دنده و برخورداری از کالیپرهای ترمز 6 پیستونه برای چرخ های جلو و 2 پیستونه برای چرخ های عقب ماشین، تنها اجزا و قطعات ماشین هستند که با انتقادهایی روبرو بودند که از چوب ساخته نشدند ولی به نسبت از سیستم های دست اول و مناسبی برای این قسمت ها استفاده شده است که ضریب اطمینان و ایمنی مناسبی برای سیستم های مورد نظر را فراهم کند.

splintercar-7

تمام بدنه و اتاق ماشین تقریبا از یک سری لمینت های خم کاری و قالب زده شده به صورت تکه های پازل درست شده اند، به صورتی که می توان آن ها را به صورت دستی مونتاژ و سر هم کرد و قالب ها را کنار هم قرار داد تا ساختار کلی بدنه تشکیل داده شود.

سیستم فرمان پذیری ماشین از یک میله و پینیون چند تکه به نسبت 12:1 تشکیل شده است. بازوها و سیستم های جلویی تعلیق ماشین به صورت حرف "A" از چوب و بازوهای نامساوی تشکیل شده که ارتفاع و اندازه آن ها قابل تغییر هستند و همچنین فنرهای مورد استفاده برای ماشین نیز متغییر است که این ویژگی به این منظور در نظر گرفته شده است تا ضربه های مختلف از سبک تا سنگین را بتواند جذب کند و دامنه وسیعی را برای پشتیبانی سیستم تعلیق را پوشش دهد.

splintercar-5

لاستیک های ماشین از کمپانی میشلن تهیه می شود و روی یک رینگ سه تیکه آلومینومی با روکش چوب سوار می شود. قابل توجه است که قسمت مرکزی این رینگ از چوب بلوط ساخته شده و رنگ رینگ ماشین از دو قسمت داخلی و بیرونی تشکیل شده که قسمت بیرونی رنگ گردویی سوخته و قسمت درونی رنگ آلبالویی سوخته دارد. به طور مستقل برای هر چرخ 275 قطعه در نظر گرفته شده است که تمامی آن ها با هم یک چرخ ماشین را تشکیل می دهند.

splintercar-6

یک پارچه از ترکیب روکش و نوار های پوسته ی چوب آلبالو و دانه های گیاه بالسا با دو دستگاه ماشین ریسندگی تهیه و بافته شده که ترکیب انحنای نمای خارجی را تشکیل می دهد و به طرزی ماهرانه و هنرمندانه توسط تیم طراحی و ساخت این پارچه بدنه ی خارجی ماشین را پوشانده و طرحی زیبا، شیک و جذابی را به ماشین بخشیده و زیبایی آن را دوچندان کرده است.

برای مونتاژ و تولید این محصول از انواع چسب های مختلف و بسیاری مانند: اپوکسی، اورتان، فرم آلدهید اوره و پلی وینیل استات استفده شد که قطعات و اجزای مختلف ماشین را با استحکام و ایمنی مورد نظر کنار هم قرار بگیرند.

کل وزن ماشین 1360 کیلوگرم است و چون تقریبا تمام ماشین از چوب ساخته شده دامنه ی تغییرات وزنی آن نسبت به ماشین هایی که از استیل یا آلومینیوم ساخته می شود از انعطاف پذیری بیشتری برخوردار است و در تولیدات بعدی می توان به وزن های پایین تر و یا حتی بالاتری از این ماشین تقریبا تمام چوبی دست یافت.

splintercar-4

زمان جنگ جهانی دوم نزدیک به نصف اسپانسر و کانون های تبلیغاتی های آن زمان، همه ی توان و تلاش خود را برای ساخت هواپیماهایی صرف کردند که تقریبا تمامی قطعات آن از چوب ساخته می شد و این هواپیما ها به اسم "حشره ی هاویلندی" شناخته می شدند. اینگونه هواپیما ها از دو موتور V12 کمپانی رولزرویس برخوردار بودند که در زمان خود بهترین و سریعترین موتورهای پیستونی برای هواپیماهای زمان خود بود.

ارسال نظر