از اندروید خام چه می دانید؟

رسانه کلیک - مسلما تا به امروز با این جمله که فلان گوشی هوشمند از اندروید خام بهره می برد، روبه‌رو شده اید. در این مطلب اندروید خام و ویژگی های آن را مورد بررسی قرار می دهیم.

از اندروید خام چه می دانید؟

اندروید خام در حقیقت سیستم عامل پایه اندروید بوده که توسط گوگل طراحی و توسعه یافته است. در این نسخه از اندروید شرکت های تولیدکننده محصولات اندرویدی دخالتی نمی کنند و بدون استفاده از پوسته های سفارشی آن را بر روی دستگاه های خود نصب می کنند.

همانطور که می دانید اندروید یک سیستم عامل متن باز است و شرکت های مختلف می توانند با توجه به نیازها و سلیقه خود در آن تغییراتی ایجاد کنند. به همین علت کمپانی های تولیدکننده، پوسته های سفارشی را برای محصولات خود توسعه می دهند و ویژگی های جدیدی را به آن ها اضافه می کنند.

از مطرح ترین پوسته های سفارشی در دنیای اندروید می توان به سامسونگ اکسپرینس ، اچ تی سی سنس، EMUI هواوی و OxygenOS شرکت وان پلاس اشاره کرد. برخی از شرکت ها همانند هواوی تغییرات زیادی را در رابط کاربری خود ایجاد می کنند که از این تغییرات می توان به حذف اپ دراور اشاره کرد ( گوشی هواوی P20 به صورت رسمی معرفی شد ).

در این میان رابط کاربری OxygenOS شرکت وان پلاس شباهت زیادی به اندروید خام دارد با این تفاوت که شرکت سازنده چندین ویژگی را به آن اضافه کرده است. از برخی قابلیت های این رابط کاربری می توان به «حالت مطالعه» اشاره کرد که با فیلتر رنگ آبی از آسیب به چشم جلوگیری می کند. یکی دیگر از ویژگی های این رابط کاربری امکان قفل اپلیکیشن ها بوده که باعث افزایش امنیت دستگاه های تولیدی این شرکت می شود.

در صورتی که دستگاهی خریداری کنید که بر روی آن سیستم عامل اندروید خام نصب شده باشد ویژگی های گفته شده در بالا را از دست می دهید. با استفاده از اندروید خام تنها به ویژگی هایی دسترسی دارید که توسط گوگل توسعه یافته است با این وجود این نسخه مزایای زیادی را برای کاربر به همراه دارد که در ادامه به بیان آن ها می پردازیم.

مزایای اندروید خام

google_pixel

اصلی ترین مزیت اندروید خام مربوط به بروزرسانی سریع آن است. اگر صاحب دستگاهی مجهز به اندروید خام باشید بروزرسانی های اندروید را زودتر از کاربران دستگاه های تولیدی سامسونگ و یا ال جی دریافت می کنید. علت این امر را باید در بهینه سازی نسخه های جدید اندروید برای رابط کاربری اختصاصی شرکت های مختلف جستجو کرد.

یکی دیگر از مزیت های اندروید خام عدم نصب اپلیکیشن های بدون استفاده موسوم به Bloatware بر روی دستگاه های مجهز به این نسخه از اندروید است. اکثر محصولاتی که با رابط کاربری اختصاصی به فروش می رسند دارای برنامه های از پیش نصب شده هستند.

بسیاری از برنامه هایی که بر روی محصولات شرکت های مختلف نصب شده اند دارای نسخه ای در گوگل پلی هستند. در این میان کاربران قادر به حذف این اپلیکیشن ها از روی دستگاه های خود نیستند و باید برای این کار گوشی هوشمند خود را روت کنند.

زمانی که بر روی دستگاه شما برنامه های اضافه نصب نشده باشد، حافظه داخلی آن اشغال نمی شود. این موضوع مزیت دیگر اندروید خام محسوب می شود. در حالت کلی باید گفت که اندروید خام نسبت به دستگاه های مجهز به رابط کاربری اختصاصی فضای بیشتری را در اختیار کاربران قرار می دهد.

اندروید خام دارای طراحی ساده ای است که اغلب کاربران آن را می پسندند. رابط کاربری اندوید خام بسیار متفاوت از پوسته های تولیدی شرکت های دیگر است البته باید به این نکته اشاره کرد که برخی کاربران به رابط کاربری محصولات شرکت هایی همانند سامسونگ و ال جی علاقه دارند.

اندروید خام برای کاربرانی که به تازگی به سیستم عامل گوگل مهاجرت کرده اند ساده تر است. طراحی ساده این سیستم عامل باعث می شود که عملکرد سریع تری را از خود نشان دهد که البته این سرعت تفاوت چندانی با رابط های کاربری مطرح موجود در بازار ندارد.

لازم به ذکر است که اندروید خام بهتر یا بدتر از رابط کاربری محصولات سامسونگ و یا ال جی نیست و انتخاب میان آن ها به سلیقه کاربر بستگی دارد.

محصولات مجهز به اندروید خام

محبوب ترین دستگاه های مجهز به اندروید خام متعلق به محصولات تولیدی شرکت گوگل است. گوشی های هوشمند سری پیکسل و پیکسل 2 و همچنین نکسوس به این نسخه از سیستم عامل مجهز شده اند. نوکیا که محصولات آن توسط HMD Global تولید و روانه بازار می شود نیز یکی دیگر از شرکت هایی بوده که گوشی های هوشمند خود را به اندروید خام مجهز می کند.

لنوو در آگوست سال 2017 اعلام کرد که در محصولات تولیدی خود به جای رابط کاربری Vibe Pure از اندروید خام استفاده می کند. لنوو K8 نوت اولین دستگاه تولیدی این شرکت با اندروید خام محسوب می شود. اسنشال که توسط اندی رابین، خالق اندروید مدیریت می شود نیز گوشی هوشمند تولیدی خود را با اندروید خام روانه بازار کرده است.

گوشی Essential

گوگل در گذشته نه چندان از پروژه ای رونمایی کرد که اندروید وان نام دارد. گوگل توسط این پروژه قصد دارد که محصولات بیشتری را به اندروید خام مجهز کند. در ابتدا این پروژه برای محصولات اقتصادی در بازارهای نوظهور توسعه یافته بود که پس از مدتی این مهم را سیستم عامل اندروید Go برعهده گرفت ( از سیستم عامل اندروید Go چه می دانید؟ ).

از دستگاه های مجهز به اندروید وان می توان به اچ تی سی U11 لایف و شیائومی Mi A1 اشاره کرد که قیمت های مناسبی دارند ( اچ تی سی از دو گوشی هوشمند جدید یو ۱۱ پلاس و یو ۱۱ لایف رونمایی کرد ). یکی دیگر از محصولات مجهز به این سیستم عامل نوکیا 8 سیروکو بوده که در رده محصولات گران قیمت قرار می گیرد ( نوکیا 8 سیروکو با نمایشگر خمیده و دوربین دوگانه در کنگره جهانی موبایل ظاهر شد ).

نظر شما در رابطه با اندروید خام چیست؟ آیا رابط کاربری محصولات تولیدی شرکت های دیگر همانند سامسونگ یا ال جی را بهتر می دانید؟ نظر خود را با ما و دیگر کاربران در میان گذارید.

ارسال نظر