آیا با توقف رومینگ ملی، رویاهای رایتل بر باد می رود؟

با گذشت بیش از یک سال و نیم از اجرای طرح رومینگ ملی (رومینگ بین اپراتورهای موبایل کشور)، ظاهرا جلوی اجرای این طرح از سوی برخی اپراتورها گرفته شده است.

آیا با توقف رومینگ ملی، رویاهای رایتل بر باد می رود؟

به گزارش کلیک و به نقل از تسنیم، رومینگ ملی که با هدف پوشش سراسری تمام اپراتورها در خردادماه سال گذشته آغاز شد و با گذشت یک سال و نیم از این رویداد، حالا شاهد آن هستیم که این سرویس از طرف برخی اپراتورها از دسترس خارج شده است.

اجرای این طرح با امضای تفاهم‌نامه سه جانبه بین مدیران اپراتورهای موبایل کشور آغاز شد و در فاز نخست مشترکان رایتل (اپراتور تازه تاسیس) امکان دستیابی به آنتن اپراتورهای همراه اول و ایرانسل را یافتند.

بنابراین سال گذشته مشترکان در نقاط فاقد پوشش در 1169 شهر و جاده‌های اصلی توانستند از سرویس‎های صوت، پیامک، خدمات نسل دوم شبکه‌های همراه اول و ایرانسل استفاده کنند.

با گذشت یک ماه از اجرای فاز نخست، شرایط اجرای فاز دوم یعنی اجرای این طرح برای مشترکان همراه اول و ایرانسل هم مهیا شد تا به این ترتیب هرگاه مشترکان سیم‌کارت‌های همراه اول یا ایرانسل پوشش مناسبی نداشتند، بتوانند از پوشش اپراتور دیگر استفاده کرده و مکالمات خود را به انجام برسانند.

رومینگ ملی بر اساس مصوبه ای در کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات رادیویی در سال 90 اجرایی شد که به تمامی اپراتورها این امکان را میداد تا با استفاده متقابل از شبکه یکدیگر به خدمات رسانی به مشترکان بپردازند.

یکی از پیش شرط های اجرای این توافق نامه ورود تمام اپراتورها در حوزه خدمات 3G و 4G بود و از همین رو تمامی اپراتورها با این موضوع موافقت کرده و اجرای آن شروع شد.

حال با گذشت بیش از یک سال و نیم از اجرای این طرح ملی، ظاهرا جلوی اجرای آن توسط برخی اپراتورها گرفته شده است؛ اگر از جمله مشترکان رایتلی هستید که در نقطه‌ای بدون آنتن قرار دارید اما برخلاف فول آنتن بودن مشترکان ایرانسل، روی شبکه این اپراتور روم نمی‌شوید! باید گفت که ظاهرا دیگر خدمات رومینگ برای رایتل از سوی این اپراتور ارائه نمی‌شود.

موضوع زمانی مشخص می‌شود که گزارش‌های مشترکان رایتل در ارتباط با عدم امکان استفاده از شبکه ایرانسل در مواقع کمبود آنتن رایتل، بیش از پیش می‌شود.

ساده‌ترین راهکار برای جویا شدن دلیل چنین مضوعی، بقراری تماس با کال سنتر رایتل بود که کارشناس پاسخ دهنده هیچ مشکلی را در ارتباط با چند سیم‌کارت مشاهده نکرد و گفت "تمامی شاخص‌های شبکه برای چند سیم‌کارت ذکر شده مناسب است و اگر باز هم مشکلی دارید، می‌توانید دلیل عدم روم شدن‌تان به ایرانسل را از مرکز تماس این اپراتور جویا شوید."

در راستای این پاسخ با مرکز تماس ایرانسل تماس گرفتیم و کارشناس مربوطه بعد از مطلع شدن این معضل گفت "در حال حاضر خدمات رومینگ بین اپراتوری ایرانسل فعال نشده است و اگر از مشترکان رایتل هستید و در نقطه‌ای بدون آنتن قرار دارید، نمی‌توانید به شبکه ایرانسل مهاجرت کنید."

وی البته در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه اگر از مشترکان ایرانسل باشیم و بخواهیم در نقاط بدون آنتن روی شبکه همراه اول یا رایتل برویم، چطور؟ در این شرایط مهاجرت امکانپذیر است؟، گفت: همانطور که عرض کردم رومینگ ایرانسل فعلا برقرار نیست و نمی‌توانید مهاجرت بین شبکه‌ای داشته باشید.

در حالیکه مدت‌هاست از اجرای این طرح می‌گذرد و تقریبا توجه رسانه‌ها از آن برداشته شده، ظاهرا اپراتورها بعد از دریافت پروانه‌های 3G و 4G دیگر دنبال ادامه دادن پیش‌نیازهای دریافت این پروانه‌ها نیستند.

ارسال نظر