استارتاپ ویکند ایرانیزه شده!

برگزاری رویدادهای کارآفرینی با عنوان استارتاپ ویکند در سال های اخیر در مدت کوتاهی توانست فراگیری خوبی در بین علاقه مندان به حوزه کسب و کار به ویژه کسب و کارهای آنلاین پیدا کند.

استارتاپ ویکند ایرانیزه شده!

در این مطلب قصد داریم تا با نظر به هفته ای که گذشت (هفته کارآفرینی)، اتفاقات مثبت و منفی که با برگزاری این رویداد و رویدادهای مشابه در کشور رخ داده است بپردازیم و تا حد توان تصویری از واقعیات آن ارائه دهیم. با کلیک همراه باشید.

به گزارش کلیک، رویدادهای تخصصی در هر حوزه ای (مانند کارآفرینی) می تواند جایگاهی برای تبادل تجربیات، دانش و ایده های جدید باشد. حال با توجه به نحوه برگزاری رویدادهای استارتاپ ویکند، تمرین عملی امور مربوط به راه اندازی و مدیریت کسب و کار هم به این تبادلات اضافه می شود که شاید در هیچ رویداد دیگری (به جز کارگاه های آموزشی عملی) با این وسعت تکرار نشود.

رقابت بر سر به انجام رساندن یک ایده و نمایش توان تجاری سازی آن، تمرین بسیاری موثری برای برانگیختن ویژگی های کارآفرینانه افراد است. اتفاقی که به خوبی در رویدادهای استارتاپ ویکند رخ می دهد. همچنین جذب نیروهای متخصص حوزه های مختلف (اغلب مرتبط با موضوعات تکنولوژیک) در کسب و کارهای نوپا هم نکته مثب دیگری است که می توان به آن اشاره کرد.

در کنار همه اتفاقات و نکات مثبت، نقد جدی که می توان به برگزاری رویدادهای کارآفرینی به ویژه استارتاپ ویکند در کشور وارد دانست، بومی سازی بیش از حد آن یا به اصطلاح ایرانیزه کردن آن هاست.

رویدادهایی که در کشورهای دیگر (به خصوص جوامع غربی) به ساده ترین شکل ممکن، در مکان های با دسترسی ساده مانند کوریدور دانشکده ها و مدیریت کامل خود دانشجویان و علاقه مندان استارتاپی برگزار می شود، در کشور ما حتما باید زیر نظر سازمان های دولتی یا خصوصی بزرگ و یا دانشگاه ها برگزار شود که همین موضوع باعث به وجود آمدن محدودیت هایی در روند اجرایی این رویدادها می گردد.

البته این یک قانون و قاعده نوشته شده نیست! حال آن که سازمان هایی که برگزاری این رویدادها را برعهده می گیرند، اکثرا با پیگیری های شبانه روزی علاقه مندان به حوزه استارتاپ وارد گود می شوند و شاید چندان هم رغبتی به انجام آن نداشته باشند. (استثنا همیشه وجود دارد!)

شاید فعالین حوزه کسب و کار و رویدادهای مرتبط با کسب و کار ناخودآگاه این فکر را در خود پرورانده باشند که برای به سرانجام رسیدن یک رویداد، می بایست یک سازمان بزرگ حامی آن ها باشد که در اکثر مواقع سازمان های دولتی با فرآیندهای کاغذبازی منحصر به فرد خود وارد عمل می شوند. آن هم برای حمایت از کارآفرینی خصوصی!

در چند سال اخیر خوشبختانه دیدگاه مثبت و استقبال پارک های علم و فناوری از نتایج به دست آمده از دل رویدادهای کارآفرینی، تاثیر بسیار مثبتی را در این روند رو به رشد داشته است. اما سوالی که وجود دارد این است که آیا رقابت پنهان یا نا نوشته ای برای برگزاری و حمایت از رویدادهای کارآفرینی بین سازمان های دولتی وجود دارد و این سازمان ها مجبورند در حوزه های غیر مرتبط به خود ورود کنند؟ یا مسئله حمایت تنها به خاطر پربار شدن گزارش کار مدیران این سازمان هاست؟

باید توجه داشت رویداد استارتاپ ویکند و سایر رویدادهای مشابه علاوه بر تمرکز روی آموزشی بودن، به دنبال نتیجه گیری افراد، ایده پردازی و آغاز مسیر راه اندازی کسب و کار هم هستند. نکته ای که با توجه به رویدادهای پرشمار برگزار شده در کشور، آن چنان مورد علاقه یا توجه برگزارکنندگان و حامیان نبوده است.

استارتاپ ویکند لس آنجلس

در کنار این موارد، همچنان منبعی کامل و یکپارچه (مانند یک کتابچه راهنما) به منظور آموزش علاقه مندان به شرکت در این رویدادها راجع به نکات، عناصر و اتفاقاتی که در آن رخ می دهد تدوین و عرضه نشده است که همین موضوع می تواند یکی دیگر از نقدهای وارد باشد. (بوت کمپ ها یا پیش رویدادها نمی توانند پاسخگوی تمامی سوالات افراد باشد)

مطمئنا با در نظر گرفتن نقدهای موجود می توان راهکارهای ساده ای را برای بهتر شدن مسیر در نظر گرفت و قدم های موثرتری برداشت که این نکته در مورد رویدادهای کارآفرینی هم صادق است.

ارسال نظر