مایکروسافت برای ذخیره داده ها DNA می خرد

شرکت Twist Bioscience که تولید کننده و مصرف کننده DNA مصنوعی برای ذخیره سازی اطلاعات است به تازگی با مایکروسافت و دانشگاه واشنگتن قراردادی برای رمزگذاری حجم عظیمی از اطلاعات در ژن های مصنوعی منعقد کرده است.

مایکروسافت برای ذخیره داده ها DNA می خرد

به گزارش کلیک، جمع آوری حجم عظیم اطلاعات که با نام "کلان داده" شناخته می شود توسط کسب و کارها و شرکت ها بسیار با ارزش و مهم است. اما این اطلاعات باید در جایی نگهداری شوند و موضوع این است که هزینه نگهداری آن ها بالا است. اطلاعات دیجیتالی که در رسانه ها نگهداری می شوند نیز دارای عمر مفید محدود هستند. اما طی چند سال اخیر دانشمندان راه های جدیدی برای نگهداری اطلاعات دیجیتالی کشف کرده اند -از جمله نگهداری آن در DNA که منجر به ماندگاری آن ها برای هزاران سال می شود.
فکر می کنید چه میزان اطلاعات را می توان درون DNA نگهداری کرد؟ به گفته دانشمندان هاروارد حدود 700 ترابایت اطلاعات را می توان در یک گرم DNA نگهداری کرد.
امیلی رپروست مدیر عامل Twist Bioscience گفت: به عبارت ساده تر با استفاده از DNA می توانید تمام اطلاعات موجود در دنیا را درون صندوق عقب ماشین خودتان جای دهید.
اخیرا هزینه تعیین توالی ژن ها از 2.7 میلیارد دلار برای طراحی ژنوم کامل انسان در سال 2003 کاهش پیدا کرده و هم اکنون با هزینه ای کمتر از 1000 دلار امکان قرار دادن تمام ژنوم انسان در تلفن همراه وجود دارد- در ماه ژانویه نیز 81 میلیون دلار برای ایجاد پلتفرم ساخت DNA مصنوعی در این شرکت سرمایه گذاری شد.
دقیقا مشخص نیست که مایکروسافت قصد دارد چه اطلاعاتی درون این رشته های کوچک DNA قرار دهد، اما آنچه مسلم است این است که این فناوری روشی جالب برای نگهداری حجم عظیمی از اطلاعات در فضایی کوچک برای مدت زمان بسیار طولانی است.
این ماه یک شرکت گردآورنده ژنوم ، سرمایه گذاری کوچکی به مبلغ 2.6 میلیون دلار در Twist Bioscience انجام داد..
اما رشد پیوسته شرکت Twist Bioscience فعلا در فاز اولیه است -محققان Twist هنوز در حال آزمایش ایده ذخیره سازی اطلاعات در DNA و یک محصول دوام پذیر تجاری هستند که ظاهرا تا دو سال آینده آماده نخواهد بود- اما آزمایش های اولیه نشان می دهد عملی کردن چنین ایده ای امکان پذیر است.
داگ کارمِن، یکی از محققان مایکروسافت گفت آزمایش اولیه به همراه Twist نشان داد کدگذاری اطلاعات دیجیتالی در DNA و بازیابی آن ها به طور صد در صد امکان پذیر است.

منبع : techcrunch.com

ارسال نظر