شکست، لازمه پیروزی کسب و کارهای نوپا/ از هر 10 استارتاپ 9 مورد شکست می‌خورد!

رسانه کلیک - شکست کسب و کارهای نوپا در همه جای دنیا امری عادی به حساب می آید، به طوری که طبق آمارهای منتشر شده از سوی وب‌سایت‌های معتبری چون fortune از هر 10 استارتاپ، 9 مورد با شکست مواجه می‌شود.

شکست، لازمه پیروزی کسب و کارهای نوپا/ از هر 10 استارتاپ 9 مورد شکست می‌خورد!

در این مطلب قصد داریم بیشتر در مورد شکست کسب و کارهای نوپا توضیح دهیم. شکست لازمه پیروزی است، اما آیا هر شکستی مناسب است؟ چه عواملی می‌تواند کمک کند که یک شکست ارزشمند باشد؟

تبدیل حدس به واقعیت

برای شروع در مورد حدس‌ها صحبت می‌کنیم، قبل از آغاز هر کسب‌وکاری بنیان‌گذاران آن در ذهن خود دارای حدس و گمان‌هایی هستند. اینکه این حدس‌ها چگونه به ذهن این افراد خطور کرده‌اند، جای بحث دارد اما هر چه که باشد حدس تا واقعیت فاصله دارد. یکی از ارزشمندترین شکست‌ها زمانی اتفاق می‌افتد که حدس ما در عمل درست نباشد. شاید از خودتان بپرسید که این شکست خوبی است یا خیر؟ چطور باید گفت این شکست ارزشمند است؟

پاسخ ساده است. شما بعد از شکست به یک دانش واقعی دست‌یافته‌اید. این بار راه گذشته را می‌دانید و مطمئناً در آن قدم برنمی‌دارید. هر تعداد از حدس‌های شما که به واقعیت تبدیل نشده باشند دانشی هستند که می‌توانند شما را در ادامه مسیر یاری کنند.

شناخت مشتری

گاهی اوقات حدس شما به واقعیت تبدیل می‌شود، اما این واقعیت آن چیزی نیست که مشتری شما انتظار دارد. در این حالت هم شما شکست‌ خورده‌اید، اما این بار هم این شکست می‌تواند ارزشمند باشد. به‌ طور کلی هر جا که شکست موجب ایجاد دانش برای شما شود ارزشمند است. وقتی شناخت بهتری از مشتری به دست آورده‌اید، در مرحله بعدی با این دانش می‌توانید محصولی تولید کنید که موردپسند مشتری است.

توان اجرایی گروه

روزهای اولیه، گروه شما متشکل از یکی دونفری است که احتمالاً توانایی‌های خاص در آن‌ها وجود دارد. ممکن است طبق زمان‌بندی نتیجه مدنظر را به دست نیاورید. در این حالت نوع دیگری از شکست کسب و کارهای نوپا اتفاق افتاده است. شما در مورد توانایی تک‌تک افراد گروه اطمینان حاصل کرده بودید، اما آیا این گروه در کنار هم امکان انجام کارهای محوله را دارند. آیا نمود تیمی این افراد به میزان جمع توان تک‌تک آن‌هاست؟

به‌درستی یافتن این مسئله نیز فقط در عمل اتفاق می‌افتد. پس‌ از این گونه شکست‌هاست که احتمالاً گروه شما نیاز به یک به‌روزرسانی دارد. ممکن است به برخی از اعضای گروه وظایف جدیدی داده شود، ممکن است افرادی هرچند توانمند از گروه حذف شوند و ممکن است گروه با ورود افراد جدید تقویت شود. هر چه که باشد دانش به‌دست‌آمده از واقعیت اجرایی گروه راهگشای شما برای آینده است.

نکته پایانی

اطمینان داریم که جنبه‌های دیگری از شکست می‌تواند گریبان گیر کسب‌وکارهای نوپا شود، اما بیان یک نکته در این بخش حائز اهمیت است. با توجه به اینکه ما نیازمند بررسی و کسب دانش هستیم به نظر می‌رسد کم کردن فاصله بین آزمایش و یافتن اشتباهات و تبدیل آن‌ها به دانش اندوخته شده برای بهبود ادامه مسیر راهکار مناسبی است.

هرچقدر سریع‌تر حدسیات تست شوند، شناخت مشتری افزایش یابد و توان اجرایی گروه به بوته آزمایش گذاشته شود، استارت آپ سریع‌تر به دانش موردنیاز دست پیدا خواهد کرد و با این دانش با سرعت بیشتری امکان اجرای مراحل بعدی را خواهد داشت.

ارسال نظر